Miért tart ennyi ideig helyreállítani a közlekedést Nagymaros és Szob között?

Belpol

Csak szeptemberben indulhat meg mindkét vágányon a vasúti közlekedés Nagymaros és Szob között, ami a 12-es út helyreállítási munkálatait is befolyásolja. A múlt csütörtökön a Nagymaros és Zebegény közötti, a hegyoldalról lezúduló sártömeg miatti korlátozott megközelíthetőség ugyan befolyásolja az ingázók munkába járását, de a polgármesterek szerint a kisebb fennakadásokkal és csúszásokkal számolva azért lehet közlekedni. A dunakanyari turizmust pedig nem kell temetni emiatt. 

Soha nem látott mennyiségű, 10 ezer köbméteres sár- és kőlavina öntötte el a vasúti pályát Nagymaros és Zebegény között a múlt héten. A MÁV felmérte a károkat és elkezdte a helyreállítást, ugyanakkor a vállalat közleménye szerint várhatóan augusztus közepén indulhat meg a vonatközlekedés, akkor is csak egy vágányon. „A cél, hogy a szeptemberi iskolakezdéstől már mindkét vágányon biztosítsák a vonatforgalmat” – közölte a MÁV. Addig a Budapest-Szob vonal Nagymarostól északra lévő szakaszára utazók pótlóbuszokat, illetve vonatpótló hajókat vehetnek igénybe. 

Az esőzés a 12-es főútra is hatással van; a Magyar Közút lapunknak küldött tájékoztatása szerint teljes útzárat kellett bevezetni, mivel a heves esőzések nyomán az út menti támfal leomlott és elzárta az útpályát, a sárlavina miatt a főút és a kerékpárút is járhatatlanná vált. Ugyanakkor a folyamatos helyreállítási munkáknak köszönhetően hétfőn estétől már félpályán megindulhatott a forgalom. A sárlavináról a MÁV szemléletes drónfelvételt is készített. 

Mindez azt jelenti, hogy a nyári hónapokban annak a vélhetően több ezer ingázóknak, akik az Ipoly mente, illetve Szob és Zebegény felől szeretnének bejutni Vácra vagy Budapestre, komoly kerülőutakkal kell számolniuk. Nem mellesleg a nyári dunakanyari turizmusra is hatással lehet a nehezebb megközelíthetőség. 

De miért tart ilyen hosszú ideig a felújítás? Ennek megválaszoláért a MÁV kommunikációs osztályához fordultunk, ahonnan cikkünk megjelenéséig nem kaptunk reakciót – de amint befutnak a válaszok, beszámolunk róluk. 

A Magyar Közúthoz is elküldük a kérdéseinket. Pécsi Norbert Sándor kommunikációs osztályvezető azt közölte lapunkkal, hogy a 10 ezer köbméternyi anyag jelentős része került a főútra és a párhuzamosan futó kerékpárútra, a takarítási munkák a burkolatra került hordalék miatt több napot vesznek igénybe. A félpályás korlátozásra közlekedésbiztonsági és helyreállítási munkák miatt van szükség, és amíg a vasúti töltést nem állítják helyre, addig egy újabb esőzés nyomán újabb hordalék, kő kerülhet a burkolatra, ami veszélyeztetheti az arra közlekedőket. Ezért mobil betonelválasztó elemeket helyeznek ki. A vasúti töltés egy részét pedig a főút felől lehet helyreállítani, vagyis ott munkaterületet, forgalomtól elzárt területet kell kialakítani, hogy a szakemberek elvégezhessék a szükséges beavatkozásokat. 

Amíg tart a vonatforgalom helyreállítása, addig a 12-es főút is csak korlátozottan vehető igénybe. 

Pécsi Norbert Sándor válaszlevelében hozzátette, a Magyar Közút takarítási, forgalomelterelési munkái több milliós költséget jelentenek. 

Nem kell temetni a Dunakanyart

Heinczinger Balázs, Nagymaros polgármestere többször is posztolt a kialakult helyzetről a közösségi médiában, illetve fogadta a MÁV és a Magyar Közút munkatársait is. Megkeresésünkre azt mondta, a MÁV felmérte a helyzetet, az alapján tűzte ki az augusztus közepi határidőt, de ennek okairól a nevükben nem akart nyilatkozni. Hozzátette, a nagymarosiak együttélnek a helyzettel, az önkormányzat pedig mindent megtesz, hogy a hátrányokat a lehető legkevésbé érezzék meg. 

Egyébként a nagymarosiak kevésbé járnak Szob irányába, így nem őket érinti a probléma elsősorban. A polgármester szerint azoknak, akik a településen keresztül utaznak, le kell szállniuk a vonatról és buszra kell szállniuk, ami nyilván kellemetlenség, de el tudnak menni a munkába és haza tudnak érkezni. Az eset érdemben nem befolyásolja a turizmust sem Heinczinger Balázs. „Azok a hírek, amelyek arról szólnak, hogy felejtsük el a Dunakanyart, erősen csúsztatnak. Egyrészt a Dunakanyar elég hosszú, és a szívéig, Nagymarosig el lehet jutni, ahogyan eddig is. Másrészt a bicikliút már most is járható, buszok mennek, augusztustól pedig már a vonat is” – hangsúlyozta a polgármester. 

Vihar - V?rhat?an augusztus k?zep?n indulhat meg a vonatk?z

 
Munkagéppel takarítják el a sarat és kőtörmeléket a 12-es főút mentén haladó vasúti sínekről Nagymaros és Szob között, ahol korábban a hirtelen lezúduló nagy mennyiségű csapadék miatt beomlott a domboldal. Mintegy tízezer köbméternyi sár és kőlavina öntötte el a vasúti pálya 1700 méteres szakaszát a június 9-ei délutáni esőzésben
Fotó: Máthé Zoltán / MTI

Mi a helyzet a „fennakadás” túloldalán? Hutter Jánosné, Zebegény polgármestere megkeresésünkre azt mondta, a falu aktív lakosságának 90 százaléka ingázik, a diákok és az egyetemisták is ezt az útvonalat használják. Ugyanakkor a hajóközlekedés az első pillanattól adott, a buszok is járnak, így ha hosszadalmasabb is, de a közlekedés megoldott. „Reméljük, hogy ez csak javulni fog a későbbiekben.”

Az átmenő turistaforgalmat értelemszerűen befolyásolják a lezárások, de szerinte ez azt is jelenti, hogy nagyobb számban fognak érkezni hajóval az emberek. Két évvel ezelőtt hasonlóan leomlott a támfal Nagymaros és Zebegény között; akkori tapasztalat, hogy az kirándulók, turisták a hajójáratokat annyira élvezik, hogy tömegével érkeztek a faluba. A szálláshelyekre érkezők a hosszabb útvonalakon is eljönnek Zebegénybe. Hutter Jánosné arra számít, hogy csökkenni fog a település idegenforgalmi adóbevétele, de nem számottevően.

Felhívtuk Ferencz Gyöngyit, Szob polgármesterét, hogy megismerjük a közlekedési helyzet városra mért hatásait, viszont nem kívánt nyilatkozni. Ugyanakkor sikerült beszélnünk egy szobi önkormányzati forrásunkkal, aki szerint a kisvárostól északra eső települések közlekedését is érintik a történtek, viszont a szobiaknak csak csekély részét. „Ezres nagyságrendekről nem kell beszélni.” 

A közlekedést az érintett állami szervek gyorsan megoldották; ha valaki esetleg Márianosztra és Kóspallag felé kerül autóval, annak is csak mintegy 15 perces plusz menetidővel kell számolnia. A képviselő szerint a turizmus szempontjából sem releváns  a megváltozott közlekedés, ugyanis a településen a kerékpáros turizmus a legjelentősebb, a kerékpárutak rendelkezésre állnak. Ha pedig valakinek Szob az úticélja, akkor úgy is elmegy oda. 

(Címlapképünkön: Sár és törmelék borítja a síneket Dömösi átkelés vasúti megállóhelyen. Fotó: MTI/Mihádák Zoltán)

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Eli Sarabi kiszabadult izraeli túsz: Az antiszemitizmus most még erősebb, mint az elmúlt évtizedek alatt bármikor

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.