Miskolc környéki benzin: Keleti kénelem

  • 1997. augusztus 14.

Belpol

Hétfőn a Mol-székházban válságstáb ült össze, hogy megvitassák a múlt hét botrányát, a Miskolc környékén - állítólag a rossz minőségű üzemanyag miatt - tönkrement AC-pumpák kérdését. Pál László nem véletlenül maradt vezérigazgatói székében, és mond le parlamenti mandátumáról, a Mol biztos lehet a dolgában: hiába működik tizenkét fajta benzinkúthálózat, azt még a legnagyobbak sem engedhetik meg maguknak, hogy külföldről lássák el töltőállomásaikat.
Hétfőn a Mol-székházban válságstáb ült össze, hogy megvitassák a múlt hét botrányát, a Miskolc környékén - állítólag a rossz minőségű üzemanyag miatt - tönkrement AC-pumpák kérdését. Pál László nem véletlenül maradt vezérigazgatói székében, és mond le parlamenti mandátumáról, a Mol biztos lehet a dolgában: hiába működik tizenkét fajta benzinkúthálózat, azt még a legnagyobbak sem engedhetik meg maguknak, hogy külföldről lássák el töltőállomásaikat.

A Miskolcra induló tapasztalt utazó Varsány felé kanyarodik, mielőtt elérne úti céljához. A harminchármas főút teli van lassú haladásra kényszerítő falvakkal és traffipaxokkal. A varsányi utat csak némi szerpentin nehezíti, ha nem tankoltunk a környéken, hamar ott lehetünk Miskolcon. Azokat az útikalauzokat, melyek nem azzal kezdik a város ismertetését, hogy itt található a világ egyetlen 0-s villamosa, és hogy itt még egy út neve is Középszer, érdemes a kukába dobni. Ennél többet ugyanis aligha érdemes elmondani Miskolcról.

A régió orgánuma, a Déli Hírlap plankolta fel az egész

AC-pumpa

problémát - hallom néhány nappal kés›bb a Mol-székház páternoszterében -, mert az üzemanyag-forgalmazó nem szponzorálta a lapot. Ennek az állításnak csak bizonyos részleteivel érthet egyet Deme Tibor Opel-márkakereskedő. Azzal, hogy AC-pumpa-probléma van. Munkatársai az elmúlt fél évben hatvanöt meghibásodott alkatrészt cseréltek ki. Kára ugyan nem származott az ügyletből, elvégre egy AC-pumpa-csere is - úgy harminc-hatvanezer forint - hoz valamit a konyhára, de könnyű szívvel lemondana erről a haszonról: "Jött már ide vásárló azzal, hogy hallom, szarok az AC-k, inkább másfajta kocsit veszek." A magát meggondoló vevő előtt széles a paletta, Miskolcon majdnem minden típusú autó kapható. Igaz, abból a fajtából van a legkevesebb, amiben nem AC-pumpa biztosítja a motor üzemanyag-ellátását.

Miskolc-egyetemváros - áll a táblán a felirat. BAZ megye alaptalanul szerény, az a régió, amely egy év alatt országos rendőrfőkapitányt és NB I-es csapatot adott a hazának, intelligenciaközpontjára azt is kiírhatná, hogy Szilícium-völgy. A campus építészetileg rendben van, késő fasiszta-szocreál design ural mindent, a hallgatókat az öngyilkosság mellett utolsó lehetőségként gyors levizsgázásra és eszeveszett menekülésre készteti. A f›épületben jó helyen, ám rossz időben keresem az AC-probléma megoldóját, a mechanikai-technológia tanszék adjunktusát. Várok, amíg a küldetéséről semmit el nem áruló gépjármű-forgalmazó cég befejezi a tárgyalást. Távozásuk után Szofira gyújt Sárvári József.

"Hétszázezer forintból olyan vizsgálatokat tudnánk elvégezni, ami perdöntő lehetne ebben az ügyben" - érzékelteti a felsőoktatási intézmények anyagi gondjait a tanár.

Bizonyítékok

persze már most is vannak Sárvári adjunktus kezében, ha gyakrabban nyitnám fel a kocsink motorháztetejét, talán nekem is ismerősek lennének a tenyerében tartott alkatrészek. "Kémiai reakcióról van szó!" A benzinben, ami az AC-pumpán halad át, túl sok a kén, korrodálja a vörösrezet, a bonyolult szerkezet meg leáll. "Elküldtem faxon a legnagyobb márkaképviseleteknek az árajánlatot, nem is válaszoltak" - kesereg az egyébként igazságügyi műszaki szakértőként is dolgozó Sárvári. Próbálom nyugtatni, hogy szerintem hamarosan lesz vevő a bizonyítási kísérletre, csak az eredménye ne kerüljön napvilágra. "Megvesztegetni engem? A Mol? Ugyan már, keresek én annyit, amib›l megélek, van egy méhészetem is, egyébként meg elnöke vagyok az igazságügyi szakért›k etikai bizottságának. A bizonyítás nekem csak játék, szórakozás. Maguk meg csak Gyöngyös után tankoljanak!"

"Nyolcvanöt forint" - közli a személyzet a megyeháza büféjében a sonkás szendvics és a hosszúlépés árát. Bár

a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség

üzemanyag-vizsgálójára várok, mégis csak túlzásnak tűnik ez az angebot. "Tíz forintot kérek vissza" - nyújtok át egy százast, nézem a büfés arcát, szeme se rebben, amikor megköszöni a borravalót. Úgy csinál, mintha nem ő lenne a térség legolcsóbb vendéglátósa. Ráadásul a fele-fele arányban hígított borról azt hiszi, hogy az a hosszúlépés. "Tizenkét benzinmintát vettünk az elmúlt hetekben, mind megfelelt a szabványnak. Ha van probléma, akkor az a szabvánnyal van" - avat be néhány műhelytitokba a fogyasztóvédő. Kiderül, hogy Miskolcon nemcsak az egyetem szegény, de az érdekképviselet is: "Mi már beszélgettünk arról az autódealerekkel, hogy adjanak össze egy kis pénzt, ha komolyabb vizsgálatot akarnak, de nem történt semmi. Mi nem tudjuk a megye összes benzinkútját egyszerre ellenőrizni, arra még az olajszőkítők felderítésére adott ötvenmilliós plusztámogatás sem elég."

A város szívében három benzinkút egymás mellett. "Kockáztat?" - kérdem az egyik tankolót. "Tehetek mást?" - kérdez vissza a harmincon túli fordos, miközben a tankolás árát mutató számlálót kilencszázkilencvenen állítja meg. "Hiába fordulok panasszal az Autóklubhoz, azt is a Mol szponzorálja."

A Mol-székházból

huszonnégy órával később csak annyi szivárog ki, amennyit már egyébként is tudni lehetett. Szabványon kívüli problémával állnak szemben, kártérítésről - több mint kétszázötven tönkrement autóalkatrészről van szó, a legdrágább talán a Mitsubishié: százharmincötezer forint - korai beszélni. Az Aral vezérigazgatója, Makó András szombat reggel bejelenti, észak-magyarországi kútjait ezentúl schwechati telepéről tölti fel, és várja a megalapozott vásárlói reklamációkat, jogos követelés esetén fizet, a többit meg majd európai módon elintézi a Mollal.

Hétfőn este az Aktuálisban - szerencsés szerkesztés - a Mol logisztikai vezetőjét és az Autóklub elnökét próbálja Bocskay riporter egymásnak ugrasztani. Az első kérdés után kiderül, hogy az Autóklubot valóban a Mol támogatja. Kovács Kázmér elnök a műsor hátralévő részében diszkrét kunnilingvációt végez szponzorán. Ami kiderülhetett a tönkrement alkatrészek kapcsán, az kiderült.

Kérdések

persze maradtak. Lehetséges, hogy valakik a Tiszai Finomítóból kivezető csöveket megfúrják, és azon keresztül lopják a benzint? Lehetséges, hogy a rossz minőségű üzemanyagot a továbbiakban is eladja a Mol? Lehetséges, hogy Jockey Ewing beszáll a bizniszbe? Lehetetlen, hogy a Tiszai Finomító igazgatója takarékossági okokból tavaly decemberben leállította a benzinadalék gyártását, és külső cégtől vett szemetet kevert a benzinbe? Lehetséges, hogy ettől mentek tönkre az AC-k? Lehetséges, hogy nem tűzveszélyes a forgó motorban a benzin?

Pálinkás Szűcs Róbert

Figyelmébe ajánljuk

Eldobott aggyal

  • - ts -

A kortárs nagypolitika, adott esetben a kormányzás sűrű kulisszái mögött játszódó filmek, tévésorozatok döntő többsége olyan, mint a sci-fi, dolgozzék bármennyi és bármilyen hiteles forrásból.

Nemes vadak

Jason Momoa és Thomas Pa‘a Sibbett szerelemprojektje a négy hawaii királyság (O‘ahu, Maui, Kaua‘i és Hawai‘i) egyesítését énekli meg a 18. században.

Kezdjetek el élni

A művészetben az aktív eutanázia (asszisztált öngyilkosság) témaköre esetében ritkán sikerül túljutni egyfajta ájtatosságon és a szokványos „megteszem – ne tedd meg” dramaturgián.

A tudat paradoxona

  • Domsa Zsófia

Egy újabb dózis a sorozat eddigi függőinek. Ráadásul bőven lesz még utánpótlás, mivel egyelőre nem úgy tűnik, mintha a tucatnyi egymással érintőlegesen találkozó, egymást kiegészítő vagy egymásnak éppen ellentmondó történetből álló regényfolyam a végéhez közelítene: Norvégiában idén ősszel az eredetileg ötrészesre tervezett sorozat hatodik kötete jelenik meg.

„Ha kém vagyok, miért engedtek oda?”

Mint ukrán kémet kitiltották Magyarország területéről a kárpát­aljai magyar politikust. A kormánypropaganda olyan fotókat közöl leleplezésként, amelyeket korábban Tseber Roland osztott meg a nyilvánossággal. Ő azt mondja, csak az ukrán–magyar viszony javításán dolgozik.

Törvény, tisztesség nélkül

Hazánk bölcsei nemrég elfogadták az internetes agresszió visszaszorításáról szóló 2024. évi LXXVIII. törvényt, amely 2025. január 1. óta hatályos. Nem a digitális gyűlöletbeszédet kriminalizálja a törvény, csak az erőszakos cselekményekre felszólító kommentek ellen lép fel.

Nem így tervezte

Szakszerűtlen kéményellenőrzés miatt tavaly januárban szén-monoxid-mérgezésben meghalt egy 77 éves nő Gyulán. Az ügyben halált okozó, foglalkozás körében elkövetett gondatlan veszélyeztetés vétsége miatt ítélték el és tiltották el foglalko­zásától az érintettet.

Amikor egy haldokló csak az emberségre számíthat – életvégi ellátás helyett marad a várakozás a sürgősségin

A gyógyító kezelésekre már nem reagált az idős szegedi beteg szervezete, így hazaadták, ám minden másnap a sürgősségire kellett vinni. Olykor kilenc órát feküdt a váróban emberek között, hasán a csövekkel és a papucsával. Palliatív ellátás sok helyen működik Magyar­országon – a szegedi egyetem intézményeiben még nem.