Miért tart ennyi ideig helyreállítani a közlekedést Nagymaros és Szob között?

Belpol

Csak szeptemberben indulhat meg mindkét vágányon a vasúti közlekedés Nagymaros és Szob között, ami a 12-es út helyreállítási munkálatait is befolyásolja. A múlt csütörtökön a Nagymaros és Zebegény közötti, a hegyoldalról lezúduló sártömeg miatti korlátozott megközelíthetőség ugyan befolyásolja az ingázók munkába járását, de a polgármesterek szerint a kisebb fennakadásokkal és csúszásokkal számolva azért lehet közlekedni. A dunakanyari turizmust pedig nem kell temetni emiatt. 

Soha nem látott mennyiségű, 10 ezer köbméteres sár- és kőlavina öntötte el a vasúti pályát Nagymaros és Zebegény között a múlt héten. A MÁV felmérte a károkat és elkezdte a helyreállítást, ugyanakkor a vállalat közleménye szerint várhatóan augusztus közepén indulhat meg a vonatközlekedés, akkor is csak egy vágányon. „A cél, hogy a szeptemberi iskolakezdéstől már mindkét vágányon biztosítsák a vonatforgalmat” – közölte a MÁV. Addig a Budapest-Szob vonal Nagymarostól északra lévő szakaszára utazók pótlóbuszokat, illetve vonatpótló hajókat vehetnek igénybe. 

Az esőzés a 12-es főútra is hatással van; a Magyar Közút lapunknak küldött tájékoztatása szerint teljes útzárat kellett bevezetni, mivel a heves esőzések nyomán az út menti támfal leomlott és elzárta az útpályát, a sárlavina miatt a főút és a kerékpárút is járhatatlanná vált. Ugyanakkor a folyamatos helyreállítási munkáknak köszönhetően hétfőn estétől már félpályán megindulhatott a forgalom. A sárlavináról a MÁV szemléletes drónfelvételt is készített. 

Mindez azt jelenti, hogy a nyári hónapokban annak a vélhetően több ezer ingázóknak, akik az Ipoly mente, illetve Szob és Zebegény felől szeretnének bejutni Vácra vagy Budapestre, komoly kerülőutakkal kell számolniuk. Nem mellesleg a nyári dunakanyari turizmusra is hatással lehet a nehezebb megközelíthetőség. 

De miért tart ilyen hosszú ideig a felújítás? Ennek megválaszoláért a MÁV kommunikációs osztályához fordultunk, ahonnan cikkünk megjelenéséig nem kaptunk reakciót – de amint befutnak a válaszok, beszámolunk róluk. 

A Magyar Közúthoz is elküldük a kérdéseinket. Pécsi Norbert Sándor kommunikációs osztályvezető azt közölte lapunkkal, hogy a 10 ezer köbméternyi anyag jelentős része került a főútra és a párhuzamosan futó kerékpárútra, a takarítási munkák a burkolatra került hordalék miatt több napot vesznek igénybe. A félpályás korlátozásra közlekedésbiztonsági és helyreállítási munkák miatt van szükség, és amíg a vasúti töltést nem állítják helyre, addig egy újabb esőzés nyomán újabb hordalék, kő kerülhet a burkolatra, ami veszélyeztetheti az arra közlekedőket. Ezért mobil betonelválasztó elemeket helyeznek ki. A vasúti töltés egy részét pedig a főút felől lehet helyreállítani, vagyis ott munkaterületet, forgalomtól elzárt területet kell kialakítani, hogy a szakemberek elvégezhessék a szükséges beavatkozásokat. 

Amíg tart a vonatforgalom helyreállítása, addig a 12-es főút is csak korlátozottan vehető igénybe. 

Pécsi Norbert Sándor válaszlevelében hozzátette, a Magyar Közút takarítási, forgalomelterelési munkái több milliós költséget jelentenek. 

Nem kell temetni a Dunakanyart

Heinczinger Balázs, Nagymaros polgármestere többször is posztolt a kialakult helyzetről a közösségi médiában, illetve fogadta a MÁV és a Magyar Közút munkatársait is. Megkeresésünkre azt mondta, a MÁV felmérte a helyzetet, az alapján tűzte ki az augusztus közepi határidőt, de ennek okairól a nevükben nem akart nyilatkozni. Hozzátette, a nagymarosiak együttélnek a helyzettel, az önkormányzat pedig mindent megtesz, hogy a hátrányokat a lehető legkevésbé érezzék meg. 

Egyébként a nagymarosiak kevésbé járnak Szob irányába, így nem őket érinti a probléma elsősorban. A polgármester szerint azoknak, akik a településen keresztül utaznak, le kell szállniuk a vonatról és buszra kell szállniuk, ami nyilván kellemetlenség, de el tudnak menni a munkába és haza tudnak érkezni. Az eset érdemben nem befolyásolja a turizmust sem Heinczinger Balázs. „Azok a hírek, amelyek arról szólnak, hogy felejtsük el a Dunakanyart, erősen csúsztatnak. Egyrészt a Dunakanyar elég hosszú, és a szívéig, Nagymarosig el lehet jutni, ahogyan eddig is. Másrészt a bicikliút már most is járható, buszok mennek, augusztustól pedig már a vonat is” – hangsúlyozta a polgármester. 

Vihar - V?rhat?an augusztus k?zep?n indulhat meg a vonatk?z

 
Munkagéppel takarítják el a sarat és kőtörmeléket a 12-es főút mentén haladó vasúti sínekről Nagymaros és Szob között, ahol korábban a hirtelen lezúduló nagy mennyiségű csapadék miatt beomlott a domboldal. Mintegy tízezer köbméternyi sár és kőlavina öntötte el a vasúti pálya 1700 méteres szakaszát a június 9-ei délutáni esőzésben
Fotó: Máthé Zoltán / MTI

Mi a helyzet a „fennakadás” túloldalán? Hutter Jánosné, Zebegény polgármestere megkeresésünkre azt mondta, a falu aktív lakosságának 90 százaléka ingázik, a diákok és az egyetemisták is ezt az útvonalat használják. Ugyanakkor a hajóközlekedés az első pillanattól adott, a buszok is járnak, így ha hosszadalmasabb is, de a közlekedés megoldott. „Reméljük, hogy ez csak javulni fog a későbbiekben.”

Az átmenő turistaforgalmat értelemszerűen befolyásolják a lezárások, de szerinte ez azt is jelenti, hogy nagyobb számban fognak érkezni hajóval az emberek. Két évvel ezelőtt hasonlóan leomlott a támfal Nagymaros és Zebegény között; akkori tapasztalat, hogy az kirándulók, turisták a hajójáratokat annyira élvezik, hogy tömegével érkeztek a faluba. A szálláshelyekre érkezők a hosszabb útvonalakon is eljönnek Zebegénybe. Hutter Jánosné arra számít, hogy csökkenni fog a település idegenforgalmi adóbevétele, de nem számottevően.

Felhívtuk Ferencz Gyöngyit, Szob polgármesterét, hogy megismerjük a közlekedési helyzet városra mért hatásait, viszont nem kívánt nyilatkozni. Ugyanakkor sikerült beszélnünk egy szobi önkormányzati forrásunkkal, aki szerint a kisvárostól északra eső települések közlekedését is érintik a történtek, viszont a szobiaknak csak csekély részét. „Ezres nagyságrendekről nem kell beszélni.” 

A közlekedést az érintett állami szervek gyorsan megoldották; ha valaki esetleg Márianosztra és Kóspallag felé kerül autóval, annak is csak mintegy 15 perces plusz menetidővel kell számolnia. A képviselő szerint a turizmus szempontjából sem releváns  a megváltozott közlekedés, ugyanis a településen a kerékpáros turizmus a legjelentősebb, a kerékpárutak rendelkezésre állnak. Ha pedig valakinek Szob az úticélja, akkor úgy is elmegy oda. 

(Címlapképünkön: Sár és törmelék borítja a síneket Dömösi átkelés vasúti megállóhelyen. Fotó: MTI/Mihádák Zoltán)

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult.