„Az egészségügyi dolgozók után legfontosabb a szociális ellátásban részesülők és az ott dolgozók védőoltása. Esetükben a szociális intézményekben kell megszervezni a védőoltást, tehát nem javasolt a lakosság többi részéhez hasonló regisztrációs rendszert alkalmazni, és nem szabad az oltás feltételeként a www.vakcinainfo.gov.hu honlapon történő regisztrációt előírni, mert ezzel csak csökkenthetjük a védőoltást igénylők körét és számát” – ez olvasható a Nemzeti Népegészségügyi Központ (NNK) honlapján „az oltási terv” kivonatának második pontjaként. A szakmában dolgozók azonban nem azt tapasztalják, hogy a beoltásuk prioritást élvezne – tudtuk meg az Esély Labor Egyesület munkatársaitól, Juhos Katalintól és László Johannától, utóbbi maga is szociális munkás.
„Jelenleg másfél állásban dolgozom szociális munkásként Budapesten, egyrészt a gyermekjóléti alapellátásban, ott az önkormányzat a fenntartó, másrészt egy szegregátumban, ott civil szervezetnél. Egyik helyen sem merült fel, hogy megkapjuk az oltást” – mondja Lados Noémi szociális munkás. A gyermekotthonban napi kapcsolatban van nemcsak a gyerekekkel, hanem a gondviselőikkel is, a szegregátumban élőkkel úgyszintén.
„Mi miért nem?”
A saját felelőssége is, hogy megfertőzi-e azokat, akikkel nap mint nap együtt dolgozik, de nem is ülhet folyton karanténban. Védőfelszerelés és fertőtlenítő van elég, a nyolcból öt kollégája mégis kidőlt. Noémi is elkapta a koronavírust, harmadik hete volt otthon, amikor beszéltünk vele. „Nem regisztráltam az oltásra, mert az oltási terv szerint a szociális ellátásban dolgozóknak nem kell. A kollégáimmal azt gondoltuk, a munkahelyen megkapjuk majd a vakcinát. Nem így történt. Közben a bentlakásos idősotthonokban dolgozók rég megkapták. Ami rendben is van, csak azt nem értjük, hogy akkor mi miért nem?”
Védtelenül Fotó: MTI/Balázs Attila
Juhász Eszter, az Esély Labor Egyesület tagja szintén egy fővárosi szegregátumban dolgozik szociális munkásként, egy uniós projekt keretében közösségi teret működtetnek. A járványhelyzetben főként az álláskeresésben segítik ügyfeleiket, de támogatást nyújtanak a családoknak a digitális oktatásban, továbbá abban is például, hogyan férjenek hozzá bizonyos egészségügyi szolgáltatásokhoz. Mint mondja, ők szerencsések, mert van munkahelyi telefonjuk, azon éjjel-nappal elérik őket az ügyfelek, ők pedig mennek, amikor kell. A közösségi tér jelenleg ugyanis zárva tart. „Februárban először én lettem covidos, 21 napig voltam karanténban, aztán sorban a kollégáim. Most is legalább négyen koronavírusosak, így ismét zárva vagyunk. Most lenne a legnagyobb szükség ránk, de az ügyfeleinknek is az az érdeke, hogy otthon maradjanak, és csak akkor találkozzunk személyesen, ha nagyon muszáj.”
Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!