Minden ötödik általános iskolásnak gondot jelenthet a távoktatás

  • narancs.hu
  • 2020. április 3.

Belpol

Különösen a hátrányos helyzetűek és az elmaradott régiókban élőek érintettek.

Az általános iskolás diákok jelentős része nem, vagy csak erősen korlátozottan fér hozzá az online távoktatáshoz, hiszen nincs számítógépe, vagy a háztartásban nincs elég eszköz - ez derült ki a Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont Közgazdaságtudományi Intézetének elemzéséből (KRTK KTI). Ráadásul pont azokat érinti hátrányosan a távoktatás, akiknek már eddig is nehézséget okozott az iskolai követelmények teljesítése - a szülők munkanélkülivé válása pedig tovább ronthat a helyzetükön.

A kutatás az Országos kompetenciamérés 2017-es egyéni adataiból igyekezett megbecsülni, hány diákhoz nem jut el a távoktatás. Ezen adatok szerint a 6. 8. és 10. évfolyamos diákok 12, 10 és 7%-a egyáltalán nem érhető el online az oktatás számára, további 7,7 és 6%-uk pedig csak erősen korlátozottan - például azért, mert van ugyan számítógép a háztartásban, de egy eszközre három nappali tagozatos diák jut. Ez azt jelenti, hogy összességében a diákok 20, 17 és 12%-át hátrányosan érinti a távoktatás. Leginkább azok érintettek, akiknek szülei iskolázatlanok, de nem elhanyagolható azok száma sem, akik anyja érettségizett vagy diplomázott, mégis problémát okoz nekik ez az új típusú oktatás. A területi különbségek is számottevőek: Szabolcs-Szatmár-Bereg és Borsod megyében a diákok egyharmada érintett, míg Budapesten és Győr-Moson-Sopronban ez az arány egytized.

Az eredmények szerint a távoktatás tovább növelheti a társadalmi egyenlőtlenséget a diákok között, hiszen az online oktatáshoz nem, vagy csak korlátozottan hozzáférőkre ez a típusú tanítás tartósan negatív hatással jár. A tanulmány megoldásként felveti az érintett diákok megfelelő eszközökkel való ellátását (bár ez rövid távon kevésbé megvalósítható, a mélyszegénységben élőkön pedig nem feltétlenül segít), valamint az év végi követelmények lazítását, az értékelés elhalasztását vagy törlését. Utóbbi is csak átmeneti megoldásként szolgálhat - valódi segítséget a távoktatásból kimaradó diákokat célzó oktatáspolitikai beavatkozások és pedagógiai ráfordítások jelentenének.

Ne legyen fogoly a saját otthonában! Élvezzen ki minden percet!

És egy barátja minden csütörtökön meg is látogatja. Odakünn a helyzet olyan, amilyen - de még ez sem lehet elégséges ok arra, hogy ne éljünk teljességre törekvő életet, melyhez az ismeretszerzés és a színvonalas szórakozás is hozzátartozik. A Magyar Narancs heti nyomtatott kiadása az idevágó lehetőségeket a legteljesebb természetességgel biztosítja.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.