Történetünkhöz, melynek előzményeit lejjebb idézzük fel, szükséges az alábbiak ismerete. Az információs törvény értelmében a közérdekű adat megismerésére irányuló igénynek az adatot kezelő közfeladatot ellátó szervnek az igény beérkezését követő legrövidebb idő alatt, legfeljebb 15 napon belül kell eleget tenni. Normál esetben. Ha azonban az adatigénylés esetlegesen jelentős terjedelmű és nagyszámú adatra vonatkozik, akkor ez további 15 nappal meghosszabbítható. A mögöttünk hagyott időszak a pandémia miatt a veszélyhelyzet jegyében telt, ez pedig egy kormánydöntés nyomán felhatalmazta az adatgazdákat, hogy erre hivatkozva akár kétszer 45 nappal is meghosszabbítsák a válaszadást. (Ezzel a jogkörrel élt tavaly nyáron Müller Cecília országos tisztifőorvos, amikor arra a kérdésre kellett válaszolnia, milyen nyilvántartást vezetnek az oltottakról.)
A Narancs.hu megkeresésére ugyanígy cselekedett a Teleki-Szávai Krisztina vezette Gyulai Tankerületi Központ, amely így összesen 105 napot tartott fent magának, hogy megkeresésünkre válaszoljon. Érvelésük szerint adatkérésünk „határidőben való teljesítése veszélyezteti a Gyulai Tankerületi Központ veszélyhelyzettel összefüggő koordinációs és adminisztrációs feladatai ellátását.” Arról azonban semmit nem árultak el, hogy a veszélyhelyzettel kapcsolatban a Gyulai Tankerületi Központnak milyen koordinációs és adminisztratív tevékenységét veszélyeztetnénk.
Ötvenszeres különbség?
Még január 31-én elküldött közérdekű adatigénylésünkben azt kértük: elektronikus másolatban küldjék meg, hogy 2020. szeptember 1. és 2022. január vége között a Gyulai Tankerületi Központban dolgozó vezető és nem vezető beosztásban lévő, valamint a Gyulai Tankerületi Központhoz tartozó iskolákban intézményvezetőként dolgozó szakemberek mikor és összességében mekkora jutalmat/prémiumot, béren kívüli juttatást, plusz havi jövedelmet kaptak. Adatigénylésünkkel azt is szerettük volna tudni, részesült-e, részesül-e bárki eredményösztönző premizálásban. Ugyanezt kérdeztük a gyulai tankerülethez tartozó intézmények beosztott tanáraival kapcsolatban is.
Az adatkérést azért nyújtottuk be, mert lapunkat egymástól függetlenül több gyulai és környékbeli tanár kereste meg azzal, hogy az utóbbi egy-másfél évben a gyulai tankerületi vezetők és intézményvezetők jelentős jutalmakat vettek fel. Az egyik intézmény pedagógusa a Narancs.hu-nak elmondta, 2021 végén 21 ezer forint értékű ajándékcsomagot kapott iskolája közel félszáz tanára. Viszont az összes tanár ajándékával megegyező nagyságrendű, milliós összegű pénzt vehetett fel motivációs céljuttatás címszó alatt az intézményvezető. „Azt még megértem, ha egy intézményvezető négyszer annyit kap, mint egy beosztott tanár, de ha majdnem ötvenszer többet, ott valami nem nincs rendben. Állami költségvetési intézmény vagyunk, itt aligha érvényesülhetnek a versenyszférára, különösen a tőzsdei cégek bónuszaira hajazó elképesztő különbségek” – mondta egyik informátorunk.
A pedagógusok legfőbb sérelme: úgy érzik, ők viszik a hátukon a közoktatást. A helyzet mégis az, hogy heti hat tanórára ingyen beküldhetők helyettesíteni, e mellett a szakmailag indokolt csoportbontásokat takarékoskodásra hivatkozva nem lépi meg az intézményvezetés. Így meglátásuk szerint a tanárokon bevasalt megtakarítások alkoták azt a „megspórolt” összeget, amely a bármilyen címszó alatt kifizetett jutalmazás vagy premizálás anyagi forrását jelenti.
„Érdemes sepregetni a tankerületek háza táján, ugyanis a múlt év vége felé elég nagy pénzszórás volt a belső dolgozók részére, motivációs elismerésekről szólnak a hírek.
Egyes vezetők milliós pénzeket kaptak. A középvezetők ötszáz-nyolcszázezer forintokat. Mások is több százezernyi forintnyi juttatásban részesültek. Ezzel szemben a pedagógusok nem kaptak egyetlen forintot sem.
Állításomat irattal is tudom bizonyítani.” Ezt a levelet Tóth Endre, a Momentum oktatáspolitikusa kapta az év elején. Amikor Facebook-oldalán megosztotta ezt az információt, kiderült, voltak, akik szerény összegű könyvutalványt vagy egy doboz szaloncukrot kaptak. Ennek nyomán az időközben országgyűlési mandátumot szerzett Tóth párttársaival együtt a Klebelsberg Központot (KK) és az országban működő hatvan tankerületi központhoz fordult közérdekű adatigényléssel.
A KK-tól azt kérdezték, hány kormánytisztviselő és mekkora bruttó összegben részesült motivációs elismerés címén. Mint utóbb kiderült, ugyanazzal az időhúzó taktikával hárították el őket is, és szó szerint ugyanazokat a válaszokat kapták, mint lapunk a gyulai tankerülettől. Ez erősen központosított kommunikációra utal.
A 103. nap estéjén
A Gyulai Tankerületi Központ január 31-i megkeresésünkre a rendelkezésére álló első 15 napos határidő utolsó előtti napján válaszolt azzal a már említett szöveggel, hogy 45 nappal meghosszabbítja a válaszadás határidejét. Már ekkor gyanúsnak tűnt, hogy időhúzásra játszanak, de amikor március második felében ezt megismételték, akkor nyilvánvalóvá vált, hogy az április 3-i választás előtt semmiképpen sem szeretnének válaszolni. A veszélyhelyzetben az adatgazdának a válaszadásra rendelkezésre álló időpont esetünkben május 1-jén, vasárnap járt le. Így, ha egy nappal később, az ezt követő hétfőn válaszolnak, akkor már törvényt sértenek. A tankerület nagyon odafigyelt, hogy ez ne történjen meg, ezért – aligha életszerű és jóhiszemű módon – április 29-én, pénteken, pontban este 8 órakor, a 103. nap végén kaptunk „választ”. Ebben a már említett információs törvényre hivatkozva azt közölték: „ha a kért adatot korábban elektronikus formában nyilvánosságra hozták, az igény teljesíthető az adatot tartalmazó nyilvános forrás megjelölésével”. Majd pedig két linket mellékeltek.
Ez a két link a a Gyulai Tankerületi Központ 2020-as és 2021-es Elemi költségvetése. A több táblázatban összegfoglalt adatok a legkevésbé sem adnak választ a január végén elküldött konkrét kérdéseinkre. Nem beszélve arról, hogy a két link mögötti, az előző és a tavalyelőtti évet táblázatba rendező büdzsé már az első pillanattól rendelkezésre állt, így aztán akár az adatkérés másnapján, február elsején két kattintással elküldhették volna. (Persze ebben az esetben egy szempillantás alatt kiderült volna, hogy kérdéseinkre ez nem válasz.)
Megmutattuk a táblázatokat akorábban lapunkhoz fordult tanárokkal is. Észrevételük lényege, hogy a 2020-ra beírt 2,3 millió forint „normatív jutalmak, céljuttatás, projektprémium” az év egészére és a teljes tankerületre nézve igen kevésnek tűnik. Ám ennél is feltűnőbb, hogy 2021-re, hasonló címszó alatt, egyetlen fillért sem fizettek ki. Ez már csak azért is nyilvánvaló képtelenség, mert az egyik iskola közel félszáz tanára 21 ezer forint értékű ajándékcsomagot kapott – amit egyébként megaláztatásként éltek meg.
Közérdekű adatkéréseinek különbsége miatt végül némiképp más tartalmú, de konkrét felvetéseik egyikére sem válaszoló levelet kapott Tóth Endre is a KK-tól, amelyet Hajnal Gabriella elnök jegyez. Ebben szintén két link található. Amikor a Momentum képviselője elküldte a KK-val és a több tucatnyi tankerülettel folytatott korábbi, több felvonásos levelezést, akkor kiderült: ezek semmilyen eltérést nem mutatnak a lapunknak a Gyulai Tankerületi Központtal folytatott írásbeli kommunikációjától. A legutóbb kapott levelek végén olvasható, hogy a közérdekű adatok megismeréséhez fűződő jogok gyakorlásával kapcsolatos jogsértés esetén a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hivatalnál lehet vizsgálatot kezdeményezni. Végül azt, hogy az igény elutasítása esetén melyik járásbíróság illetékességi körébe tartozik az ügy.
(Címlapképünk illusztráció)