Miért tart ennyi ideig helyreállítani a közlekedést Nagymaros és Szob között?

Belpol

Csak szeptemberben indulhat meg mindkét vágányon a vasúti közlekedés Nagymaros és Szob között, ami a 12-es út helyreállítási munkálatait is befolyásolja. A múlt csütörtökön a Nagymaros és Zebegény közötti, a hegyoldalról lezúduló sártömeg miatti korlátozott megközelíthetőség ugyan befolyásolja az ingázók munkába járását, de a polgármesterek szerint a kisebb fennakadásokkal és csúszásokkal számolva azért lehet közlekedni. A dunakanyari turizmust pedig nem kell temetni emiatt. 

Soha nem látott mennyiségű, 10 ezer köbméteres sár- és kőlavina öntötte el a vasúti pályát Nagymaros és Zebegény között a múlt héten. A MÁV felmérte a károkat és elkezdte a helyreállítást, ugyanakkor a vállalat közleménye szerint várhatóan augusztus közepén indulhat meg a vonatközlekedés, akkor is csak egy vágányon. „A cél, hogy a szeptemberi iskolakezdéstől már mindkét vágányon biztosítsák a vonatforgalmat” – közölte a MÁV. Addig a Budapest-Szob vonal Nagymarostól északra lévő szakaszára utazók pótlóbuszokat, illetve vonatpótló hajókat vehetnek igénybe. 

Az esőzés a 12-es főútra is hatással van; a Magyar Közút lapunknak küldött tájékoztatása szerint teljes útzárat kellett bevezetni, mivel a heves esőzések nyomán az út menti támfal leomlott és elzárta az útpályát, a sárlavina miatt a főút és a kerékpárút is járhatatlanná vált. Ugyanakkor a folyamatos helyreállítási munkáknak köszönhetően hétfőn estétől már félpályán megindulhatott a forgalom. A sárlavináról a MÁV szemléletes drónfelvételt is készített. 

Mindez azt jelenti, hogy a nyári hónapokban annak a vélhetően több ezer ingázóknak, akik az Ipoly mente, illetve Szob és Zebegény felől szeretnének bejutni Vácra vagy Budapestre, komoly kerülőutakkal kell számolniuk. Nem mellesleg a nyári dunakanyari turizmusra is hatással lehet a nehezebb megközelíthetőség. 

De miért tart ilyen hosszú ideig a felújítás? Ennek megválaszoláért a MÁV kommunikációs osztályához fordultunk, ahonnan cikkünk megjelenéséig nem kaptunk reakciót – de amint befutnak a válaszok, beszámolunk róluk. 

A Magyar Közúthoz is elküldük a kérdéseinket. Pécsi Norbert Sándor kommunikációs osztályvezető azt közölte lapunkkal, hogy a 10 ezer köbméternyi anyag jelentős része került a főútra és a párhuzamosan futó kerékpárútra, a takarítási munkák a burkolatra került hordalék miatt több napot vesznek igénybe. A félpályás korlátozásra közlekedésbiztonsági és helyreállítási munkák miatt van szükség, és amíg a vasúti töltést nem állítják helyre, addig egy újabb esőzés nyomán újabb hordalék, kő kerülhet a burkolatra, ami veszélyeztetheti az arra közlekedőket. Ezért mobil betonelválasztó elemeket helyeznek ki. A vasúti töltés egy részét pedig a főút felől lehet helyreállítani, vagyis ott munkaterületet, forgalomtól elzárt területet kell kialakítani, hogy a szakemberek elvégezhessék a szükséges beavatkozásokat. 

Amíg tart a vonatforgalom helyreállítása, addig a 12-es főút is csak korlátozottan vehető igénybe. 

Pécsi Norbert Sándor válaszlevelében hozzátette, a Magyar Közút takarítási, forgalomelterelési munkái több milliós költséget jelentenek. 

Nem kell temetni a Dunakanyart

Heinczinger Balázs, Nagymaros polgármestere többször is posztolt a kialakult helyzetről a közösségi médiában, illetve fogadta a MÁV és a Magyar Közút munkatársait is. Megkeresésünkre azt mondta, a MÁV felmérte a helyzetet, az alapján tűzte ki az augusztus közepi határidőt, de ennek okairól a nevükben nem akart nyilatkozni. Hozzátette, a nagymarosiak együttélnek a helyzettel, az önkormányzat pedig mindent megtesz, hogy a hátrányokat a lehető legkevésbé érezzék meg. 

Egyébként a nagymarosiak kevésbé járnak Szob irányába, így nem őket érinti a probléma elsősorban. A polgármester szerint azoknak, akik a településen keresztül utaznak, le kell szállniuk a vonatról és buszra kell szállniuk, ami nyilván kellemetlenség, de el tudnak menni a munkába és haza tudnak érkezni. Az eset érdemben nem befolyásolja a turizmust sem Heinczinger Balázs. „Azok a hírek, amelyek arról szólnak, hogy felejtsük el a Dunakanyart, erősen csúsztatnak. Egyrészt a Dunakanyar elég hosszú, és a szívéig, Nagymarosig el lehet jutni, ahogyan eddig is. Másrészt a bicikliút már most is járható, buszok mennek, augusztustól pedig már a vonat is” – hangsúlyozta a polgármester. 

Vihar - V?rhat?an augusztus k?zep?n indulhat meg a vonatk?z

 
Munkagéppel takarítják el a sarat és kőtörmeléket a 12-es főút mentén haladó vasúti sínekről Nagymaros és Szob között, ahol korábban a hirtelen lezúduló nagy mennyiségű csapadék miatt beomlott a domboldal. Mintegy tízezer köbméternyi sár és kőlavina öntötte el a vasúti pálya 1700 méteres szakaszát a június 9-ei délutáni esőzésben
Fotó: Máthé Zoltán / MTI

Mi a helyzet a „fennakadás” túloldalán? Hutter Jánosné, Zebegény polgármestere megkeresésünkre azt mondta, a falu aktív lakosságának 90 százaléka ingázik, a diákok és az egyetemisták is ezt az útvonalat használják. Ugyanakkor a hajóközlekedés az első pillanattól adott, a buszok is járnak, így ha hosszadalmasabb is, de a közlekedés megoldott. „Reméljük, hogy ez csak javulni fog a későbbiekben.”

Az átmenő turistaforgalmat értelemszerűen befolyásolják a lezárások, de szerinte ez azt is jelenti, hogy nagyobb számban fognak érkezni hajóval az emberek. Két évvel ezelőtt hasonlóan leomlott a támfal Nagymaros és Zebegény között; akkori tapasztalat, hogy az kirándulók, turisták a hajójáratokat annyira élvezik, hogy tömegével érkeztek a faluba. A szálláshelyekre érkezők a hosszabb útvonalakon is eljönnek Zebegénybe. Hutter Jánosné arra számít, hogy csökkenni fog a település idegenforgalmi adóbevétele, de nem számottevően.

Felhívtuk Ferencz Gyöngyit, Szob polgármesterét, hogy megismerjük a közlekedési helyzet városra mért hatásait, viszont nem kívánt nyilatkozni. Ugyanakkor sikerült beszélnünk egy szobi önkormányzati forrásunkkal, aki szerint a kisvárostól északra eső települések közlekedését is érintik a történtek, viszont a szobiaknak csak csekély részét. „Ezres nagyságrendekről nem kell beszélni.” 

A közlekedést az érintett állami szervek gyorsan megoldották; ha valaki esetleg Márianosztra és Kóspallag felé kerül autóval, annak is csak mintegy 15 perces plusz menetidővel kell számolnia. A képviselő szerint a turizmus szempontjából sem releváns  a megváltozott közlekedés, ugyanis a településen a kerékpáros turizmus a legjelentősebb, a kerékpárutak rendelkezésre állnak. Ha pedig valakinek Szob az úticélja, akkor úgy is elmegy oda. 

(Címlapképünkön: Sár és törmelék borítja a síneket Dömösi átkelés vasúti megállóhelyen. Fotó: MTI/Mihádák Zoltán)

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódás és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyét nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig még többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazság. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!

Figyelmébe ajánljuk

Szól a jazz

Az ún. közrádió, amelyet egy ideje inkább állami rádiónak esik jól nevezni, új csatornát indított. Óvatos szerszámsuhintgatás ez, egyelőre kísérleti adást sugároznak csupán, és a hamarosan induló „rendes” műsorfolyam is online lesz elérhető, a hagyományos éterbe egyelőre nem küldik a projektet.

Fülsiketítő hallgatás

„Csalódott volt, amikor a parlamentben a képviselők szó nélkül mentek el ön mellett?” – kérdezte az RTL riportere múlt heti interjújában Karsai Dánieltől. A gyógyíthatatlan ALS-betegséggel küzdő alkotmányjogász azokban a napokban tért haza a kórházból, ahová tüdőgyulladással szállították, épp a születésnapján.

A szabadságharc ára

Semmi meglepő nincs abban, hogy az első háromhavi hiánnyal lényegében megvan az egész éves terv – a központi költségvetés éves hiánycéljának 86,6 százaléka, a teljes alrendszer 92,3 százaléka teljesült márciusban.

Puskák és virágok

Egyetlen nap elég volt ahhoz, hogy a fegyveres erők lázadása és a népi elégedetlenség elsöpörje Portugáliában az évtizedek óta fennálló jobboldali diktatúrát. Azért a demokráciába való átmenet sem volt könnyű.

New York árnyai

Közelednek az önkormányzati választások, és ismét egyre többet hallunk nagyszabású városfejlesztési tervekről. Bődületes deficit ide vagy oda, választási kampányban ez a nóta járja. A jelenlegi főpolgármester első számú kihívója már be is jelentette, mi mindent készül építeni nekünk Budapesten, és országszerte is egyre több szemkápráztató javaslat hangzik el.

Egymás között

Ahogyan a Lázár János szívéhez közel álló geszti Tisza-kastély felújításának határideje csúszik, úgy nőnek a költségek. A már 11 milliárd forintos összegnél járó projekt új, meghívásos közbeszerzései kér­dések sorát vetik fel.

Mit csinál a jobb kéz

Több tízmillió forintot utalt át Ambrózfalva önkormányzatától Csanádalbertire a két falu közös pénzügyese, ám az összeg eltűnt. A hiány a két falu mellett másik kettőt is nehéz helyzetbe hoz, mert közös hivatalt tartanak fönn. A bajban megszólalt a helyi lap is.

Árad a Tisza

Két hónapja lépett elő, mára felforgatta a politikai színteret. Bár sokan vádolják azzal, hogy nincs világos programja, több mindenben markánsan mást állít, mint az ellenzék. Ami biztos: Magyar Péter bennszülöttnek számít abban a kommunikációs térben, amelyben Orbán Viktor is csak jövevény.