Miért tart ennyi ideig helyreállítani a közlekedést Nagymaros és Szob között?

Belpol

Csak szeptemberben indulhat meg mindkét vágányon a vasúti közlekedés Nagymaros és Szob között, ami a 12-es út helyreállítási munkálatait is befolyásolja. A múlt csütörtökön a Nagymaros és Zebegény közötti, a hegyoldalról lezúduló sártömeg miatti korlátozott megközelíthetőség ugyan befolyásolja az ingázók munkába járását, de a polgármesterek szerint a kisebb fennakadásokkal és csúszásokkal számolva azért lehet közlekedni. A dunakanyari turizmust pedig nem kell temetni emiatt. 

Soha nem látott mennyiségű, 10 ezer köbméteres sár- és kőlavina öntötte el a vasúti pályát Nagymaros és Zebegény között a múlt héten. A MÁV felmérte a károkat és elkezdte a helyreállítást, ugyanakkor a vállalat közleménye szerint várhatóan augusztus közepén indulhat meg a vonatközlekedés, akkor is csak egy vágányon. „A cél, hogy a szeptemberi iskolakezdéstől már mindkét vágányon biztosítsák a vonatforgalmat” – közölte a MÁV. Addig a Budapest-Szob vonal Nagymarostól északra lévő szakaszára utazók pótlóbuszokat, illetve vonatpótló hajókat vehetnek igénybe. 

Az esőzés a 12-es főútra is hatással van; a Magyar Közút lapunknak küldött tájékoztatása szerint teljes útzárat kellett bevezetni, mivel a heves esőzések nyomán az út menti támfal leomlott és elzárta az útpályát, a sárlavina miatt a főút és a kerékpárút is járhatatlanná vált. Ugyanakkor a folyamatos helyreállítási munkáknak köszönhetően hétfőn estétől már félpályán megindulhatott a forgalom. A sárlavináról a MÁV szemléletes drónfelvételt is készített. 

Mindez azt jelenti, hogy a nyári hónapokban annak a vélhetően több ezer ingázóknak, akik az Ipoly mente, illetve Szob és Zebegény felől szeretnének bejutni Vácra vagy Budapestre, komoly kerülőutakkal kell számolniuk. Nem mellesleg a nyári dunakanyari turizmusra is hatással lehet a nehezebb megközelíthetőség. 

De miért tart ilyen hosszú ideig a felújítás? Ennek megválaszoláért a MÁV kommunikációs osztályához fordultunk, ahonnan cikkünk megjelenéséig nem kaptunk reakciót – de amint befutnak a válaszok, beszámolunk róluk. 

A Magyar Közúthoz is elküldük a kérdéseinket. Pécsi Norbert Sándor kommunikációs osztályvezető azt közölte lapunkkal, hogy a 10 ezer köbméternyi anyag jelentős része került a főútra és a párhuzamosan futó kerékpárútra, a takarítási munkák a burkolatra került hordalék miatt több napot vesznek igénybe. A félpályás korlátozásra közlekedésbiztonsági és helyreállítási munkák miatt van szükség, és amíg a vasúti töltést nem állítják helyre, addig egy újabb esőzés nyomán újabb hordalék, kő kerülhet a burkolatra, ami veszélyeztetheti az arra közlekedőket. Ezért mobil betonelválasztó elemeket helyeznek ki. A vasúti töltés egy részét pedig a főút felől lehet helyreállítani, vagyis ott munkaterületet, forgalomtól elzárt területet kell kialakítani, hogy a szakemberek elvégezhessék a szükséges beavatkozásokat. 

Amíg tart a vonatforgalom helyreállítása, addig a 12-es főút is csak korlátozottan vehető igénybe. 

Pécsi Norbert Sándor válaszlevelében hozzátette, a Magyar Közút takarítási, forgalomelterelési munkái több milliós költséget jelentenek. 

Nem kell temetni a Dunakanyart

Heinczinger Balázs, Nagymaros polgármestere többször is posztolt a kialakult helyzetről a közösségi médiában, illetve fogadta a MÁV és a Magyar Közút munkatársait is. Megkeresésünkre azt mondta, a MÁV felmérte a helyzetet, az alapján tűzte ki az augusztus közepi határidőt, de ennek okairól a nevükben nem akart nyilatkozni. Hozzátette, a nagymarosiak együttélnek a helyzettel, az önkormányzat pedig mindent megtesz, hogy a hátrányokat a lehető legkevésbé érezzék meg. 

Egyébként a nagymarosiak kevésbé járnak Szob irányába, így nem őket érinti a probléma elsősorban. A polgármester szerint azoknak, akik a településen keresztül utaznak, le kell szállniuk a vonatról és buszra kell szállniuk, ami nyilván kellemetlenség, de el tudnak menni a munkába és haza tudnak érkezni. Az eset érdemben nem befolyásolja a turizmust sem Heinczinger Balázs. „Azok a hírek, amelyek arról szólnak, hogy felejtsük el a Dunakanyart, erősen csúsztatnak. Egyrészt a Dunakanyar elég hosszú, és a szívéig, Nagymarosig el lehet jutni, ahogyan eddig is. Másrészt a bicikliút már most is járható, buszok mennek, augusztustól pedig már a vonat is” – hangsúlyozta a polgármester. 

Vihar - V?rhat?an augusztus k?zep?n indulhat meg a vonatk?z

 
Munkagéppel takarítják el a sarat és kőtörmeléket a 12-es főút mentén haladó vasúti sínekről Nagymaros és Szob között, ahol korábban a hirtelen lezúduló nagy mennyiségű csapadék miatt beomlott a domboldal. Mintegy tízezer köbméternyi sár és kőlavina öntötte el a vasúti pálya 1700 méteres szakaszát a június 9-ei délutáni esőzésben
Fotó: Máthé Zoltán / MTI

Mi a helyzet a „fennakadás” túloldalán? Hutter Jánosné, Zebegény polgármestere megkeresésünkre azt mondta, a falu aktív lakosságának 90 százaléka ingázik, a diákok és az egyetemisták is ezt az útvonalat használják. Ugyanakkor a hajóközlekedés az első pillanattól adott, a buszok is járnak, így ha hosszadalmasabb is, de a közlekedés megoldott. „Reméljük, hogy ez csak javulni fog a későbbiekben.”

Az átmenő turistaforgalmat értelemszerűen befolyásolják a lezárások, de szerinte ez azt is jelenti, hogy nagyobb számban fognak érkezni hajóval az emberek. Két évvel ezelőtt hasonlóan leomlott a támfal Nagymaros és Zebegény között; akkori tapasztalat, hogy az kirándulók, turisták a hajójáratokat annyira élvezik, hogy tömegével érkeztek a faluba. A szálláshelyekre érkezők a hosszabb útvonalakon is eljönnek Zebegénybe. Hutter Jánosné arra számít, hogy csökkenni fog a település idegenforgalmi adóbevétele, de nem számottevően.

Felhívtuk Ferencz Gyöngyit, Szob polgármesterét, hogy megismerjük a közlekedési helyzet városra mért hatásait, viszont nem kívánt nyilatkozni. Ugyanakkor sikerült beszélnünk egy szobi önkormányzati forrásunkkal, aki szerint a kisvárostól északra eső települések közlekedését is érintik a történtek, viszont a szobiaknak csak csekély részét. „Ezres nagyságrendekről nem kell beszélni.” 

A közlekedést az érintett állami szervek gyorsan megoldották; ha valaki esetleg Márianosztra és Kóspallag felé kerül autóval, annak is csak mintegy 15 perces plusz menetidővel kell számolnia. A képviselő szerint a turizmus szempontjából sem releváns  a megváltozott közlekedés, ugyanis a településen a kerékpáros turizmus a legjelentősebb, a kerékpárutak rendelkezésre állnak. Ha pedig valakinek Szob az úticélja, akkor úgy is elmegy oda. 

(Címlapképünkön: Sár és törmelék borítja a síneket Dömösi átkelés vasúti megállóhelyen. Fotó: MTI/Mihádák Zoltán)

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.