F. Szabó Emese

Lázár János a vasparipát karéjozza

Publicisztika

Lelakott vagonok, fullasztó viszonylatok, megszűnő vonalak, káosz a pályaudvarokon – miért beteg a vasút?

Hétfőn elbúcsúztattam az Abaújszántó és Hidasnémeti között közlekedő Bz típusú motorvonatot és az egész vonalat. Ez azon tíz vonal egyike, ahol augusztus elsejétől a MÁV felfüggeszti a vasúti közlekedést. Magyarul a nálam valószínűleg öregebb Bzmotok helyett buszok szállítják majd az utasokat. Az utasok többsége is búcsúztatót tartott, úgynevezett rendes utas talán kettő volt. Ők nem tűntek szomorúnak, hogy ezek az utolsó napok a vonalon. Ha nem szakítom meg az utat és szállok át egy későbbi vonatra, a Bz üresen csattogott volna be Hidasnémetibe.

Korábban nem volt ritka, hogy ünnepélyes keretek között búcsúztatták el vasútbarátok az utolsó járatokat, könnyek és koszorúk közt, most azonban nincs ilyen hangulat – egy-két polgármester tiltakozik csak hivatalból.

Az is igaz, hogy elég nagy durranás volt – szó szerint –, hogy Hodásznál felforrt egy Bz hűtővize, ami némiképp elhomályosíthatta a nosztalgikus hangulatot. Meg az is az elérzékenyülés ellen hat, ahogyan a vasút manapság bekerül a hírekbe. Kiszámíthatatlan a balatoni közlekedés, folyamatosak a brutális késések, az utasok tájékoztatás nélkül ülnek és várják, hogy történjen valami, háromszor váltanak mozdonyt, de még mindig csak Siófoknál jár a vonat. Miskolcról képtelen az InterCity stabilan, késés nélkül elvergődni Budapestre, a kocsikban vagy működik a klíma, vagy nem. Egyetlen probléma – fa dőlt a sínre, leszakadt a felső vezeték – fél napra romba dönti a menetrendet. A Szegedi IC utasainak Ceglédnél fél kilométert kellett gyalogolniuk a pótló buszig, miután másfél órát aszalódtak a nyílt pályán.

Minden elromlott

Az nagyjából egyértelmű, mi a probléma: a járműpark tragikusan elöregedett, a pálya állapota helyenként botrányosan rossz, kevés a bakter, kevés a kalauz, de még a mozdonyvezető is, pedig az ágazatban jelentős bérfejlesztés ment végbe. A fenntartásra is alig van forrás, miközben elképesztő mértékű beruházásra volna szükség ahhoz, hogy legalább félig Európában érezzük magunkat, ha vonatra szállunk. Vitézy Dávid, tavaly november végéig közlekedéspolitikáért felelős államtitkár előszeretettel gyűjti is a nemzetközi példákat: szerte a kontinensen egymást érik a vasúti fejlesztések, ezt kellene nekünk is csinálni. Ehhez képest Lázár János naponta húz le a listáról projekteket.

De mikor romlott el minden ennyire?

A MÁV 2007-ig óriási monstrum volt személyszállítási, áruszállítási, kapacitáselosztói és más üzletágakkal. A vasúti liberalizáció levezénylése érdekében – ez az árufuvarozást érintette az ország uniós csatlakozását követően – az egyes üzletágakat szét kellett választani. Így az anyavállalat, a MÁV Zrt. mellett külön cég lett a Cargo (áruszállítás), a Start (személyszállítás), a Pályavasút (pályahasználat elosztása a saját cégeknek és magáncégeknek), meg még tucatnyi egyéb, amelyben a MÁV Zrt.-nek többségi vagy kisebbségi tulajdonrésze lett. A MÁV Start és az állam 2013-ban hosszú távú, tíz évre szóló közszolgáltatási szerződést kötött.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.