Mit tudok én válaszolni (Renée Firestone)

  • 1999. szeptember 16.

Belpol

Az utolsó napok című dokumentumfilm egyik szereplője, Renée Firestone 1924-ben született az akkor Csehszlovákiához tartozó Ungváron. Zsidóságára saját bevallása szerint csak a lágerben ébredt rá. 1948-ban emigrált az Egyesült Államokba, ahol előbb divattervezőként dolgozott, majd a Simon Wiesenthal központban. Ma a Shoah Foundation egyik munkatársa. A film berlini bemutatóján beszélgettünk.
Az utolsó napok című dokumentumfilm egyik szereplője, Renée Firestone 1924-ben született az akkor Csehszlovákiához tartozó Ungváron. Zsidóságára saját bevallása szerint csak a lágerben ébredt rá. 1948-ban emigrált az Egyesült Államokba, ahol előbb divattervezőként dolgozott, majd a Simon Wiesenthal központban. Ma a Shoah Foundation egyik munkatársa. A film berlini bemutatóján beszélgettünk.

MaNcs: Hogyan ismerte meg a Shoah Foundationt?

Renée Firestone: Épp a Simon Wiesenthal központban dolgoztam megbízott előadóként. Néhány ember a Shoah Foundationtól, köztük James Moll, e film rendezője, eljöttek a központba, hogy túlélőkkel beszéljenek. Meghívtak egy gyűlésre, ahol megtudtam, miről szól a munkájuk, és úgy döntöttem, részt akarok venni benne. Az elsők között készítettem interjúkat más túlélőkkel, emellett tanácsadóként az összegyűjtött anyag áttekintésével is foglalkozom. Egyébként Magyarország volt szinte az utolsó hely, ahová eljöttünk interjúzni. Pedig az országnak igen számottevő zsidó lakossága volt, Európában az egyik legnagyobb, de ezt még itt, az alapítványnál is kevesen tudják. Amerikában azt látom, amikor ottani gyerekekkel beszélgetek, hogy a fiatalok kezdenek egy kicsit érzékenyebbek lenni az emberi szenvedés iránt.

MaNcs: Annak dacára, hogy a fiatalok hétköznapjai ma egyre erőszakosabbak?

RF: Látja, épp ezért csináljuk. ´k a háború utáni harmadik generáció, nagyon is érdekli őket, mi történik a világban. Félnek attól, ami az utcán zajlik. Nincs hová menniük segítségért, nem kérdezhetnek meg senkit. A tanítók nem tudnak segíteni. A családi élet sem az már, ami régen volt. A szülők sem tudnak felelni a kérdéseikre. Nem látnak jövőt. Én körülbelül húszéves voltam, amikor elvittek a lágerbe, de láttam a háború előtt egy jövőt, tudtam, mit akarok csinálni.

MaNcs: Milyen érzés ezt a filmet Berlinben, a német fővárosban bemutatni?

RF: Ambivalens. Örülök neki, hogy a német közönség érdeklődött, mindkét vetítés telt házas volt. Ugyanakkor a németek voltak mindemögött, így egy kicsit kafkai módon a fejemben mást éreztem, mint a szívemben.

MaNcs: A sajtótájékoztatón említette, hogy azóta is több ehhez hasonló népirtás történik a világban.

RF: Mi, a túlélők elkövettünk egy hibát. Nem kezdtük tanítani a gyerekeket az első perctől kezdve, hogy mi is történt Európában. Huszonhét évvel később pedig egy újabb tömeggyilkosság következett be Kambodzsában. Amikor egyszer Kaliforniában beszéltem a holokausztról, odajöttek hozzám örmény túlélők, és kérték, említsem meg az ő szerencsétlenségüket is. Akkor tudtam meg, hogy már 1915-ben volt ilyen incidens. A huszadik század tele van hasonlókkal, akármelyik országot nézzük. Legyen az Dél-Amerika, Afrika vagy most Kosovo. A világ pedig nem szólal meg, nem tesz semmit, mint ahogy a holokauszt ellen sem tett akkor.

MaNcs: Vajon az emberi természetben van a hiba?

RF: Rendszeresen beszélek múzeumokban. A múltkor odajött egy fiatal német nő, és azt kérdezte, hogy szerintem ez még egyszer megtörténhet-e. Erre én azt válaszoltam, hogy nemcsak gondolom, hogy megtörténhet, hanem ez tény, meg is történik, állandóan. ´ azt felelte: "Mondja meg nekem, mi van bennünk, a német népben, hogy nekünk mindent olyan perfektül kell csinálnunk, még a gyilkosságot is?" Erre aztán mit tudtam volna neki válaszolni? Mit tudok én válaszolni egy németnek?

Az interjúkat Nagy Elisabeth készítette

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Levél egy távoli galaxisból

Mészáros Lőrinc olyan, mint a milói Vénusz. De már nem sokáig. Ő sem valódi, s róla is hiányzik ez-az (nem, a ruha pont nem). De semmi vész, a hiány pótlása folyamatban van, valahogy úgy kell elképzelni, mint a diósgyőri vár felújítását, felépítik vasbetonból, amit lecsupáltak a századok. Mészáros Lőrincnek a története hiányos, az nem lett rendesen kitalálva.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.