A csütörtöki nyomtatott Magyar Narancsban részletes körbe jártuk az új Nemzeti alaptantervet. Pedagógus szakszervezetek és szakmai szervezetek vezetői mellett megkérdeztük azt az irodalom-tanárnőt is, aki a Facebookon „Nem tanítok fasiszta írót” feliratú táblával tiltakozott a NAT bevezetése ellen. Néhány részlet a cikkből:
A táblás tiltakozás alulról jövő kezdeményezésként indult, a fotókat a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) gyűjtötte össze és tette közzé. Az általunk megszólaltatott tanárnő saját fotója alatt „mocsokáradattal” találkozott, ezért kérte, hogy ne írjuk le a nevét. „Azért döntöttem a fasiszta írós mondat mellett, mert egy ilyen akciónak elsősorban az a célja, hogy minél több embert elérjen, erre pedig a provokatív üzenetek a legalkalmasabbak” – mondja.
Ezzel együtt ő is úgy látja, mélyebb problémák vannak az új NAT-tal annál, hogy etikailag vitatható elveket valló írók kerültek bele. „A magyar tananyag egyre inkább őskövületté válik, a kortárs írók teljesen kimaradtak; a szöveg a magyar nemzettudat kialakításának fontosságát hangsúlyozza, ami nemes gondolat, viszont hiányzik mellőle tágabb szellemi közegünk, az európai kultúra, az egyetemes emberi értékek tudatosítása; a tanári szabadság erősen csorbul, a tervutasításos rendszer a tanulás maradék élményszerűségét is elveszi” – sorolja kifogásait, amelyek szerinte az ötvenes vagy akár a harmincas évek iskolájának visszatértét jósolják. (...)
Szűcs Tamás szakszervezeti elnök, történelemtanár úgy véli, passzív rezisztenciára feltétlenül lehet számítani a tantervek kapcsán, ez még az egypártrendszer idején is működött. „Azonban a nyílt kritikára is szükség van, szakszervezeti szinten pedig a sztrájkköveteléseink közé emeltük a NAT bevezetésének elhalasztását, mert munkajogi szempontból is elfogadhatatlan, hogy a tanároknak mindössze pár hónapjuk marad a felkészülésre szeptemberig.”
A táblás tiltakozásáról elhíresült irodalom-tanárnő szerint, ha valóban bekamerázzák a tantermeket – amit a tanárverésekre hivatkozva vetett fel a kormány –, nem sok mozgástere marad a pedagógusoknak. „De egyébként sem akarunk ügyeskedni, gerillatanítani, szamizdat tananyagot gyártani. Azt szeretnénk, ha konszenzuson alapuló, a modernizálódó világnak megfelelő, a diákok gondolkodásához minél inkább passzoló, sok lehetőséget nyújtó rendszer jönne létre. Hogy az iskola gondolkodó és kritikus embereket neveljen, ne megalkuvó elnyomottakat.”
A Magyar Narancs 2020. február 13-i lapszámában olvasható teljes írásból kiderül, milyen szerepet játszott Takaró Mihály irodalomtörténész a NAT előkészítésében, és hogy mennyire ismerik a magyartanárok Herczeg Ferenc, Wass Albert vagy Nyirő József műveit. Ha előfizetne az újságra, itt megteheti.
Magyar Narancs
Nagyon sokat hoz! Fizessen elő, és ajándékba parádés kedvezményeket nyújtó Magyar Narancs olvasókártyát küldünk! Részletek Előfizetés-vásárlásáról azonnal e-mailes visszaigazolást küldünk Önnek. Ajánlatunk csak belföldi előfizetés esetén érvényes. Külföldi kézbesítési cím esetén lapunkat megrendelheti a
e-mail címen. A Magyar Narancs digitális változata olvasható okostelefonon, tableten, személyi számítógépen, és a vasalón is dolgozunk!