Milyen lesz az új egészségügy?: Kihordták

  • Mészáros Bálint
  • 2007. október 4.

Belpol

A múlt heti megállapodás nagyon bonyolult egészségbiztosítást sejtet: senki nem tudja, pontosan hogyan fog működni, és nagy kockázatot foglal magába. De ha bejön, megdől egy tabu, és van hová továbblépni.
A múlt heti megállapodás nagyon bonyolult egészségbiztosítást sejtet: senki nem tudja, pontosan hogyan fog működni, és nagy kockázatot foglal magába. De ha bejön, megdől egy tabu, és van hová továbblépni.

A koalíció pártjai - hathatós miniszterelnöki segítséggel (lásd múlt heti számunkat: Mennek a tehénfoltba) - szűken értelmezve röpke három hónap alatt, de inkább másfél év után megállapodtak a leendő egészségbiztosítás alapjairól. A konkrét törvényszöveg okozhat még meglepetéseket, de azért már körvonalazódik a struktúra mibenléte. A jogszabály az ígéretek szerint október végére a parlament elé kerül; a róla folytatott társadalmi vitát a szaktárca nyilván az elmúlt időszak ezernyi megszólalásával letudottnak tartja, bár az nem világos, hogy a már kodifikált szövegre törvényileg előírt kéthetes véleményezési időintervallum miként fér ebbe bele.

A méret a lényeg

A legfeljebb megyényi méretű területek szabaddemokraták támasztotta feltétele éppen megyényi méretű területekben teljesült. Eszerint az országban 18 vidéki és 4 közép-magyarországi körzet lesz az egészségbiztosítási pénztárak alapegysége. Egy pénztárhoz minimum 500 ezer biztosítottnak kell tartoznia, tehát legfeljebb 14 állami-magán vegyes társaság jöhet létre (három megyének van ennél több lakosa, plusz a négy fővárosi-Pest megyei körzetnek). Az, hogy ténylegesen mennyi alakul, természetesen az érdeklődő befektetők számától függ, a későbbiekben pedig a felvásárlásokkal, összeolvadásokkal létrejövő üzemmérettől. A monopolisztikus törekvéseket a másfél, esetleg kétmillióban maximálandó taglétszám hivatott megakadályozni. Az alsó határ szerepe az, hogy a kutatások szerint a legalább 300 ezer főből álló populációnál kezd el az egyének eltérő kockázata kisimulni. Tehát a túl kis méretű pénztárak balszerencsés esetben pusztán a méretük miatt bizonyulnának életképtelennek, s erre most végképp nincs szükség.

A sajátos konszenzus következtében kétféleképpen történik a pénztárválasztás folyamata. Az egy megye területén élők automatikusan az ott létrejövő pénztárhoz kerülnek, majd első körben lesz három hónapjuk az esetleges változtatásra - ezzel teljesül a szocialisták területi felosztási igénye. A szomszédos megyék egészségügyi intézményei között azonban már most is mozognak a betegek: ha erre még ráerősítenek a pénztárak, az tovább oldja a röghöz kötöttséget. Olyanynyira, hogy ez a módszer Budapesten és a környékén már fel sem merült: itt mindenki választhat pénztárat, s csak az ezt elmulasztókat sorolják be az elvileg a lakóhelyéhez tartozó egészségpénztárhoz, ahonnan persze évente szintén továbbléphet. A megkülönböztetés tehát arra jó, hogy mindkét párt elmondhassa: neki lett igaza.

Ez a felállás elvileg módot ad az országos verseny kialakulására. Adott területen kapacitást kiépíteni (az ellátókkal szerződést kötni) csak bizonyos biztosítotti létszám felett éri meg. Ha a tagtoborzás ideje alatt mindenki választana pénztárat, akkor nyilván több olyan is lenne köztük, amelyik indulásból országos hálózatot építene ki. Tekintve, hogy a reális forgatókönyvek szerint a biztosítottak ötöde-negyede fog élni a lehetőséggel, erre nincs sok esély. A megyei felosztás miatt azonban valószínű, hogy a pénztárak a saját körzetükön túl legalább a szomszédos megyék intézményeivel is szóba állnak - és ha ott a betegek megelégedésére működő kórházakkal, szakrendelőkkel szerződnek, akkor azokat az "idegen" területről őket választókon túl a "saját" megyéből megszerzett biztosítottak is igénybe veszik, már akinek nem lesz messze. Ezzel pedig a saját jogú megyén kívül is elérhető a gazdaságos üzemméret. Ha egy pénztár szomszédos megyéket szerez meg (a minimumfeltétel miatt a legtöbb pénztárnak eleve legalább kettőre lesz szüksége a működéshez), akkor azok összes szomszédjára igaz a feltételezés. És visszafelé is: azaz jó esetben 3-4 pénztár közül választhat a delikvens. Rettenetesen bonyolult, és nem az a kiköpött szabad verseny - de akár működhet is.

Mivel inkább betegellátást menedzselő pénztárak, és nem biztosítók jönnek létre, fontos szerepe lesz a biztosítottak után nekik járó fejkvóta meghatározásának is. Úgy tűnik, a korábbi bizonytalanság (lásd: Saját nevező, Magyar Narancs, 2007. szeptember 6.) itt is megoldódik. Az egy betegre átlagosan jutó egészségügyi kiadás területenként komoly eltéréseket mutat. Ha a fejkvótába nem számít bele a biztosított lakóhelye, akkor egyes régiókban a pénztáraknak 10-20 százalékkal kevesebb lesz a kiadásuk, amit nem lesz kire elkölteni. De hosszú távon mégsem járja, hogy belekalkulálják a mostani viszonyokat, azaz mondjuk a szabolcsi emberek egészsége "kevesebbet ér" a fővárosiakénál. A megoldás: a fejkvóta egyelőre figyelembe veszi a területi különbségeket, de 8-10 éven belül valahol középen határozzák meg az egységes értéket. Ekkora távlatra viszont már lehet készülni, kidolgozhatók a tényleges kiegyenlítést célzó programok. Hogy azután a kövér dohányos embereket tényleg ugyanannyira fogják-e szeretni a pénztárak, mint a fitneszedzőket, illetve mekkora hangsúlyt fektetnek a megelőzésre, egyáltalán: eljön-e az idő, amikor a társadalmi szolidaritás nem terjed ki az életmódból adódó következményekre, nem tudható.

Furcsa pár

A pénztárak legfőbb befolyásoló eszköze a szabad szerződéskötés lesz - persze csak ott, ahol van választék. A logika szerint a betegek kegyeit kereső pénztárak nem a rutintalan, korrupt orvosokat alkalmazó, koszos, büdös intézményekkel boltolnak majd, így azok vagy megszűnnek, vagy megjavulnak. Mindez nem vonatkozik az alapellátásra: a hozzájuk jelentkező biztosított választott háziorvosát nem utasíthatják el. Másrészt a finanszírozónak alapvető érdeke volna a betegutak kijelölése: ha megmondaná, hogy az egyes szinteken ki hova köteles fordulni, az lehetővé tenné az optimális tervezést, míg a kisebb kihasználtságú kapacitások fajlagosan többe kerülnek. Erre a jogszabály lehetőséget ad, de ha a betegek igénylik a szabad választást, az ilyen korlátozás bevezetője versenyhátrányba kerülne - azaz valószínűleg nem lesznek kötött betegutak. Az viszont elképzelhető, hogy nemzetközi tapasztalatoknak megfelelően előbb-utóbb a pénztárak megpróbálják bizonyos intézmények felé terelni a betegeket, már csak a jobb gyógyulási mutatók közlésével is.

A megtöbbszörözött infrastruktúrából adódó többletköltségeket és a maximált (2-3 százalékos) hasznot a pénztárak, ismét csak elméletben, a hatékonyabb működésre sarkallt intézmények utáni megtakarításból teremthetik elő: ennek forrása az irányított ellátás, a beavatkozások indokolatlanul magas szintről való lejjebb szorítása és a gazdálkodás racionalizálása lehet. Vannak, akik szerint már most is csoda, hogy ilyen kevés pénzből fennmaradnak a kórházak, míg mások 10-15 százalékos tartalékról beszélnek. Hamar kiderül, kinek volt igaza. Egyszerűbb pénzszerzési mód volna, ha a pénztárak inkább egy kis járulékemelést kérnének az államtól, esetleg a biztosítás által fedezett ellátások szűkítését. Az állam ekkor nyilván nemet mond.

A 22 területi pénztár egyenként maximum 49 százalékos tulajdonrészét licitáláson szerezhetik meg a befektetők. Lesz egy kikiáltási ár, de a tényleges összegeket meg sem lehet becsülni. Az árat két tényező egészen biztosan leszorítja majd: a kiszámíthatatlanul viselkedő tulajdonostárs - az állam - jelenléte, illetve a kiszámíthatóan viselkedő Orbán Viktor. Ha középtávon életképes rendszer jön létre, akkor az egyszeri bevétel mértéke kevésbé fontos, de az is kétségtelen, hogy a hirtelen jött 100 milliárddal könynyebb politikailag igazolni az átalakítást, mint öttel; a pénz egyébként az egészségügyben marad. De a bizonytalansági faktorok akár ennél súlyosabb következményekkel is járhatnak. Ha egy-két megye nem kel el, az még nem tragédia: három hónap után újra meghirdetik őket, vagy a biztosítottakat szétosztják a környező pénztárak között - már ha addig a többiek nem toborozzák el az ott lakókat. De ha egyáltalán nincs befektetői érdeklődés, vagy 10-12 megye marad az állam nyakán, akkor nagy baj van. Ebben az esetben az OEP megyei kirendeltségeiből csináltunk önálló állami pénztárakat - verseny nélkül, megsokszorozott működési költséggel. Márpedig egyáltalán nincs arra garancia, hogy az 51 százalékos állami rész biztosításával nem lő-e túl a célon a törvény, elriasztva a nemzetközi társaságokat. Ellenben ha elkelnek a pénztárak, és legalább valamelyest rendet csapnak az ellátásban, akkor bebizonyosodik, hogy az egészségbiztosításban is lehet (korlátozott) szerepe a piaci logikának. Ekkor nem lesz politikai akadálya megszabadulni a maradék 51 százaléktól. Az egészségügyi ellátás módfelett kockázatos kísérleti terep - de a jelek szerint csak így megy.

Figyelmébe ajánljuk

Tendencia

Minden tanítások legveszélyesebbike az, hogy nekünk van igazunk és senki másnak. A második legveszélyesebb tanítás az, hogy minden tanítás egyenértékű, ezért el kell tűrni azok jelenlétét.

Bekerített testek

A nyolcvanas éveiben járó, olasz származású, New Yorkban élő feminista aktivista és társadalomtudós műveiből eddig csak néhány részlet jelent meg magyarul, azok is csupán internetes felületeken. Most azonban hét fejezetben, könnyebben befogadható, ismeretterjesztő formában végre megismerhetjük 2004-es fő műve, a Caliban and the Witch legfontosabb felvetéseit.

„Nem volt semmi másuk”

Temették már el élve, töltött napokat egy jégtömbbe zárva, és megdöntötte például a lélegzet-visszatartás világrekordját is. Az extrém illuzionista-túlélési-állóképességi mutatványairól ismert amerikai David Blaine legújabb műsorában körbejárja a világot, hogy felfedezze a különböző kultúrákban rejlő varázslatokat, és a valódi mesterektől tanulja el a trükköket. 

Játék és muzsika

Ugyanaz a nóta. A Budapesti Fesztiválzenekarnak telefonon üzenték meg, hogy 700 millió forinttal kevesebb állami támogatást kapnak az együttes által megigényelt összegnél.

A klónok háborúja

Március 24-én startolt a Tisza Párt Nemzet Hangja elnevezésű alternatív népszavazása, és azóta egyetlen nap sem telt el úgy, hogy ne érte volna atrocitás az aktivistákat.

Hatás és ellenhatás

  • Krekó Péter
  • Hunyadi Bulcsú

Az európai szélsőjobb úgy vágyott Donald Trumpra, mint a megváltóra. Megérkezik, majd együtt elintézik „Brüsszelt” meg minden liberális devianciát! Ám az új elnök egyes intézkedései, például az Európával szemben tervezett védővámok, éppen az ő szavazó­táborukat sújtanák. Egyáltalán: bízhat-e egy igazi európai a szuverenista Amerikában?