„Minden beruházásnak számolnia kell velünk” - hogyan tud harcolni egy civil szervezet az akkugyárak ellen?

Belpol

Legjobban a Szuverenitásvédelmi Hivatal által készített jelentés foglalta össze, mi mindent tett a Mikepércsi Anyák a Környezetért Egyesület (MIAKÖ) a debreceni akkugyárak elleni küzdelem során – mondja Kozma Éva, a civil szervezet egyik alapítója, aki környezetvédelmi vegyésztechnikaként pontosan tudja, mennyire károsak lesznek ezek a gyárak az emberi szervezetre. Interjú egy, a magyar szuverenitásra „veszélyes elemmel”.

Magyar Narancs: Az akkumulátor gyárak által kibocsátott veszélyes anyagok egészségügyi hatásairól szervezett előadást a napokban a MIAKÖ. Összefoglalná az elhangzottakat?

Kozma Éva: Előadónak Kerekes László sebész főorvost, háziorvost, a Hajdú-Bihar megyei közgyűlés képviselőjét hívtuk meg. A Hajdúszoboszlón élő szakembertől egyebek közt azt kérdeztük, mit gondol, a Debrecen északi és déli ipari parkjában épült akkumulátorgyárak, illetve az azokhoz kapcsolódó többi gyár által várhatóan kibocsátott káros anyagok elmennek-e mondjuk Hajdúszoboszlóig. Egyértelműen ő is azt támasztotta alá, amit mi már régóta mondunk:

itt határon átnyúló szennyeződés is lehetséges.

Kerekes doktor előadásában végigment azokon a vegyi anyagokon, amelyeket Darvas Béla professzor is bemutatott A lítiumionakkumulátor-gyártás és ipari járulékainak környezetegészségügyi veszélyei című cikkében. A várható szennyezés kapcsán sokan mondogatják, hogy „szegény mikepércsiek”, de azt kell mondjam, hogy legalább harminc kilométeres körzetben „szegény Hajdú-Bihar”, vagy, ha épp olyan a széljárás, akkor „szegény bárki”.

 
A kínai CATL épülő akkumulátorgyára Debreceni déli ipari parkjában
Forrás: Facebook/MIAKÖ
 

Kerekes László azt emelte ki, hogy ezek a szennyező anyagok folyamatosan fognak a levegőbe kerülni, tehát nem olyan, mint mondjuk egy ciánszennyezés, vagy más egyszeri katasztrófa, hanem itt egyhuzamban kapják majd a károsanyag-dózist az emberek. A vegyi anyagok a kultúrnövényeinkben is felhalmozódnak, ezeket aztán megeszik az állatok, azok húsát pedig az emberek, így az élelmiszeripart is fenyegetik ezek a gyárak. Jó lenne, ha végre az agrárium is rájönne itt Hajdú-Biharban, hogy mekkora veszélyt rejt magában az ilyen volumenű akkumulátorgyártás. Örültünk, hogy végre egy orvos is felhívta a figyelmet:

Debrecenben hét akkumulátoriparhoz kapcsolódó üzem a hét minden napján huszonnégy órában fog mérgező anyagokat a környezetbe engedni.

MN: Szakértőt, aki névvel vállalja álláspontját, a kezdetektől nehezen találtak.

KÉ: Ez továbbra is így van. Ami a lakosságot illeti, valamelyest már jobban mernek beszélni az emberek, kritikusabbak lettek, ami a Tisza Pártnak is az érdeme. Ugyanakkor az egyik tüntetésünk résztvevője elmesélte, hogy a gyereke iskolájában, ha a diákok órán az akkugyárakról kérdeznek, gyorsan másra kell terelni a szót. Pedig a mostani fiatalokat kimondottan érdekli a környezetvédelem, okosak, sok mindenre figyelnek, és nem akarnak egy szennyezett országban élni, akkor inkább elhagyják az országot. Itt már nem az a kérdés, hogy rákkeltőek-e ezek a vegyi anyagok, hanem hogy mikor okoznak rákos megbetegedéseket.

MN: Ha beindul, a kínai CATL lesz a legnagyobb akkumulátorgyár Magyarországon, ugyanakkor a CATL-hoz kapcsolódóan más veszélyes üzemek is megtelepedtek a déli ipari parkban, ami alig másfél kilométerre fekszik Mikepércstől. Milyen gyárakról van szó?

 
A Debrecen határában lévő északi, illetve déli ipari park
Forrás: Facebook/MIAKÖ
 

KÉ: Az akkumulátorokhoz szükséges szeparátorfóliát a Semcorp gyártja majd, az akkumulátort a CATL, ami magába foglalja a „logisztikát” végző Inparkot is. Az EcoPro egy katódgyár, továbbá mi mindenképpen ide soroljuk a Halmsot, ami szintén kínai vállalat, ők gyártják az akkumulátorokhoz a fém keretet és egyéb öntvényeket, és ők azok, akik a forgácsolás során a hűtéshez használt szerves anyaggal már leszennyezték a Kisgugyori csatornát. Ez tavaly télen történt, ám a büntetésről szóló határozatot és ezzel a szennyezés tényét csak június 11-én, már a választások után hozták nyilvánosságra.

MN: A Halmson kívül melyik gyár üzemel már a felsoroltak közül?

KÉ: Az Inpark, ami

logisztikai csarnoknak indult, aztán akkumulátor összeszerelő és bontó is lett belőle,

úgy tudjuk, már üzemel. Ide telepítették az összes irodistát. A Telex cikke arról, hogy milyen áldatlan állapotok vannak, itt készült.

Valószínűleg a katódgyár indul el aztán, mert oda már nagyon sok munkavállalót felvettek, de a CATL-be is toboroznak. A debreceni vegyipari technikum tanulói még le sem tették a vizsgáikat, már aláírhatnak szerződést ezekkel a gyárakkal. A CATL első üteme a tervek szerint 2025 végén kezdi meg működését. Ez 40 gigawatt órás lesz, de a CATL-t összesen 100 gigawatt órásra tervezik, ami nagyjából egy paksi blokknak megfelelő teljesítményt jelent.

 
Kozma Éva, MIAKÖ
Fotó: A szerző felvétele
 

Ami látványos változás és jelzi a folyamatokat, hogy Debrecenben az elmúlt egy-másfél évben rendkívül megnőtt a külföldiek száma. Az egyetem miatt mindig is voltak külföldiek a városban, de a most érkezettek mások: vannak a nagyon gazdag ázsiaiak, illetve láthatóan szegény ázsiai munkásemberek. Többfelé telepítettek konténerházakat, olyanokat, amelyek eddig csak a BMW gyár mellett voltak. A régi csapágygyár területén pedig

úgynevezett „retró szállodát” építenek, ahová már három évre előre le van foglalva minden szállás.

Persze nem munkásszállónak hívják, mert azt a környék lakói nem biztos, hogy szívesen vennék.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.