Nem fizeti ki Budapest a Biodóm befejezéséhez szükséges 20 milliárdot

  • narancs.hu
  • 2019. december 19.

Belpol

Erre nincs pénz.

Budapest nem fogja kifizetni az állatkertbe tervezett Biodóm befejezéséhez szükséges 20 milliárd forintot – írja a Népszava. A lap információi szerint ez részben elvi kérdés, részben pedig gyakorlati, ugyanis nincs ennyi fölös forrása a fővárosnak.

A Biodóm már szerkezetkész, de az eredetileg 16 milliárdos beruházás 63 milliárd forintra duzzadt, aminek befejezéséhez kellene a 20 milliárd. A projektet eddig a komrány finanszírozta, de a felső határt meghúzta 43, 7 milliárd forintnál. A Népszava városházi forrásokból úgy értesült, becslések szerint az intézmény havi fenntartási költsége egymilliárd körül alakulna, amire ugyancsak nincs pénze Budapestnek.

Az állatkert épülő Biodómjának akkora lesz az energiafelhasználása, mint egy fővárosi kerületnek

A beruházás költségei megnégyszereződtek, de abban sem lesz köszönet, ha végül felépül a monstrum. Nem tudjuk mikor lesz kész, mennyibe kerül majd és egészen pontosan mi is lesz benne, vagyis mire jó - nagyjából ezek mondhatóak el a fővárosi állatkert legújabb csodájának szánt Biodómról.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.