Nincs pénz a debreceni ivóvízellátás fejlesztésére, ezért eredménytelenül zárult az erre kiírt közbeszerzés – írja az Átlátszó.
Mint a lap emlékeztet rá, az Építési és Közlekedési Minisztérium egy éve írt ki közbeszerzést Debrecen ivóvízellátásának fejlesztésére, hogy ki tudják szolgálni a növekvő lakossági és közületi igényeket – azok ugyanis jelentősen emelkedni fognak, miután a városban két akkugyár is épül, a BMW üzeme pedig jövőre kezdi meg a termelést.
A közbeszerzés a „Keleti-Főcsatorna Felszínivíz Tisztítómű Fejlesztése” projekt tervezési és kivitelezési feladatainak teljes körű ellátására vonatkozott, az eljárás nyílt volt, tehát bárki jelentkezhetett rá, aki megfelelt a feltételeknek. A tenderleírásban is szerepelt, hogy a beruházásra azért van szükség, mert „Debrecen városában és vonzáskörzetében a lakossági és közületi ivóvízigény várható emelkedése jelentős. (...) A beruházás célja a felszín alatti ivóvízbázisokkal történő felelős gazdálkodás továbbvitele a felmerülő új vízigények tekintetében is.”
A műszaki tartalom szerint a projekt részeként a jelenleg is üzemelő felszíni vízkivételt fejlesztették volna: többek között vízvezetékek, vegyszeradagoló rendszerek, derítők felújításával, valamint további medencék építésével, ózongenerátorok telepítésével, valamint a meglévő tisztítástechnológia kapacitásának emelésével.
Az ajánlatokat eredetileg tavaly december elejéig várták, ám akkor kitolták a jelentkezési határidőt idén január közepére. Az eredményt végül csak most, 9 hónappal később tették közzé a Közbeszerzési Adatbázisban.
A szöveg szerint a tender eredménytelen lett, ugyanis egy tavaly júniusi kormányhatározat maximum bruttó 36 milliárd forintot biztosított a fejlesztésre, ám most „megállapításra került, hogy a tárgyi közbeszerzési eljárásban
a legalacsonyabb ajánlati árnak megfelelő összegű pénzügyi forrás jelenleg nem áll rendelkezésre és annak biztosítására a jövőben sem kerül sor,
így a szerződés hatályba lépésének feltétele nem valósul meg”.
A közbeszerzést ugyanis tavaly feltételesen írták ki: ha nincs rá fedezet, nem kötnek szerződést senkivel. A kormány maximum bruttó 36 milliárd forintot szánt a projektre, viszont a legolcsóbb ajánlat is meghaladta a bruttó 47 milliárdot, a tender így eredménytelen lett.
A feladatra egyébként hárman pályáztak: a Mészáros és Mészáros Kft. nettó 37,35 (bruttó 47,4) milliárd forintért, az EuroAszfalt Kft. nettó 38,5 (bruttó 48,8) milliárdért, a Szabadics Zrt. nettó 39,13 (bruttó 49,6) milliárdért vállalta volna a munkát. A legolcsóbb ajánlatot tehát a Mészáros Lőrinc tulajdonában lévő cég tette, de még ez is bruttó 11 milliárd forinttal drágább annál az összegnél, amelyet a kormány erre a projektre szánt.