Mi az a közösségi gyűlés, és mi a szerepe a közügyek intézésében?

Belpol

Véletlenszerűen, ám demográfiai mutatók alapján kiválasztott idegenek ülnek le egymással beszélgetni, majd több alkalom után – szakértők segítségével – konkrét javaslatokat tesznek le a helyi önkormányzat asztalára. Ez a közösségi gyűlés, a közügyek intézésének új útja. A szabályairól és itthoni alkalmazásáról a módszer hazai szakértőjét, Bördős Évát kérdeztük.

Kedves Olvasónk!

Ez a cikk a Magyar Narancs 2022. július 14-i számában jelent meg. Most ezt az írást ebből a lapszámunkból széles körben, ingyenesen is hozzáférhetővé tesszük.

Részben azért, mert fontosnak tartjuk, hogy minél többen megismerkedjenek a tartalmával, részben pedig azért, hogy megmutassuk, érdemes a Narancsot megvásárolni is, hiszen minden számban hasonlóan érdekes cikkeket találhatnak – és a lap immár digitálisan is előfizethető, cikkei számítógépen, okostelefonon és tableten is olvashatóak.

magyarnarancs.hu-n emellett a továbbiakban sem csak fizetőfal mögötti tartalmakat találnak, így mindig érdemes benézni hozzánk. 

Visszavárjuk!

A szerk.

Magyar Narancs: Az önkormányzatok rendszeresen tartanak lakossági fórumokat és közmeghallgatásokat olyan témákban, amelyek megosztják, illetve fokozottan érdeklik a közvéleményt. A közösségi gyűlés miben tud mást nyújtani?

Bördős Éva: A közösségi gyűlés elmélete néhány évtizeddel ezelőtt abból az igényből indult ki, hogy jobban és hatékonyabban kellene bevonni az embereket a közös ügyeinkről folytatott gondolkodásba. Az látszott ugyanis, hogy a részvétel a közügyekben egyre inkább egy privilegizált csoportnak, jellemzően a magasabb iskolai végzettséggel rendelkező, jobb módú állampolgároknak a kiváltságává válik, míg a társadalom többi része egyre apolitikusabb lesz. Az általános állampolgári hit és bizalom megingott a demokratikus intézményrendszerben, egyre többen érzik úgy, hogy nincs semmilyen ráhatásuk arra, hogy akár a közvetlen környezetükben milyen irányba mennek a dolgok. Az eddig használt részvételi eszközök nagyon alacsony hatékonysággal működnek. A sokszor káoszba forduló közmeghallgatásokra, önkormányzati fórumokra általában csak a közösség hangadói mennek el, vagy azok, akik az épp terítéken lévő témát valamilyen irányba szeretnék terelni; az önkormányzatoknak jellemzően nincs kapcsolatuk a politikából és a közügyekből kiábrándult állampolgárokkal. Így ezek az alkalmak nem feltétlenül a közösséget szolgálják. A közösségi gyűlés módszere alkalmas arra, hogy elérje ezeket a választókat is, így ők is részesei lehetnek a közös gondolkodásnak.

A közösségi gyűlés tagjainak a kiválasztása ugyanis több lépcsőben, véletlenszerűen történik. Az eddigi itthoni gyakorlat alapján az önkormányzat először lekérte az adott településen élő tízezer, a Népesség-nyilvántartó által véletlenszerűen kiválasztott lakos adatait, akiknek meghívót küldött a gyűlésre. A meghívóra válaszolók közül sorsoltunk ki ötven embert úgy, hogy ők korcsoportra, nemre, iskolai végzettségre és lakóhelyre nézve reprezentatív módon leképezzék a város 18 év feletti lakosságát. Ők lettek a közösségi gyűlés résztvevői. Ezek 40–200 fősek szoktak lenni, attól függően, hogy mi a téma, mekkora az adott település, régió vagy az ország – mert külföldön van példa számos országos szintű gyűlésre is.

MN: Magyarországon eddig három városban volt közösségi gyűlés, először 2020-ban Budapesten, majd 2021-ben Miskolcon és idén tavasszal Érden. Mi alapján választottak települést?

BÉ: Minden megyei jogú várost megkerestünk azzal a javaslattal, hogy szervezzünk közösen közösségi gyűlést. Végül csak ezzel a három településsel sikerült végigvinnünk az egyeztetéseket, és megszervezni ezeket az alkalmakat. Bár a módszer itthon és a kelet-közép-európai régióban még új, más országokban egyre népszerűbbé válik. A döntéshozók mind több helyen ismerik fel, hogy az ilyen fórumok hasznosak nekik is, hiszen megtudhatják, hogy egy-egy kérdésben mit gondolnak, hogyan priorizálnak az emberek – nem egyénenként, hanem közösségként.

MN: Volt olyan település, amely kifejezetten elutasította a kezdeményezést?

BÉ: Sok helyről választ sem kaptunk, s voltak kifejezetten elutasítók is. Több településről jelezték azonban, hogy az ötlet figyelemre méltó, azonban a járvány miatti elvonások nyomán az önkormányzatoknak szorosabbra kellett húzniuk a nadrágszíjat, így a közösségi gyűlés megvalósítása most nem fér bele a büdzsébe.

MN: Budapesten a klímavészhelyzetről szólt a közösségi gyűlés, Miskolcon a levegő minősége, Érden pedig az agglomerációs problémahalmaz volt a fókuszban. Mi alapján választanak témát?

BÉ: Minden esetben az önkormányzattal közösen határozzuk meg a témát, többkörös egyeztetés után. Olyan ügyeket próbálunk napirendre tűzni, amelyek hosszú távúak, és a lakosságot is kifejezetten érdeklik. Bevonunk helyi érdekcsoportokat, civil szervezeteket, amelyeknek jó rálátásuk vannak a lokális problémákra. A módszertan kifejezetten alkalmas a nehéz, a társadalmat megosztó témák eldöntésére.

 
 
Fotó: Sióréti Gábor

MN: De vajon egybevág-e az önkormányzat és a lakosság véleménye arról, hogy melyek a megvitatandó témák? Miskolcon nem biztos, hogy elsősorban a levegőminőség foglalkoztatja az embereket, feltehetően inkább aggódnak a súlyos szociális problémák miatt.

BÉ: Ezek komplex kérdések. A levegőminőség ügye összefügg a szegénységgel is, amire reflektáltak is a helyiek az önkormányzat elé beterjesztett javaslatcsomagban. (A városokra lebontott javaslatokról lásd keretes írásunkat – a szerk.) Bár absztrakt dolognak tűnik, valójában a levegőminőség javításának a kérdése összefügg a tömegközlekedéssel, a szemét­égetés mint fűtési megoldás kérdésével, és az épületenergetikával is – ezek pedig mind napi szinten foglalkoztatják az embereket, közvetlen viszonyuk van hozzá.

MN: A témák megvitatása több órát vesz igénybe, két hétvégén keresztül. Gyakorlatilag négy munkanapot tesz ki a közös egyeztetés. A cél pedig az, hogy konkrét javaslatok szülessenek a vita végére. Hogyan jutnak el a résztvevők erre a szintre?

BÉ: A gyűlés két szakaszból áll: az első az ismeretszerzési, tanulási szakasz, a második a tanácskozási. Az első szakaszban a résztvevők a témához értő szakértőkkel konzultálnak, előadásokat hallgatnak meg, amelyek során különböző nézőpontokat ismerhetnek meg. Ezt követően kisebb csoportokban ún. facilitátorok segítségével dolgozzák fel a témát. Ezután kezdenek el a teendőkön ötletelni, amelyeket később megvitatnak, és addig szűkítik és racionalizálják azokat, amíg használható javaslatok nem lesznek belőlük. Ez jól megtervezett és strukturált folyamat.

MN: Jelen van-e az önkormányzattól is valaki, aki jelezheti, ha a javaslatok nagyon irreálisak?

BÉ: Igen, Érd esetében már úgy alakítottuk az eseményt, hogy az önkormányzat képviselője jelen legyen, és reagáljon már az első körös javaslatokra is. Tehát egy még közvetlenebb, kétoldalú kommunikáció is volt már a harmadik közösségi gyűlésen. A tapasztalatok egyébként azt mutatják, hogy ha megfelelő teret és fórumot kapnak az emberek, akkor sokkal racionálisabb, megfontoltabb javaslatokat tesznek, mint ahogyan azt előzetesen a döntéshozók várnák, és képesek felelősen, a hosszú távú szempontokat is szem előtt tartva állást foglalni még a nehéz kérdésekben is.

MN: Mi valósult meg eddig a javaslatokból? Nyilván Érd esetében még korai erről beszélni, de mi a helyzet a budapesti és a miskolci javaslatcsomaggal?

BÉ: Egy közösségi gyűlés sikerét többféleképpen lehet mérni. Az egyik, hogy a döntéshozó mit kezd az asztalára letett javaslatokkal, a másik pedig, hogy maga a folyamat milyen, és mit ad az abban résztvevőknek. De itt Magyarországon, ahol nagyon polarizált a társadalom, már az is nagy szó, hogy egyáltalán létrejönnek ilyen alkalmak. Nemcsak az állampolgárok és a döntéshozók között indul meg valódi párbeszéd a helyi ügyekről, hanem olyan lakosok is kapcsolatba kerülnek egymással, akik egyébként soha nem vitatnák meg közösen ezeket a kérdéseket. Mindez növeli a közös ügyek iránti elkötelezettséget, valamint a megértést, a szolidaritást is. De fontos az is, hogy javul a vitakultúra minősége.

Az elvárás a gyűléseken általában az szokott lenni, hogy a döntéshozó megígérje, hogy nyilvánosan reagál a gyűlés végső javaslataira, és pontosan nyilatkozik arról, hogy mi az, amit biztosan meg fog valósítani, és mi az, amivel nem tud, nem akar foglalkozni. Ha a döntéshozó hosszú távon teljesen ignorálja a közösség javaslatait, annak persze lehetnek politikai következményei.

A miskolci gyűlés esetében az önkormányzat nagyon komolyan vette a közösségi gyűlést, és a javaslatok megvalósítása során is együttműködik a közösségi gyűlés bizonyos tagjaival. Például saját kezdeményezésre klímanagyköveteket nevezett ki a jelentkező tagok közül, akikkel a mai napig közösen dolgozik. Miskolcon egyelőre jó irányba haladnak a dolgok, több javaslat már megvalósítási szakaszban van, de vannak olyanok is, amelyek még éveket vehetnek igénybe. A budapesti javaslatok nagy része pedig az eredeti vállalásoknak megfelelően bekerült a 2021-es budapesti klímastratégiába – az persze már más kérdés, hogy azt hogyan fogja érvényesíteni a főváros.

MN: A három gyűlés alapján mik a tapasztalatok, mennyire kellett edukálni a résztvevőket azzal kapcsolatban, hogy kulturált és érdemi vita jöjjön létre?

BÉ: Az embereknek érezhetően nagy igényük van arra, hogy egymással beszélgessenek, és a tapasztalatok azt mutatják, hogy – köszönhetően a módszertannak is – alapvetően konstruktív mederben zajlanak a beszélgetések. A visszajelzések alapján a legnagyobb élmény a résztvevők számára egyébként az, hogy kikerülnek a saját buborékjukból, és olyanokkal beszélgetnek, akikkel alapesetben nem feltétlenül ülnének le egy asztalhoz.

MN: Egy-egy ilyen alkalom létrehozásának komoly költsége is van, a résztvevők napidíjat is kapnak. Az esemény finanszírozásához az önkormányzatok is hozzájárultak, azonban a nagy részét a DemNet fizeti. Miből?

BÉ: Eddig a donorjainknak köszönhetően tudtuk megszervezni a közösségi gyűléseket, de a cél természetesen az, hogy a módszertan beépüljön az önkormányzatok életébe, és saját maguk kezdeményezzék és finanszírozzák ezeket. Hosszú távon pedig akár intézményesült folyamat is lehet belőlük – ahogyan arra már külföldön látunk is példákat.

MN: Fleck Zoltán, aki Márki-Zay Péter közjogi stábját vezette a kampányban, korábban úgy nyilatkozott, hogy ha megnyeri az ellenzék a választást, akkor rendszeresítené a közösségi gyűléseket, évente egyet biztosan tartanának. Ehhez azonban nem kell választást nyerni, az ellenzék most is nyugodtan élhetne ezzel az eszközzel. Volt, aki megkereste ezzel kapcsolatban a DemNetet?

BÉ: Minden döntéshozó számára hasznos lehet ennek a módszernek az alkalmazása, hiszen a közösségi gyűlésen megszülető javaslat mögött hatalmas legitimáció is van. Üdvözlendőnek találnám, ha lennének olyan politikai erők, amelyek elköteleződnek a módszertan mellett, és rendszeresek lennének a közösségi gyűlések országos szinten is. De nem szeretnénk pártpolitikai síkra terelni ezeket a beszélgetéseket. A közösségi gyűlések politikai oldalakon átívelő kezdeményezések, amelyeknél nem pártpolitikai szempontok dominálnak, hanem a közös ügyeink megvitatása. Kulcsfontosságú például, hogy bár egy közösségi gyűlés előkészítése a döntéshozóval együtt történik, a folyamat megtervezése és lebonyolítása már a döntéshozótól függetlenül zajlik. De természetesen kapcsolatban vagyunk politikusokkal.

MN: Külföldön mennyire sikeres ez a módszer? Írországból és Franciaországból érkeztek hírek az alkalmazásáról.

BÉ Egyre több kormány és döntéshozó látja meg a benne rejlő lehetőségeket, az OECD statisztikái szerint az elmúlt években már több mint 400 hasonló kezdeményezést tartottak világszerte. A közösségi gyűlések sok esetben olyan kérdéseket billentettek ki a holtpontról, amelyeket a politika se lenyelni, se kiköpni nem tudott. Az egyik legemlékezetesebb valóban az az ír közösségi gyűlés volt, amelyet az abortuszszabályozás megvitatására hívtak össze, méghozzá országos szinten. Ez a gyűlés ágyazott meg az ezzel kapcsolatos alkotmánymódosításnak. (A vitát követően népszavazást tartottak, majd az abortuszt legalizáló törvényt fogadott el az ír parlament 2018-ban. Ennek értelmében a terhességet a magzat 12 hetes koráig meg lehet szakítani, és később is, ha az anya egészsége vagy élete veszélybe kerül a terhesség során – CS.-E. E.)

A másik gyakran emlegetett példa az Emmanuel Macron francia elnök által a sárgamellényesek tüntetéseit követően összehívott klímagyűlés. Az elnök akkor azt mondta, hogyha a francia társadalom ennyire elveti a karbonadó általa beterjesztett ötletét, akkor induljon valódi társadalmi konzultáció, és találjanak megoldást közösen a klímaváltozás kihívásaira. A közösségi gyűlés végén részletes, 60–70 tételes javaslatcsomag született, ennek egy részét már el is fogadta a francia kormány. A gyűlés tagjai pedig egyesületet is létrehoztak, amely a megvalósítási folyamatot követi nyomon.

MN: Magyarországon lesz folytatás további önkormányzatokkal?

BÉ: Nagyon bízunk benne. Már többen is megkerestek minket, és nemcsak városokkal, hanem budapesti kerületekkel is zajlanak az egyeztetések. A magyar társadalomnak rengeteg kibeszéletlen ügye és közösen megoldandó feladata van. A közösségi gyűlések fontos szerepet tölthetnek be ezekben.

Miről beszéltek?

A budapesti eseményen egyebek mellett az épületenergetikai támogatási program kidolgozása, a zöld felületek növelése, az agglomerációval összehangolt közösségi közlekedés fejlesztése, a belvárosi autóforgalom korlátozása és a csapadékvíz hasznosítása volt terítéken.

Miskolcon a többi közt a hatékony tömegközlekedés volt a téma: a menetrend újragondolása az utazó tömeg figyelembevételével, a tömegközlekedés elsőbbsége más járművekkel szemben. A résztvevők kommunikációs programot javasoltak a környezetvédelmi ismeretek bővítésére az önkormányzat kommunikációs felületein, s átfogó önkormányzati zöldítési programot, beleértve a foghíjtelkek és romos épületek kezelését is; valamint az ilyen irányú közösségi kezdeményezések (közösségi kert, paneltető-zöldítés) támogatását. Szó esett kályhacsere-mintaprogram indításáról az energiaszegénységben élők számára egy kiválasztott területen, amit a helyes tüzeléstechnika oktatása egészítene ki.

Érden a polgárok az útrendszer átgondolását vitatták meg, célként a kerékpáros közlekedés elősegítése fogalmazódott meg – a forgalomcsillapítás, biciklitárolók kialakítása, kísérleti fizetős parkolási zónák kijelölése a belvárosi részen. Egyetértettek abban is, hogy átfogó csapadékvíz-gazdálkodási tervet kéne kidolgozni, sőt, egy új – a zöld felületek, illetve a közterek átgondolt fejlesztését tartalmazó – városfejlesztési koncepcióról, továbbá a Duna-part átgondolt turisztikai fejlesztésének szükségességéről is szó esett.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.