Minden cseppje kincs - Miskolci vízügyek

  • Kovács Áron
  • 2006. június 22.

Belpol

Háromezer megbetegedés, kétszáz ember kórházban, egy rendőrségi vizsgálat - ez a miskolci ivóvízszennyezés mérlege. A város vízhálózata korszerűsítésre szorul, ám az önkormányzat leállítja a privatizációt.
Háromezer megbetegedés, kétszáz ember kórházban, egy rendőrségi vizsgálat - ez a miskolci ivóvízszennyezés mérlege. A város vízhálózata korszerűsítésre szorul, ám az önkormányzat leállítja a privatizációt.

Június harmadikára virradóan egy különösen nagy zápor bemosta a karsztba egy tó vizét, illetve a hegyoldal hordalékát - vázolta a mintegy háromezer embert megbetegítő fertőzés kezdetét Vojtilla László, a Miskolci Vízmű Kft. (MIVÍZ) igazgatója. A hivatalos álláspont szerint az eset vis maior volt, a cég és a város vezetése nem tehetett róla, mindent megtettek a lakosság tájékoztatása és a károk elhárítása érdekében.

Hogy tényleg így történt-e, azt a rendőrség hivatott kideríteni, miután egy állampolgári bejelentés nyomán az ügyészség elrendelte a nyomozást foglalkozás körében elkövetett veszélyeztetés gyanúja alapján. A vizsgálódásnak több kérdésre is választ kell találnia: például megfelelő volt-e a lakosság tájékoztatása, vagy miért nyitották meg újra a fertőzés után egyszer már lezárt kutat?

A miskolci ivóvízrendszer karsztvízre épül, ami kiváló minőséget biztosít, de a bázis nagyon sérülékeny. A MIVÍZ-nek persze nem ez az egyetlen problémája. A vízvezetékek 60 százaléka szorul cserére, különösen a lakótelepek kapkodva lerakott azbesztcement csövei, és nagy szükség lenne a tisztítástechnológia fejlesztésére is. A vízfelhasználás kimenő oldalán valamivel jobb a helyzet. Itt is lenne mit fejleszteni, de legalább a háztartások 90 százaléka rá van kötve a csatornahálózatra; a beérkezett "anyagot" száz százalékban biológiailag tisztítják.

Vojtilla úgy számol, hogy az összes fejlesztés 10-15 milliárd forintba kerülne. A cég azonban nullszaldós, az önkormányzat által viszonylag alacsonyan megszabott víz- és csatornadíjak csak az önfenntartásra elegendőek, fejlesztésre nem. Eddig uniós pénzeket sem sikerült erre a célra elnyerni, mert a pályázatok zöme új művek építésére vonatkozik, nem pedig felújításra; azaz külső forrást kell bevonni a rendszerbe.

A miskolci szocialista városvezetés már jó ideje a legalább részleges privatizációban látta a megoldást, de a tettek mezejére csak tavaly áprilisban léptek. Ekkor merült fel először a MIVÍZ Rt. kettéválasztása, amiről végül június 30-án született közgyűlési döntés: a részvénytársaság ingatlanvagyona, a hálózat és a fürdők a VFV Zrt. tulajdonába kerültek, míg a víz- és csatornarendszer üzemeltetését a MIVÍZ Kft.-re bízták. A magánosítás következő lépéseként december 15-én úgy döntöttek, eladásra kínálják a kft. 49,9 százalékos tulajdonrészét, s így vonnak be tőkeerős szakmai befektetőt. A helyi ellenzék, híven a Fidesz országos politikai irányvonalához, kezdettől tiltakozott a privatizáció ellen, pedig az egyik kérő épp az ellenzéki párt fellegvára, Debrecen volt.

A fideszes vezetésű Debrecen önkormányzatának nem voltak ellenérzései a magánosítás miatt, ők inkább gazdasági és politikai hasznot reméltek. Gazdaságit, mert úgy számoltak, ha a Debreceni Vízmű Rt. képes nyereségesen működni (2005-ben adózás után 742 millió forint), akkor a miskolci cégből is képesek lesznek eredményt kicsikarni. S politikait, mert Kósa Lajos polgármester bizonyíthatta volna ország-világ előtt városa eredményeit: "Lám, olyan jól gazdálkodunk, hogy nem eladunk, inkább veszünk."

A pályázat első körében, 2006 februárjában hét ajánlat érkezett; a második körben már csak hárman, a debreceniek, a Biwater és az RWE- SUEZ konzorcium maradtak versenyben, 3 és 4 milliárd közötti összegeket kínálva az üzletrészért. Az eredeti elképzelések szerint a privatizációs folyamatnak az országgyűlési választások előtt véget kellett volna érnie, de a pályázat elhúzódott, s csak június 15-én került a közgyűlés elé a második kör értékelése - de ekkor sem hirdettek győztest.

Az értékelő bizottság javaslata alapján a testület zárt ülésen úgy döntött, nem értékesíti az üzletrészt. A miértre Káli Sándor polgármester röviden annyit válaszolt: az ajánlatok sem összegükben, sem tartalmukban nem teljesítették a város elvárásait. Mint mondta, az önkormányzat szeretné egy vagyonkezelő holdingba szervezni vállalkozásait; így egy 22-24 milliárd alaptőkéjű cég jönne létre, amely már kedvezőbb feltételekkel vehet fel hitelt, s nagyobb eséllyel pályázhat uniós forrásokra.

A polgármester szavainak némileg ellentmond, hogy az értékelő bizottságot vezető Csordás Mihály szerint Miskolc a magyar víziközmű-privatizációk történetének legjobb ajánlatait kapta, hisz a közel négymilliárd forinttal a vagyonérték 120-szorosát kínálta az egyik cég. A pályázók azonban olyan biztosítékokat építettek be ajánlataikba, amelyek minden üzleti kockázatot a városra hagytak volna, míg garantált hozamot biztosítottak volna a beruházóknak.

Hogy pontosan mik voltak ezek a feltételek, nem derült ki, mert a pályázatok teljes értékelését annyira titkosan kezelték, hogy abba a kép-viselők is csak titoktartási nyilatkozat aláírása után tekinthettek be. Sokatmondó azonban az egyik kandidáló társaság vezetőjének azon megjegyzése, miszerint a miskolciak nagyon távol álltak a gazdasági racionalitástól, ha azt hitték, hogy ilyen feltételek mellett hajlandó valaki több milliárd forintért kisebbségi tulajdonrészt vásárolni, majd még többet beruházni a rekonstrukcióba.

A hivatalos magyarázaton túl az ellenzéki oldalon sokat sejtetően mosolyogva azt mondják, azért nem született döntés, mert a mérkőző multik gazdasági lobbijai kioltották egymást. Ennél jóval valószínűbb az a magyarázat, hogy az októberi önkormányzati választásig a szocialista többség - főleg a tömeges fertőzés után - egyszerűen nem szeretné, ha a vízműnek akár csak a nevét is kiejtenék a városban, teret engedve az ellenzéki bírálatoknak.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.