A ligetvédő mondott igazat, és mégsem az övé a szignó a rendőrségi jegyzőkönyvön?

  • narancs.hu
  • 2016. augusztus 5.

Belpol

Sebestyén Eszter ligetvédő aktivista szerint ő nem írt alá semmit az előállításakor, a rendőrök szerint viszont igen. Mit mond az igazságügyi írás­szakértő?

A csütörtökön megjelent Magyar Narancsban közölt cikkünk kísérletet tesz Sebestyén Eszter ligetvédő aktivista állítása és a lapunknak küldött rendőrségi közlés közötti ellentmondás föloldására.

Sebestyén Eszter állítása szerint azért ment június 27-én éjszaka a Liget Center épülete elé, hogy a Városliget Ingatlanfejlesztő Zrt. székhelye előtti járdára felfesse a Kétfarkú Kutya Párt stenciljét ezzel a felirattal: „Itt például jól nézne ki egy fa”. Ebben azonban megakadályozta egy a karját erőteljesen megrántó biztonsági őr. Az aktivista rendőrt hívott, de csakhamar az ő hátracsavart csuklóján kattant a bilincs, és a VI. Kerületi Rendőrkapitányságon találta magát gyanúsítottként. Az autóba tuszkolás közben a másik válla erősen megsérült, ezt a Baleseti Központban ellátták.

Mivel a vele készített interjúnkban Sebestyén Eszter azt állította, hogy 1. gyanúsítottként máig nem hallgatták ki, 2. előállításáról jegyzőkönyv nem készült, legalábbis ő nem látta, tehát nem is írt alá semmit sem, 3. sérülését – az ambuláns lap állításával ellentétben – nem a biztonsági őr, hanem az előállító rendőr okozta, állásfoglalást kértünk a rendőrségtől. Az ORFK (valamint Pintér Sándor belügyminiszter parlamenti képviselői kérdésre adott) válasza ezekkel ellentétes állításokat tartalmaz: Sebestyén Esztert kihallgatták, tájékoztatták a jogairól, erről jegyzőkönyv is készült, és a kézjegyével is hitelesítette, hogy előállítása során sérülése, panasza nem keletkezett.

Az aktivista lényegében közokirat-hamisítással vádolt meg egy a magyar rendőrség nevében eljáró személyt. Lapunk írásszakértőhöz fordult a kérdés tisztázása érdekében: ketten nem vállalták, hogy véleményt mondjanak, egy igazságügyi írásszakértőnek azonban sikerült felkelteni az érdeklődését, és név nélkül hajlandó volt nem hivatalos szakvéleményt adni. Kétszer is meghallgatta Sebestyén Esztert, több órát beszélgettek, tüzetes vizsgálat alá vetette az aláírását és a szignót, összehasonlítva azokat régi dokumentumokkal, sőt egy „vaktesztet” is elvégeztetett (ez vizuális kontroll nélküli írás). Végül az igazságügyi írásszakértő a kihallgatási jegyzőkönyvön szereplő Sebestyén Eszter-aláírások egyértelmű idegenkéz-eredetét állapította meg.

További részletek a friss Magyar Narancsban!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.