Náci plakátot posztolt a pécs-baranyai KDNP

  • narancs.hu
  • 2020. január 28.

Belpol

A holokauszt emléknapján született poszt a tradícionális családmodellt hivatott népszerűsíteni.

A Szabad Pécs szúrta ki, hogy a pécs-baranyai KDNP egy olyan képet osztott meg Facebook profilján, amely nem csak erős náci hatásokat mutat fel, de annak eredetijét még egy SS jelzés is díszítette. A képet a legtöbb forrás Harald Damsleth német származású norvég illusztrátornak tulajdonítja, aki leginkább a Nasjonal Samling (azaz a norvég fasiszta párt) számára készített propagandaplakátjairól ismert. A háború után kollaborációja miatt pár évet börtönben is töltött. A képet a lap szerint általában szélsőjobboldali fórumokon, webshopokban használják, de az elmúlt években a fiatalos szélsőjobb, azaz az alt-right és az identitárius mozgalom oldalain és közösségi médiás felületein is felbukkant.

A képen egy családját védelmező férfi látható, mellette gótbetűs szöveg: „A férfi a család védelmezője. A nő a család szíve. A gyerekek a család jövője. Férfi és nő, egy szövetség, ahogy azt a természet szándékolta.”

 

Náci propagandát terjeszt a pécs-baranyai KDNP

A kép és a hozzá társított betűtípus egyértelműen meghatározza a stílust. Nem sokat javít a helyzeten, hogy a párt helyi szervezete által továbbosztott poszt a holokauszt emléknapján született. A cikk a hirdetés után folytatódik Az eredeti képet - amiről eltávolították az SS jelzést - az interneten fellelhető legtöbb forrás Harald Damsleth-nek tulajdonítja.

A poszt nem közvetlenül a KDNP fejéből pattant ki, a párt csak átvette, minden körültekintés nélkül. Ahogy azt a Szabad Pécs írja:

„Egy ilyen, baljós hátterű, magánszemélytől származó, de publikus üzenetet vett át és terjeszt a KDNP helyi szervezete. Az eredeti poszthoz az alaptörvény egyik sokat vitatott, kritikusai szerint kirekesztő részét is idézik. (...) Elképzelhető hogy az oldal kezelői nem tudták beazonosítani a kép forrását, stílusjegyeit, de mégis megdöbbentő az eset, főleg annak tükrében, hogy mindössze egy nappal korábban még a holokauszt emléknappal kapcsolatban posztolt a helyi KDNP.”

(A nagy figyelem hatására a pécs-baranyai KDNP azóta törölte a posztot.)

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.