Minden ötödik általános iskolásnak gondot jelenthet a távoktatás

  • narancs.hu
  • 2020. április 3.

Belpol

Különösen a hátrányos helyzetűek és az elmaradott régiókban élőek érintettek.

Az általános iskolás diákok jelentős része nem, vagy csak erősen korlátozottan fér hozzá az online távoktatáshoz, hiszen nincs számítógépe, vagy a háztartásban nincs elég eszköz - ez derült ki a Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont Közgazdaságtudományi Intézetének elemzéséből (KRTK KTI). Ráadásul pont azokat érinti hátrányosan a távoktatás, akiknek már eddig is nehézséget okozott az iskolai követelmények teljesítése - a szülők munkanélkülivé válása pedig tovább ronthat a helyzetükön.

A kutatás az Országos kompetenciamérés 2017-es egyéni adataiból igyekezett megbecsülni, hány diákhoz nem jut el a távoktatás. Ezen adatok szerint a 6. 8. és 10. évfolyamos diákok 12, 10 és 7%-a egyáltalán nem érhető el online az oktatás számára, további 7,7 és 6%-uk pedig csak erősen korlátozottan - például azért, mert van ugyan számítógép a háztartásban, de egy eszközre három nappali tagozatos diák jut. Ez azt jelenti, hogy összességében a diákok 20, 17 és 12%-át hátrányosan érinti a távoktatás. Leginkább azok érintettek, akiknek szülei iskolázatlanok, de nem elhanyagolható azok száma sem, akik anyja érettségizett vagy diplomázott, mégis problémát okoz nekik ez az új típusú oktatás. A területi különbségek is számottevőek: Szabolcs-Szatmár-Bereg és Borsod megyében a diákok egyharmada érintett, míg Budapesten és Győr-Moson-Sopronban ez az arány egytized.

Az eredmények szerint a távoktatás tovább növelheti a társadalmi egyenlőtlenséget a diákok között, hiszen az online oktatáshoz nem, vagy csak korlátozottan hozzáférőkre ez a típusú tanítás tartósan negatív hatással jár. A tanulmány megoldásként felveti az érintett diákok megfelelő eszközökkel való ellátását (bár ez rövid távon kevésbé megvalósítható, a mélyszegénységben élőkön pedig nem feltétlenül segít), valamint az év végi követelmények lazítását, az értékelés elhalasztását vagy törlését. Utóbbi is csak átmeneti megoldásként szolgálhat - valódi segítséget a távoktatásból kimaradó diákokat célzó oktatáspolitikai beavatkozások és pedagógiai ráfordítások jelentenének.

Ne legyen fogoly a saját otthonában! Élvezzen ki minden percet!

És egy barátja minden csütörtökön meg is látogatja. Odakünn a helyzet olyan, amilyen - de még ez sem lehet elégséges ok arra, hogy ne éljünk teljességre törekvő életet, melyhez az ismeretszerzés és a színvonalas szórakozás is hozzátartozik. A Magyar Narancs heti nyomtatott kiadása az idevágó lehetőségeket a legteljesebb természetességgel biztosítja.

Figyelmébe ajánljuk