Interjú

„Nem kell olyannak lenni, mint a többiek”

Horányi Gábor, a Lauder Javne Közösségi Iskola leköszönő főigazgatója

Belpol

Negyedszázadon át vett részt az idén 35 éves, a rendszerváltással egyidős iskola munkájában, amely a maga 900 diákjával a legnagyobb hazai zsidó közösség is. Intézményépítésről, identitásról, elitizmusról, szakmai döntésekről és fejlődési pályákról beszélgettünk vele.

Magyar Narancs: Leköszönt a főigazgatói posztról, de csupán formálisan vonult nyugdíjba, hiszen új szerepkörében a tehetséggondozásért felelős vezető lesz. Arra koncentrál majd, ami a kevesek számára elérhető magániskolák legfőbb sajátossága a magyar társadalomban – vagyis az elit képzésére.

Horányi Gábor: Ha árnyalhatom ezt, számomra az elitizmus kicsit mást jelent. Inkább azt, hogy nem kell olyannak lenni, mint a többiek, lehet többre törekedni. Ez összefügg az én deviáns természetemmel is. Azaz, ha választhatok, mindig a járatlan utat keresem a kitaposott helyett. És bár a verseny jót tesz, húzza az embert, nem szabad olyan pályára engedni valakit, amely nem az övé, mindenkinek a megfelelő versenypályán kell futnia. A lényeg az, hogy megtaláljuk, miben erős valaki és azt fejlesszük, ne mondjuk azt, hogy ha tanári képességei vannak, akkor legyen fizikus. Az egyén önmagához képest jusson el oda, ahol a legjobb lehet, és ebben kell segíteni. Abban, hogy megtalálja ezt a területet. Nagyon fontosnak tartom, hogy segítsek a diákoknak kihozni önmagukból azt, amire egyedül nem lennének képesek.

MN: Ismeri ennek az ön által devianciának nevezett személyiségjegynek a gyökerét?

HG: Abban, hogy mindig inkább más utat választok, mint a többiek, benne lehet, hogy másodgenerációs holokauszt-túlélő vagyok. A holokausztnak van egy olyan primer üzenete a zsidóság felé, hogy az emberek manipulálhatók. Nagyon leegyszerűsítve: a németek megválasztották Hitlert – mert a diktátorokat általában megválasztják –, és ez azt jelenti, hogy megfelelő szólamokkal, most úgy mondanánk, egy­bites kommunikációval, rá lehet venni az embereket arra, hogy odaálljanak dolgok mellé, amelyeket nem értenek, és nem látják át a következményeket. A közösségben feloldódni jó, van ereje annak, amikor – szimbolikusan – együtt énekelsz a többiekkel, ugyanakkor kiszolgáltatottá is tesz, ami veszélyforrás. Ezért védjük annyira az identitásunkat, az autonómiánkat, mert azt gondoljuk, hogy ez az állandó önreflexió, a külön utasság megvéd minket attól, hogy manipuláljanak.

MN: A zsidó családoknak megvan a maguk holokauszttörténete, ami sok mindent megmagyaráz. Gyakran az identitás része ez; ön is azt mondja, ez befolyásolta azt, ahogyan az életét éli. De volt egy holokausztot megelőző világ is. Mi az ön családtörténete?

HG: A budapesti zsidóságnak két nagyon különböző rétege volt. Az egyik az értelmiségiek, ügyes vállalkozók csoportja – ezt ismerjük inkább –, a másik pedig a kiszolgáltatottak rétege, akik nehéz körülmények között éltek. Nekem mindkettőből jutott. Anyukám vonala a budai zsidó elithez tartozott. Déd­apám a Küküllő utcában épített villát, majd a teniszpályája helyére bérházat. Anyai nagyapám, Kun Imre hangversenyrendező volt, a bajai Kohn családba született, és a húszas évektől egészen a hetvenes évek végéig aktív volt. Ő hívta Budapestre például Thomas Mannt, és neki köszönhetően ismerhettem Pablo Casalst gyerekként, aki jó barátja volt és a nagyszüleim lakásában vendégeskedett. Ahogyan Kodály Zoltán és sok más komoly­zenei híresség is megfordult náluk, része volt mindez a gyerekkoromnak. Ezzel párhuzamosan az apai ág a legsötétebb gettóban, a Klauzál tér környékén, szörnyű körülmények között élt, 30 négyzetméteren laktak nyolcan.

MN: Honnan származhat a tanítás, a tudás átadásának vágya?

HG: Ha valamilyen módon értelmezni szeretném, hogy miből táplálkozom, akkor az intellektuális kíváncsiság, az enyhe autisztikus hajlam biztosan az apai vonal. A szervezőkészség, kompromisszumkészség, ami pedig a vezetéshez szükséges, inkább az anyai ágra jellemző. Anyám, Horányi Annabella hozta létre Magyarországon a nevelési tanácsadók rendszerét.

Apám, Horányi György nemzetközi tekintélyű tudós – kémikus – volt, később a Demokratikus Charta szóvivője. Gyakran került konfliktusba a tudományos intézményekkel. A rendszerváltás után akadémiai díjban is részesült, amit nem fogadott el. Igazságkereső ember volt, elvei szerint az erényeket kell követni, a gyengeségeket nem szabad figyelembe venni. Kemény volt, de sok embernek segített, miközben elszigetelődött. Ezzel szemben én pragmatikusabb vagyok; nem az a kérdés, kinek van igaza, hanem az, hogyan lehet megoldani a problémát. A családom egyik üzenete volt az is, hogy ne legyünk zászlók a szélben, ne hagyjuk magunkat sodródni, alkossuk meg a saját utunkat. Innen ered, hogy az idők során egyre kevésbé tudtam jól érezni magam olyan szervezetben, amelyet nem én hoztam létre. Ez a függetlenség és önrendelkezés számomra teljesen természetes.

 
Fotó: Sióréti Gábor

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

„A magyarok az internetre menekülnek a valóság elől”

  • Artner Sisso
Szokolai Róbert korábban ifjúsági szakszervezeti vezető volt, jelenleg az Eötvös10 Művelődési Ház kommunikációs vezetője. Arról kérdeztük, milyen lehetőségei vannak a fiataloknak ma Magyarországon, kire és mire számíthatnak, valamint hogyan használják az internetet, a közösségi médiát, és mire mennek vele.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.