A közoktatási törvény módosításának tervezete megváltoztatná a magántanulói státus és a tanulókörök működésének feltételeit, elvenné a szülők és a pedagógusi kar jogát arra, hogy véleményezzék az igazgatóválasztást, és szigorítaná az óvoda-iskola átmenetet is.
Többek között ezekről beszélgettünk Miklós Györggyel. Részletek a friss Magyar Narancsban megjelent interjúból:
|
MN: A tantestület és a szülők eddig véleményezhették az iskola- és óvodaigazgatók megválasztását, a pályázatokat megtekinthették. Ezek nélkül mi várható?
MGY: A véleményezés nem volt nagyon erős eszköz, de arra jó volt, hogy legalább meg lehetett tudni azokat az eseteket, amikor a tantestület 100 százalékának ellenében neveztek ki valakit. Volt értelmes vita a jelöltek terveiről, a végzettségéről, arról, hogy melyik mennyire megbízható. Enélkül gyakorlatilag egy diktatúraszerű kinevezés marad. Ezen nincs mit szépíteni.
MN: Az intézményvezetők elbocsáthatóságának feltételein is változtatnának: a tervezet szerint visszahívhatja a miniszter az igazgatót (...).
MGY: Néhány hónapja megjelent egy írás a Magyar Nemzetben, amely gyakorlatilag arra buzdította a szülőket, hogy jelentsék fel a tanárt, ha nem jót mond a gyereknek az iskolában. Sejthető, hogy ez a mostani szabályozás ugyanebből a hozzáállásból fakad. Nehéz ezt elképzelni a gyakorlatban: ha elhívná az igazgató az iskolába az Amnesty Internationalt, hogy az emberi jogokról tartson egy előadást, akkor másnap repülne is? Azt már látni lehetett, hogy azok az igazgatók, akik annak idején kiálltak 2016-ban a jobb oktatásért, már nincsenek mind igazgatói státuszban. Valószínűleg ezt a folyamatot akarják felgyorsítani. (...)
MN: Pár mostani módosítás azért arra utal, hogy mégiscsak van némi gond: heti 10-ről 14-re emelnék az óraadó tanárok által tartható órák számát, és taníthatnak már azok is, akik tanár szakon végeztek, de a diplomájukat nyelvvizsga hiányában még nem vehették át.
MGY: Az is érthetetlen és teljesen indokolatlan, hogy minek akarják törvényben kötelezővé tenni az osztályzatokat azokban az alternatív iskolákban is, ahová direkt azért adják be a gyereket a szülők, mert szöveges értékelést és alternatív módszereket akarnak. Eldönthetetlen, hogy ez egy hadüzenet az alternatív iskoláknak, vagy csak dilettantizmus. (...)
MN: A módosítások érintik a szülő véleményezési jogát, a pedagógus szakmai autonómiáját, de elsősorban a gyerekeket. Milyen következményei lehetnek rájuk nézve, ha elfogadják a törvénymódosítást?
MGY: Gyakorlatilag megszűnt az oktatáspolitika. Ez ugyanis nem oktatáspolitika, hanem hatalompolitika: a teljes pedagógustársadalom lefegyverzése, a hatalom kiterjesztése, a gyerekeknek a jelenlegi hatalomhoz való láncolása minden szinten.
A teljes interjút megtalálja a Magyar Narancs friss számában. A lap csütörtöktől kapható az újságárusoknál vagy előfizethet rá itt.
Magyar Narancs
A digitális Magyar Narancs digitális olvasójának a digitális olvasáshoz szükség lesz a DIMAG Reader letöltésére. A digitális példányok a következõ platformokon érhetõek el online, és offline is: Iphone/Ipad (iOS), Google Android, PC. Fizessen elõ egy évre, fél évre, negyed évre, egy hétre!