Minden ötödik általános iskolásnak gondot jelenthet a távoktatás

  • narancs.hu
  • 2020. április 3.

Belpol

Különösen a hátrányos helyzetűek és az elmaradott régiókban élőek érintettek.

Az általános iskolás diákok jelentős része nem, vagy csak erősen korlátozottan fér hozzá az online távoktatáshoz, hiszen nincs számítógépe, vagy a háztartásban nincs elég eszköz - ez derült ki a Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont Közgazdaságtudományi Intézetének elemzéséből (KRTK KTI). Ráadásul pont azokat érinti hátrányosan a távoktatás, akiknek már eddig is nehézséget okozott az iskolai követelmények teljesítése - a szülők munkanélkülivé válása pedig tovább ronthat a helyzetükön.

A kutatás az Országos kompetenciamérés 2017-es egyéni adataiból igyekezett megbecsülni, hány diákhoz nem jut el a távoktatás. Ezen adatok szerint a 6. 8. és 10. évfolyamos diákok 12, 10 és 7%-a egyáltalán nem érhető el online az oktatás számára, további 7,7 és 6%-uk pedig csak erősen korlátozottan - például azért, mert van ugyan számítógép a háztartásban, de egy eszközre három nappali tagozatos diák jut. Ez azt jelenti, hogy összességében a diákok 20, 17 és 12%-át hátrányosan érinti a távoktatás. Leginkább azok érintettek, akiknek szülei iskolázatlanok, de nem elhanyagolható azok száma sem, akik anyja érettségizett vagy diplomázott, mégis problémát okoz nekik ez az új típusú oktatás. A területi különbségek is számottevőek: Szabolcs-Szatmár-Bereg és Borsod megyében a diákok egyharmada érintett, míg Budapesten és Győr-Moson-Sopronban ez az arány egytized.

Az eredmények szerint a távoktatás tovább növelheti a társadalmi egyenlőtlenséget a diákok között, hiszen az online oktatáshoz nem, vagy csak korlátozottan hozzáférőkre ez a típusú tanítás tartósan negatív hatással jár. A tanulmány megoldásként felveti az érintett diákok megfelelő eszközökkel való ellátását (bár ez rövid távon kevésbé megvalósítható, a mélyszegénységben élőkön pedig nem feltétlenül segít), valamint az év végi követelmények lazítását, az értékelés elhalasztását vagy törlését. Utóbbi is csak átmeneti megoldásként szolgálhat - valódi segítséget a távoktatásból kimaradó diákokat célzó oktatáspolitikai beavatkozások és pedagógiai ráfordítások jelentenének.

Ne legyen fogoly a saját otthonában! Élvezzen ki minden percet!

És egy barátja minden csütörtökön meg is látogatja. Odakünn a helyzet olyan, amilyen - de még ez sem lehet elégséges ok arra, hogy ne éljünk teljességre törekvő életet, melyhez az ismeretszerzés és a színvonalas szórakozás is hozzátartozik. A Magyar Narancs heti nyomtatott kiadása az idevágó lehetőségeket a legteljesebb természetességgel biztosítja.

Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.