Mire kész lesz a Lánchíd, a két oldalán lévő tereket fogják lezárni

  • narancs.hu
  • 2022. február 23.

Belpol

A Váralagút felújítása pedig egyelőre napirenden sincs. 

Épp mire megnyitják a felújított Lánchidat, lezárják a két oldalán lévő tereket – írja a Népszava.

A múlt héten Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes jelentette be, hogy felgyorsítanák a Lánchíd két végén lévő terek, a Széchenyi, az Eötvös és a Clark Ádám tér engedélyezési és kiviteli terveinek elkészítését. A tervkészítés határideje ugyanis 300 nap, az engedélyek beszerzése és a szükséges városvezetői- közgyűlési döntések pedig szintén hónapokat vihetnek el. Ezt követően írhatják csak ki a kiviteli tendert, ami szintén több hónapos feladvány, majd ennek sikeres lezárása után kezdődhet csak a munka. 

A Váralagút tervezése és a kivitelezése ráadásul egyelőre a beruházási horizontra se került fel, holott a felújítása ugyanúgy szükségszerű, mint a Lánchídé.

Eredetileg a három felújítást – átkelő, alagút, hídfőterek – egyetlen projektként akarták megvalósítani, de nem volt rá elég pénz, majd a kormány a Lánchíd 7 milliárdos felújítási pénzéből 1 milliárdot szánt volna a kapcsolódó terek megújítására, belevéve a Vigadó az alsó rakpart Vigadó tér előtti szakaszát. Végül a Lánchíd körüli terek megújítása is bekerült volna azon projektek körébe, amiket a kormány átvállalt volna a fővárostól, de a szerződés átvételére egy jogvita miatt mind a mai napig nem került sor.

A projekteket a Vitézy Dávid vezette Budapest Fejlesztési Központ (BFK) vette volna át, de a kormány a Clark Ádám tér felújításának tervezését nem vállalta át, azt pedig nem sikerült leválasztani a BKK vonatkozó, már megkötött tervezési szerződéséről. 

A városvezetés végül úgy döntött, hogy visszaveszi a projektet és a Városháza felújítására szánt keretből átcsoportosított pénzből fizeti ki a tervezői díjat. Az erre vonatkozó előterjesztés szerdán kerül a Fővárosi Közgyűlés elé.

Kiss Ambrus egyébként azt is elmondta, hogy a hídfelújításhoz ígért 6 milliárd forint sem érkezett meg a kormánytól, sőt a támogatási szerződést sem írták még alá. Az Orbán-kormány ugyanis korábban közölte, hogy csak a hídfelújítás végén, az utolsó számlákra fizetik ki a pénzt, egyik feltétele ugyanis az volt, hogy a híd lezárása nem tarthat tovább 18 hónapnál. A mostani tervek szerint a határidő tartható is lesz.

A Széchenyi tér felújítása alatt egyébként már nem szükséges lezárni a Lánchidat, de egyelőre nem született végleges döntés arról, hogy a Lánchídról, illetve a rakpartról végleg kitiltják-e az autókat a felújítást követően. Korábban az is felmerült, hogy a 2-es villamos pályáját a Kossuth tér mintájára felvinnék a Széchenyi térre, a villamos alagutat pedig betemetnék vagy átengednék a gyalogosoknak, ezzel megúszhatnák az alagút felújítását, azonban erről sincs még döntés. 

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk