A főváros kiáll Máté Gábor mellett

  • narancs.hu
  • 2019. december 18.

Belpol

Gy. Németh Erzsébet elmondta, a Katona József Színház igazgatója marad. És pont.

"A Katona József Színház igazgatója marad, és pont" - mondta el szerda délelőtt egy beszélgetésen Gy. Németh Erzsébet, kultúráért felelős főpolgármester-helyettes, írja a 444.

Gy. Németh közölte, a főváros álláspontja szerint Máté Gábor igazgató megfelelően járt el, szemben Dörner Györggyel, az Új Színház igazgatójával. Utóbbi ügyben ezért a politikus vizsgálatot rendelt el.

Gy. Németh Erzsébet

Gy. Németh Erzsébet

Fotó: MTI/Balogh Zoltán

 

Hozzátette, ha az új törvény miatt a fővárosnak nem sikerül megegyeznie a kormánnyal a budapesti színházak vezetőinek személyéről, akkor Budapest kész néhány színház finanszírozását teljesen átvenni.

Hogy ez számszerűen hány színházat jelent, egyelőre nem tudta megmondani.

Megszavazták a kormány kulturális törvényét

Hiába volt hétfőn többezres tüntető tömeg a Madách téren. Az Országgyűlés szerdán elfogadta a kormány kulturális törvénycsomagját. A parlament 115 fideszes igen 53 ellenzéki nem szavazattal, és 3 tartózkodással megszavazta a színháztörvényt. Az ellenzéki képviselők tiltakozásképp felálltak és fekete maszkot tartottak az arcuk elé, az eseményről Tordai Bence osztott meg egy videót a Facebook oldalán.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.