Interjú

„Nem kell olyannak lenni, mint a többiek”

Horányi Gábor, a Lauder Javne Közösségi Iskola leköszönő főigazgatója

Belpol

Negyedszázadon át vett részt az idén 35 éves, a rendszerváltással egyidős iskola munkájában, amely a maga 900 diákjával a legnagyobb hazai zsidó közösség is. Intézményépítésről, identitásról, elitizmusról, szakmai döntésekről és fejlődési pályákról beszélgettünk vele.

Magyar Narancs: Leköszönt a főigazgatói posztról, de csupán formálisan vonult nyugdíjba, hiszen új szerepkörében a tehetséggondozásért felelős vezető lesz. Arra koncentrál majd, ami a kevesek számára elérhető magániskolák legfőbb sajátossága a magyar társadalomban – vagyis az elit képzésére.

Horányi Gábor: Ha árnyalhatom ezt, számomra az elitizmus kicsit mást jelent. Inkább azt, hogy nem kell olyannak lenni, mint a többiek, lehet többre törekedni. Ez összefügg az én deviáns természetemmel is. Azaz, ha választhatok, mindig a járatlan utat keresem a kitaposott helyett. És bár a verseny jót tesz, húzza az embert, nem szabad olyan pályára engedni valakit, amely nem az övé, mindenkinek a megfelelő versenypályán kell futnia. A lényeg az, hogy megtaláljuk, miben erős valaki és azt fejlesszük, ne mondjuk azt, hogy ha tanári képességei vannak, akkor legyen fizikus. Az egyén önmagához képest jusson el oda, ahol a legjobb lehet, és ebben kell segíteni. Abban, hogy megtalálja ezt a területet. Nagyon fontosnak tartom, hogy segítsek a diákoknak kihozni önmagukból azt, amire egyedül nem lennének képesek.

MN: Ismeri ennek az ön által devianciának nevezett személyiségjegynek a gyökerét?

HG: Abban, hogy mindig inkább más utat választok, mint a többiek, benne lehet, hogy másodgenerációs holokauszt-túlélő vagyok. A holokausztnak van egy olyan primer üzenete a zsidóság felé, hogy az emberek manipulálhatók. Nagyon leegyszerűsítve: a németek megválasztották Hitlert – mert a diktátorokat általában megválasztják –, és ez azt jelenti, hogy megfelelő szólamokkal, most úgy mondanánk, egy­bites kommunikációval, rá lehet venni az embereket arra, hogy odaálljanak dolgok mellé, amelyeket nem értenek, és nem látják át a következményeket. A közösségben feloldódni jó, van ereje annak, amikor – szimbolikusan – együtt énekelsz a többiekkel, ugyanakkor kiszolgáltatottá is tesz, ami veszélyforrás. Ezért védjük annyira az identitásunkat, az autonómiánkat, mert azt gondoljuk, hogy ez az állandó önreflexió, a külön utasság megvéd minket attól, hogy manipuláljanak.

MN: A zsidó családoknak megvan a maguk holokauszttörténete, ami sok mindent megmagyaráz. Gyakran az identitás része ez; ön is azt mondja, ez befolyásolta azt, ahogyan az életét éli. De volt egy holokausztot megelőző világ is. Mi az ön családtörténete?

HG: A budapesti zsidóságnak két nagyon különböző rétege volt. Az egyik az értelmiségiek, ügyes vállalkozók csoportja – ezt ismerjük inkább –, a másik pedig a kiszolgáltatottak rétege, akik nehéz körülmények között éltek. Nekem mindkettőből jutott. Anyukám vonala a budai zsidó elithez tartozott. Déd­apám a Küküllő utcában épített villát, majd a teniszpályája helyére bérházat. Anyai nagyapám, Kun Imre hangversenyrendező volt, a bajai Kohn családba született, és a húszas évektől egészen a hetvenes évek végéig aktív volt. Ő hívta Budapestre például Thomas Mannt, és neki köszönhetően ismerhettem Pablo Casalst gyerekként, aki jó barátja volt és a nagyszüleim lakásában vendégeskedett. Ahogyan Kodály Zoltán és sok más komoly­zenei híresség is megfordult náluk, része volt mindez a gyerekkoromnak. Ezzel párhuzamosan az apai ág a legsötétebb gettóban, a Klauzál tér környékén, szörnyű körülmények között élt, 30 négyzetméteren laktak nyolcan.

MN: Honnan származhat a tanítás, a tudás átadásának vágya?

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.