Miskolc környéki benzin: Keleti kénelem

  • 1997. augusztus 14.

Belpol

Hétfőn a Mol-székházban válságstáb ült össze, hogy megvitassák a múlt hét botrányát, a Miskolc környékén - állítólag a rossz minőségű üzemanyag miatt - tönkrement AC-pumpák kérdését. Pál László nem véletlenül maradt vezérigazgatói székében, és mond le parlamenti mandátumáról, a Mol biztos lehet a dolgában: hiába működik tizenkét fajta benzinkúthálózat, azt még a legnagyobbak sem engedhetik meg maguknak, hogy külföldről lássák el töltőállomásaikat.
Hétfőn a Mol-székházban válságstáb ült össze, hogy megvitassák a múlt hét botrányát, a Miskolc környékén - állítólag a rossz minőségű üzemanyag miatt - tönkrement AC-pumpák kérdését. Pál László nem véletlenül maradt vezérigazgatói székében, és mond le parlamenti mandátumáról, a Mol biztos lehet a dolgában: hiába működik tizenkét fajta benzinkúthálózat, azt még a legnagyobbak sem engedhetik meg maguknak, hogy külföldről lássák el töltőállomásaikat.

A Miskolcra induló tapasztalt utazó Varsány felé kanyarodik, mielőtt elérne úti céljához. A harminchármas főút teli van lassú haladásra kényszerítő falvakkal és traffipaxokkal. A varsányi utat csak némi szerpentin nehezíti, ha nem tankoltunk a környéken, hamar ott lehetünk Miskolcon. Azokat az útikalauzokat, melyek nem azzal kezdik a város ismertetését, hogy itt található a világ egyetlen 0-s villamosa, és hogy itt még egy út neve is Középszer, érdemes a kukába dobni. Ennél többet ugyanis aligha érdemes elmondani Miskolcról.

A régió orgánuma, a Déli Hírlap plankolta fel az egész

AC-pumpa

problémát - hallom néhány nappal kés›bb a Mol-székház páternoszterében -, mert az üzemanyag-forgalmazó nem szponzorálta a lapot. Ennek az állításnak csak bizonyos részleteivel érthet egyet Deme Tibor Opel-márkakereskedő. Azzal, hogy AC-pumpa-probléma van. Munkatársai az elmúlt fél évben hatvanöt meghibásodott alkatrészt cseréltek ki. Kára ugyan nem származott az ügyletből, elvégre egy AC-pumpa-csere is - úgy harminc-hatvanezer forint - hoz valamit a konyhára, de könnyű szívvel lemondana erről a haszonról: "Jött már ide vásárló azzal, hogy hallom, szarok az AC-k, inkább másfajta kocsit veszek." A magát meggondoló vevő előtt széles a paletta, Miskolcon majdnem minden típusú autó kapható. Igaz, abból a fajtából van a legkevesebb, amiben nem AC-pumpa biztosítja a motor üzemanyag-ellátását.

Miskolc-egyetemváros - áll a táblán a felirat. BAZ megye alaptalanul szerény, az a régió, amely egy év alatt országos rendőrfőkapitányt és NB I-es csapatot adott a hazának, intelligenciaközpontjára azt is kiírhatná, hogy Szilícium-völgy. A campus építészetileg rendben van, késő fasiszta-szocreál design ural mindent, a hallgatókat az öngyilkosság mellett utolsó lehetőségként gyors levizsgázásra és eszeveszett menekülésre készteti. A f›épületben jó helyen, ám rossz időben keresem az AC-probléma megoldóját, a mechanikai-technológia tanszék adjunktusát. Várok, amíg a küldetéséről semmit el nem áruló gépjármű-forgalmazó cég befejezi a tárgyalást. Távozásuk után Szofira gyújt Sárvári József.

"Hétszázezer forintból olyan vizsgálatokat tudnánk elvégezni, ami perdöntő lehetne ebben az ügyben" - érzékelteti a felsőoktatási intézmények anyagi gondjait a tanár.

Bizonyítékok

persze már most is vannak Sárvári adjunktus kezében, ha gyakrabban nyitnám fel a kocsink motorháztetejét, talán nekem is ismerősek lennének a tenyerében tartott alkatrészek. "Kémiai reakcióról van szó!" A benzinben, ami az AC-pumpán halad át, túl sok a kén, korrodálja a vörösrezet, a bonyolult szerkezet meg leáll. "Elküldtem faxon a legnagyobb márkaképviseleteknek az árajánlatot, nem is válaszoltak" - kesereg az egyébként igazságügyi műszaki szakértőként is dolgozó Sárvári. Próbálom nyugtatni, hogy szerintem hamarosan lesz vevő a bizonyítási kísérletre, csak az eredménye ne kerüljön napvilágra. "Megvesztegetni engem? A Mol? Ugyan már, keresek én annyit, amib›l megélek, van egy méhészetem is, egyébként meg elnöke vagyok az igazságügyi szakért›k etikai bizottságának. A bizonyítás nekem csak játék, szórakozás. Maguk meg csak Gyöngyös után tankoljanak!"

"Nyolcvanöt forint" - közli a személyzet a megyeháza büféjében a sonkás szendvics és a hosszúlépés árát. Bár

a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség

üzemanyag-vizsgálójára várok, mégis csak túlzásnak tűnik ez az angebot. "Tíz forintot kérek vissza" - nyújtok át egy százast, nézem a büfés arcát, szeme se rebben, amikor megköszöni a borravalót. Úgy csinál, mintha nem ő lenne a térség legolcsóbb vendéglátósa. Ráadásul a fele-fele arányban hígított borról azt hiszi, hogy az a hosszúlépés. "Tizenkét benzinmintát vettünk az elmúlt hetekben, mind megfelelt a szabványnak. Ha van probléma, akkor az a szabvánnyal van" - avat be néhány műhelytitokba a fogyasztóvédő. Kiderül, hogy Miskolcon nemcsak az egyetem szegény, de az érdekképviselet is: "Mi már beszélgettünk arról az autódealerekkel, hogy adjanak össze egy kis pénzt, ha komolyabb vizsgálatot akarnak, de nem történt semmi. Mi nem tudjuk a megye összes benzinkútját egyszerre ellenőrizni, arra még az olajszőkítők felderítésére adott ötvenmilliós plusztámogatás sem elég."

A város szívében három benzinkút egymás mellett. "Kockáztat?" - kérdem az egyik tankolót. "Tehetek mást?" - kérdez vissza a harmincon túli fordos, miközben a tankolás árát mutató számlálót kilencszázkilencvenen állítja meg. "Hiába fordulok panasszal az Autóklubhoz, azt is a Mol szponzorálja."

A Mol-székházból

huszonnégy órával később csak annyi szivárog ki, amennyit már egyébként is tudni lehetett. Szabványon kívüli problémával állnak szemben, kártérítésről - több mint kétszázötven tönkrement autóalkatrészről van szó, a legdrágább talán a Mitsubishié: százharmincötezer forint - korai beszélni. Az Aral vezérigazgatója, Makó András szombat reggel bejelenti, észak-magyarországi kútjait ezentúl schwechati telepéről tölti fel, és várja a megalapozott vásárlói reklamációkat, jogos követelés esetén fizet, a többit meg majd európai módon elintézi a Mollal.

Hétfőn este az Aktuálisban - szerencsés szerkesztés - a Mol logisztikai vezetőjét és az Autóklub elnökét próbálja Bocskay riporter egymásnak ugrasztani. Az első kérdés után kiderül, hogy az Autóklubot valóban a Mol támogatja. Kovács Kázmér elnök a műsor hátralévő részében diszkrét kunnilingvációt végez szponzorán. Ami kiderülhetett a tönkrement alkatrészek kapcsán, az kiderült.

Kérdések

persze maradtak. Lehetséges, hogy valakik a Tiszai Finomítóból kivezető csöveket megfúrják, és azon keresztül lopják a benzint? Lehetséges, hogy a rossz minőségű üzemanyagot a továbbiakban is eladja a Mol? Lehetséges, hogy Jockey Ewing beszáll a bizniszbe? Lehetetlen, hogy a Tiszai Finomító igazgatója takarékossági okokból tavaly decemberben leállította a benzinadalék gyártását, és külső cégtől vett szemetet kevert a benzinbe? Lehetséges, hogy ettől mentek tönkre az AC-k? Lehetséges, hogy nem tűzveszélyes a forgó motorban a benzin?

Pálinkás Szűcs Róbert

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.