Mire jó a portfólió? – Hoffman Rózsa mindjárt megmondja

  • narancs.hu
  • 2014. február 19.

Belpol

Ismert tanárok, köztük Arató László, a Magyartanárok Egyesületének elnöke, és Pethőné Nagy Csilla, a legjobbnak tartott irodalomtankönyv szerzője bojkottálják a pedagóguséletpálya-modellhez kapcsolódó portfóliózást. Hoffmann Rózsa államtitkárságán nyilván már fogalmazzák az ilyenkor szokásos sajtóközleményt.

E közlemény lényege nyilván az lesz, hogy a tiltakozók nem értették meg a kormány szándékát, a pedagógusok erkölcsi megbecsültsége így meg úgy, a magasabb bérhez minőségi követelmények dukálnak stb. Nem lennénk meglepve, ha a liberális oktatásirányítás is kapna egyet a pofájába.

Pedig a pedagóguséletpálya-modellel is az a helyzet, hogy bevezették, mielőtt még rendesen kitalálták volna. Kezdődött azzal, hogy mindenkit visszasoroltak a fapados pedagógus I. kategóriába, a nyugdíj előtt álló, évtizedek óta a pályán lévő tanárokat is. Nekik ezért szeptemberben nemcsak az óraszámuk emelkedett, de a fizetésük is csökkent. Ez körülbelül olyan, mintha a Nemzeti alaptanterv bevezetésekor az érettségire készülő diákokat küldték volna vissza az első osztályba, fussanak csak neki még egyszer, ezúttal a Fidesz szabályai szerint. Ráadásul a most megszívatott tanároknak nincsen kilátásuk annyi munkával eltöltött további évre, hogy megugorhassák a magasabb fizetéssel járó pedagógus II., mesterpedagógusi vagy kutatótanári szintet. Számukra minden bizonnyal „az életpálya befejező szakasza” lesz az egyetlen nyitva álló lehetőség (tényleg ez szerepel az Oktatási Hivatal minősítési rendszerről szóló dokumentumában).

false

Az is nehezítheti némileg az előmenetelt, hogy a minősítési eljárás pontos szabályai sincsenek még kidolgozva. Április 30-ig nagyjából 25 ezren (a legalább 14 éve tanító, szakvizsgával rendelkező pedagógusok) tölthetik fel óravázlatokból és szakmai életrajzból álló, 70–100 oldalas portfóliójukat az elektronikus rendszerbe. Ők ennyivel el is intézik a pedagógus II.-be kerülést, bár utólag át kell majd esniük a teljes procedúrán, ami tartalmaz óralátogatásokat és e-portfólió-védést (!) is. Persze a körülmények változhatnak, hiszen a mostani könnyített eljárás az államtitkárság szerint is egyfajta pilotprogramnak tekinthető. Mi lesz, ha nem jön be? Visszacsinálják az egészet?

A bírálási feladatokat első körben ötezer önként jelentkező végzi, később a már minősített tanárokból kerülhetnek ki a vizsgáztatók, ami csak erősíteni fogja a pedagógustársadalmon belüli szakmai és baráti kapcsolatokat. Annál is inkább, mert jövő februártól minden évben az emberierőforrás-miniszter határozza meg, hányan indulhatnak a magasabb fokozatért (nyilván annak függvényében, mekkora keret van a fizetésemelésekre). Kíváncsian várjuk, név szerinti meghívó lesz-e, vagy az „objektív kritériumokat” alakítják a számoknak megfelelően.

Persze aggódni nem érdemes, az apróbb nehézségek ellenére abban egyetérthetünk Hoffmann államtitkárral, hogy a pedagógusok társadalmi tekintélye máris növekszik. Ennek félreérthetetlen jeleként a hírek arról szólnak, hogy lelkes állampolgárok sietnek a tanárok segítségére, és egy kis mellékesért magukra vállalják a portfóliókészítés fáradalmait.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.