MÚOSZ: Tatabányán törvénysértő határozat született

  • Narancs.hu/MTI
  • 2021. december 18.

Belpol

A városi képviselő-testület döntése a tájékoztatás tilalmáról megsérti az Alaptörvényt és az önkormányzati törvényt is – az újságírószövetség szerint.

A tatabányai képviselő-testület december 16-i határozata miatt közleményt adott ki a Magyar Újságírók Országos Szövetsége. 

A MÚOSZ idéz Tatabánya Facebook-oldaláról, miszerint „a tatabányai önkormányzat közgyűlésének december 16-i ülésén egy olyan módosító indítványt fogadtak el a képviselők, amelynek értelmében minden lakossági tájékoztatással összefüggő kötelezettséget fel kell mondania a városnak 2021. december 31-ig.  A város új kötelezettséget nem vállalhat, kifizetést nem teljesíthet lakossági tájékoztatással kapcsolatban, egészen a 2022. évig költségvetés elfogadásáig, várhatóan 2022 márciusáig.”

A döntés mögött a képviselő-testületen belül viszály áll; a határozatot a Fidesz képviselői és a velük együtt szavazó ellenzékiek  kezdeményezték és fogadták el a polgármesterrel, az ellenzéki összefogásból nemrég kilépett Szücsné Posztovics Ilonával szemben, aki úgy kommentálta a határozatot, hogy a városban gyakorlatilag betiltották a lakosság tájékoztatását, és nem tudja, hogy „Bencsik János fél-e ennyire a lakosság tájékoztatásától a közelgő országgyűlési választás miatt, vagy ezt a javaslatot is a Fidesz budapesti központjából küldték le”.

A MÚOSZ kötelességének tartja fölhívni a figyelmet arra, hogy Magyarországon az Alaptörvény, az Uniós Alapszerződés, és a Médiatörvény is állampolgári alapjognak tartja a befolyástól mentes tájékoztatáshoz való hozzáférést. Az Alaptörvénye szerint „Magyarország elismeri és védi a sajtó szabadságát és sokszínűségét, biztosítja a demokratikus közvélemény kialakulásához szükséges szabad tájékoztatás feltételeit”. Az önkormányzati törvény is rögzíti, hogy „a helyi önkormányzás a helyi közügyekben demokratikus módon, széleskörű nyilvánosságot teremtve kifejezi és megvalósítja a helyi közakaratot.(2. § (2) bek)”.

Az újságírószövetség szerint ha a tatabányai önkormányzat tényleg végrehajtja a rendeletet, és 2021. december 31-ig minden lakossági tájékoztatással kapcsolatos szerződést felmond, azzal megsérti az önkormányzati törvény idézett szakaszát, továbbá szembehelyezkedik az Alaptörvény garantálta szabad tájékozódás alapelvével. A MÚOSZ leszögezi: a tájékozódás joga semmilyen körülmények között nem sérülhet, se anyagi okokból, se politikai megfontolásból. A tatabányai közgyűlés köteles erről gondoskodni, és a MÚOSZ minden jogi-szakmai segítséget megad ahhoz, hogy Tatabányán helyreálljon a tájékoztatás rendje.

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult.