Nem sérti az Alaptörvényt, hogy jövő májusig nem lehet időközi önkormányzati választást tartani

  • narancs.hu
  • 2023. december 15.

Belpol

Az Alkotmánybíróság elutasította az ellenzéki országgyűlési képviselők normakontroll-indítványát.

Az országgyűlés többsége idén májusban döntött úgy, hogy 2023. május 26-tól a következő önkormányzati választások időpontjáig, azaz 2024. június 9-ig nem lehet választást tartani, ha megszűnik egy egyéni választókerületi képviselő megbízatása. Ehelyett az illetőt jelölő szervezet(ek) 2019-ben állított kompenzációs listájáról kaphatja meg valaki a mandátumot, ugyanúgy, mintha eleve listán bejutott képviselő távozott volna. Így például a  főváros XII. kerületében sem választhattak új képviselőt Vágó István halála miatt – írja a hvg.hu.

A törvényt kifogásoló képviselők szerint ez a megoldás sérti az állampolgárok Alaptörvényben rögzített jogát, hogy a helyi önkormányzati képviselőket és polgármestereket általános és egyenlő választójog alapján, közvetlen és titkos szavazással válasszák meg, és hogy minden nagykorú magyar állampolgárnak joga választónak és választhatónak lenni. Mivel így mandátumhoz juthat olyan is, akinek az adott választókörzethez semmi köze sincs, a választóknak az új képviselő személyének kiválasztására semmilyen befolyásuk nem lehet.

 

Az Ab Horváth Attila vezette öt tagú tanácsa szerint azonban

az Országgyűlés széles döntési szabadsággal rendelkezik a választási rendszer megválasztása, a választási eljárás szabályainak megállapítása során.

Korlátozás máskor is volt, például a járvány idején, sőt a törvény korábban is kimondta, hogy nem lehet időközi választást tartani az általános önkormányzati választások évében április 1-je és az általános választás napja között. Arra nem tér ki az indoklás, hogy ez azért nem több mint egy év kihagyást jelent.

Az igazságügyi miniszter az Ab-hoz írt levelében, és maga a testület is azzal érvel a vitatott megoldás mellett, hogy így akkor se marad betöltetlen a mandátum, ha nem lehet időközi választást tartani, de

igazából nem látszik érv amellett, hogy miért nem lehet ilyet tartani

– jegyzi meg a lap. Az Ab hosszan magyarázza a lista értelmét, de nem tér ki az egyéni választókerületekben személy szerint megválasztott képviselők és a töredékszavazatok alapján listáról bekerültek közti különbségre, illetve egyáltalán nem reagál a panaszosoknak arra az érvére, hogy az adott lista egy – vagy közös lista esetén több – pártvezetőség döntése alapján állt össze, és

az onnan most kijelölt képviselőnek esetleg semmi köze nincs ahhoz a választókerülethez, amelyet ezentúl képviselni fog.

Lehet, hogy egyáltalán nem ismeri, és az ott élők sem ismerik őt.

Az Ab arra is hivatkozik, hogy az Alaptörvény értelmében a kiegyensúlyozott, átlátható és fenntartható költségvetési gazdálkodás elvének érvényesítéséért elsődlegesen az Országgyűlés és a kormány felelős, „maga az alkotmányozó emelte tehát prioritássá azt, hogy a helyi önkormányzati választások során jelentős költséget takarítson meg”.

 

Mindezek alapján az Ab azt állapította meg, hogy az Országgyűlés az új szabályokkal nem sértette meg az Alaptörvényt. A választópolgárok 2019-ben a kompenzációs listára általános és egyenlő választójog alapján, közvetlenül és titkosan szavaztak, a kifogásolt törvény pedig „biztosítja azt, hogy időközi választásra vonatkozó moratórium ideje alatt az egyéni választókerületi mandátum betöltött legyen”. A módosításnak alkotmányosan elfogadható indoka volt, a közvetlenség elvének, valamint a választói akarat szabad kifejeződésének a sérelme nem áll fenn – áll az AB határozatában.

Ezért a testület a képviselők beadványát elutasította, a törvény vitatott pontját nem semmisítette meg.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.