„Minden beruházásnak számolnia kell velünk” - hogyan tud harcolni egy civil szervezet az akkugyárak ellen?

Belpol

Legjobban a Szuverenitásvédelmi Hivatal által készített jelentés foglalta össze, mi mindent tett a Mikepércsi Anyák a Környezetért Egyesület (MIAKÖ) a debreceni akkugyárak elleni küzdelem során – mondja Kozma Éva, a civil szervezet egyik alapítója, aki környezetvédelmi vegyésztechnikaként pontosan tudja, mennyire károsak lesznek ezek a gyárak az emberi szervezetre. Interjú egy, a magyar szuverenitásra „veszélyes elemmel”.

Magyar Narancs: Az akkumulátor gyárak által kibocsátott veszélyes anyagok egészségügyi hatásairól szervezett előadást a napokban a MIAKÖ. Összefoglalná az elhangzottakat?

Kozma Éva: Előadónak Kerekes László sebész főorvost, háziorvost, a Hajdú-Bihar megyei közgyűlés képviselőjét hívtuk meg. A Hajdúszoboszlón élő szakembertől egyebek közt azt kérdeztük, mit gondol, a Debrecen északi és déli ipari parkjában épült akkumulátorgyárak, illetve az azokhoz kapcsolódó többi gyár által várhatóan kibocsátott káros anyagok elmennek-e mondjuk Hajdúszoboszlóig. Egyértelműen ő is azt támasztotta alá, amit mi már régóta mondunk:

itt határon átnyúló szennyeződés is lehetséges.

Kerekes doktor előadásában végigment azokon a vegyi anyagokon, amelyeket Darvas Béla professzor is bemutatott A lítiumionakkumulátor-gyártás és ipari járulékainak környezetegészségügyi veszélyei című cikkében. A várható szennyezés kapcsán sokan mondogatják, hogy „szegény mikepércsiek”, de azt kell mondjam, hogy legalább harminc kilométeres körzetben „szegény Hajdú-Bihar”, vagy, ha épp olyan a széljárás, akkor „szegény bárki”.

 
A kínai CATL épülő akkumulátorgyára Debreceni déli ipari parkjában
Forrás: Facebook/MIAKÖ
 

Kerekes László azt emelte ki, hogy ezek a szennyező anyagok folyamatosan fognak a levegőbe kerülni, tehát nem olyan, mint mondjuk egy ciánszennyezés, vagy más egyszeri katasztrófa, hanem itt egyhuzamban kapják majd a károsanyag-dózist az emberek. A vegyi anyagok a kultúrnövényeinkben is felhalmozódnak, ezeket aztán megeszik az állatok, azok húsát pedig az emberek, így az élelmiszeripart is fenyegetik ezek a gyárak. Jó lenne, ha végre az agrárium is rájönne itt Hajdú-Biharban, hogy mekkora veszélyt rejt magában az ilyen volumenű akkumulátorgyártás. Örültünk, hogy végre egy orvos is felhívta a figyelmet:

Debrecenben hét akkumulátoriparhoz kapcsolódó üzem a hét minden napján huszonnégy órában fog mérgező anyagokat a környezetbe engedni.

MN: Szakértőt, aki névvel vállalja álláspontját, a kezdetektől nehezen találtak.

KÉ: Ez továbbra is így van. Ami a lakosságot illeti, valamelyest már jobban mernek beszélni az emberek, kritikusabbak lettek, ami a Tisza Pártnak is az érdeme. Ugyanakkor az egyik tüntetésünk résztvevője elmesélte, hogy a gyereke iskolájában, ha a diákok órán az akkugyárakról kérdeznek, gyorsan másra kell terelni a szót. Pedig a mostani fiatalokat kimondottan érdekli a környezetvédelem, okosak, sok mindenre figyelnek, és nem akarnak egy szennyezett országban élni, akkor inkább elhagyják az országot. Itt már nem az a kérdés, hogy rákkeltőek-e ezek a vegyi anyagok, hanem hogy mikor okoznak rákos megbetegedéseket.

MN: Ha beindul, a kínai CATL lesz a legnagyobb akkumulátorgyár Magyarországon, ugyanakkor a CATL-hoz kapcsolódóan más veszélyes üzemek is megtelepedtek a déli ipari parkban, ami alig másfél kilométerre fekszik Mikepércstől. Milyen gyárakról van szó?

 
A Debrecen határában lévő északi, illetve déli ipari park
Forrás: Facebook/MIAKÖ
 

KÉ: Az akkumulátorokhoz szükséges szeparátorfóliát a Semcorp gyártja majd, az akkumulátort a CATL, ami magába foglalja a „logisztikát” végző Inparkot is. Az EcoPro egy katódgyár, továbbá mi mindenképpen ide soroljuk a Halmsot, ami szintén kínai vállalat, ők gyártják az akkumulátorokhoz a fém keretet és egyéb öntvényeket, és ők azok, akik a forgácsolás során a hűtéshez használt szerves anyaggal már leszennyezték a Kisgugyori csatornát. Ez tavaly télen történt, ám a büntetésről szóló határozatot és ezzel a szennyezés tényét csak június 11-én, már a választások után hozták nyilvánosságra.

MN: A Halmson kívül melyik gyár üzemel már a felsoroltak közül?

KÉ: Az Inpark, ami

logisztikai csarnoknak indult, aztán akkumulátor összeszerelő és bontó is lett belőle,

úgy tudjuk, már üzemel. Ide telepítették az összes irodistát. A Telex cikke arról, hogy milyen áldatlan állapotok vannak, itt készült.

Valószínűleg a katódgyár indul el aztán, mert oda már nagyon sok munkavállalót felvettek, de a CATL-be is toboroznak. A debreceni vegyipari technikum tanulói még le sem tették a vizsgáikat, már aláírhatnak szerződést ezekkel a gyárakkal. A CATL első üteme a tervek szerint 2025 végén kezdi meg működését. Ez 40 gigawatt órás lesz, de a CATL-t összesen 100 gigawatt órásra tervezik, ami nagyjából egy paksi blokknak megfelelő teljesítményt jelent.

 
Kozma Éva, MIAKÖ
Fotó: A szerző felvétele
 

Ami látványos változás és jelzi a folyamatokat, hogy Debrecenben az elmúlt egy-másfél évben rendkívül megnőtt a külföldiek száma. Az egyetem miatt mindig is voltak külföldiek a városban, de a most érkezettek mások: vannak a nagyon gazdag ázsiaiak, illetve láthatóan szegény ázsiai munkásemberek. Többfelé telepítettek konténerházakat, olyanokat, amelyek eddig csak a BMW gyár mellett voltak. A régi csapágygyár területén pedig

úgynevezett „retró szállodát” építenek, ahová már három évre előre le van foglalva minden szállás.

Persze nem munkásszállónak hívják, mert azt a környék lakói nem biztos, hogy szívesen vennék.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.