Aki az elmúlt hónapokban használta az Ügyfélkapu oldalt, az a szokásos belépési lehetőség mellett két újjal is szembesült: az úgynevezett Ügyfélkapu+ és a DÁP mobilalkalmazás felkínálásával. S egyelőre úgy néz ki, hogy jövő január 16-tól pedig meg is szűnik az eddigi sima, felhasználónevet és jelszót kérő ügyfélkapus belépési lehetőség, és csak a két új opció marad.
Appot kaptok
Ezek közül az Ügyfélkapu+ nevű azonosítási lehetőség tulajdonképpen a kétfaktoros azonosításra való átállást jelenti, vagyis egy pluszkódra is szükség lesz a sima felhasználónév és jelszó megadásán felül. Ez alapvetően egy biztonsági megoldás, amelyet számos cég amúgy is alkalmaz azért, hogy így védje a rendszereit és az ott tárolt adatokat a rosszindulatú hozzáférésektől. Jelen állás szerint az Ügyfélkapu+-ban a kódgeneráláshoz egy mobilapplikáció kell majd, például a Google vagy a Microsoft hitelesítő alkalmazása (ilyenkor a hitelesítőben megjelenő, folyton változó számsorral lehet megerősíteni a belépést), de elvileg akár e-mailben is kérhető a hitelesítő kód – igaz, erre egyelőre nincs lehetőség. Az e-mailes kódküldés fejlesztésére ugyanis csak december 4-én, tehát nem sokkal több, mint egy hónappal a tervezett átállás előtt írta ki a közbeszerzést egy hirdetmény nélküli tárgyalásos eljárásban a fejlesztéseket intéző állami Idomsoft Zrt. arra hivatkozva, hogy felmérték az Ügyfélkapu+ elterjedtségét és a jövőbeni potenciális felhasználói kört, majd arra jutottak, hogy inkább bevezetik az e-mailes hitelesítés lehetőségét is.
Az online ügyintézéshez a másik belépési opció a DÁP mobilalkalmazás lesz, ez tulajdonképpen egy, a magyar kormány megbízásából fejlesztett applikáció, amelyet fellengzősen „digitális állampolgárságnak” neveznek. Használatához az app letöltése mellett regisztrálni kell vagy a 2021-től kezdődően kiállított eSzemélyivel, vagy személyesen egy kormányablakban. A kormány az appon keresztül az állampolgároknak a könnyebb, okostelefonos ügyintézést ígéri, de míg eddig az egész digitális állampolgárság csak valami jövőbeli dolog volt, a hagyományos Ügyfélkapu kivezetésével most már egészen konkrétan efelé terelik az embereket.
Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!