Norvég Alap: mindkét fél engedett, de lehet még konfliktus a civil pénzek körül

Belpol

A kormány beleszólást kapott a civil alapkezelő kiválasztásába, viszont nem alkalmazhatja a norvég pénzekre a civiltörvényt és a bevándorlási különadót.

December 21-én a magyar és a norvég kormány együttműködési megállapodást írt alá az EGT és Norvég Alapok 2014-2021-es finanszírozási időszakáról. A megállapodás értelmében Magyarország összesen 214,6 millió euró (kb. 77 milliárd forint) támogatásban részesül, ebből a pénzből 2024 áprilisáig lehet projekteket megvalósítani.

Az Európai Gazdasági Térség tagjaként Norvégia (Izlanddal és Lichtensteinnel közösen) 15 EU-s tagállamnak nyújt felzárkózási támogatást. 14 országgal már jóval korábban megállapodtak a finanszírozás feltételeiről, a magyar kormánnyal azonban évek óta húzódtak a tárgyalások.

Ennek oka, hogy az Orbán-kormány a 2014-es választás után lejárató hadjáratot indított a Norvég Alapok előző ciklusában a civil alaprészt kezelő Ökotárs Alapítvány és konzorciumi partnerei ellen. A kormányzati vádak lényege az volt, hogy az Ökotárs politikai pártokhoz kötődő szervezeteket támogatott a norvég pénzekből, illetve pénzügyi visszaéléseket is elkövetett. Ám hiába küldték rá a civilekre a rendőrséget, a NAV-ot és Kormányzati Ellenőrzési Hivatalt, végül semmilyen szabálytalanságot nem találtak.

A kormány mindenesetre azt a tanulságot vonta le az esetből, hogy a következő ciklusban ő szeretné kiválasztani, ki kezeli Magyarországon a civil alapot. A norvégok ebbe nem mentek bele, ezért nem született évekig megállapodás az alapokról. A 214,6 millió eurónak csak egy kis része, körülbelül 11 millió euró (közel 4 milliárd forint) jut a civileknek, a maradékot a kormány költheti el, például klímavédelemre, zöld gazdaságfejlesztésre vagy roma felzárkóztatásra.

 
 Az EGT és Norvég Alapok 2014-2021-es keretösszegei Magyarországon.

A civil alap körüli vita a teljes összeget blokkolta, ennek vetett véget – legalábbis első ránézésre - a decemberi megállapodás. A megállapodás szövegéből és a civil alapkezelő szerepére kiírt pályázati felhívásból azonban az derül ki, hogy bár a magyar és a norvég fél is tett engedményeket,

a következő hónapokban még kialakulhat olyan konfliktus, ami veszélyezteti az EGT és Norvég Alapok magyarországi kifizetéseit.

Hogy ki lesz a civil alap kezelője, az azért lényeges kérdés, mert a norvégok a civil alapnál csak a felhasználás alapelveit és főbb területeit fektetik le előre; hogy milyen típusú civil projektekre írnak ki pályázatokat Magyarországon, az a jobb terepismerettel rendelkező alapkezelőn múlik, ahogy a pályázatok elbírálásáért is az alapkezelő felelős. A 2009-2014-es ciklusban az Ökotárs, az Autonómia Alapítvány, a DemNet és a Kárpátok Alapítvány által alkotott konzorcium látta el ezt a feladatot, és a pályázati kiírás alapján a 2014-2021-es időszak alapkezelői pozíciójára is csak konzorciumok jelentkezhetnek, a pályázatok beadási határideje február 16.

A legfontosabb alapelvből nem engedtek a norvégok: az alapkezelő konzorcium tagjainak továbbra is függetlennek kell lenniük a kormánytól, politikai pártoktól és egyházaktól. Az sem változik az előző ciklushoz képest, hogy a civil alap magyarországi lebonyolításáért a végső felelősséget a donor országok által felügyelt Finanszírozási Mechanizmus Iroda viseli, nem pedig a magyar kormány valamely szerve (mint az alapok többi programjánál).

Ehhez az irodához pályázhatnak azok a konzorciumok, amelyek vállalnák a civil alap lebonyolítását; az iroda fogja elbírálni, hogy teljesül-e a pályázók politikai függetlensége, és az iroda rangsorolja a pályázatokat. A rangsor azonban ezután egy olyan bizottság elé kerül, amelybe

a magyar kormány és a donor országok is delegálnak képviselőket (hogy milyen arányban, az nem derül ki).

A bizottság „konszenzusos döntésre törekszik”, ha pedig nem sikerül megállapodni, akkor hat héttel kitolódik a pályázati határidő.

Ez a vegyesbizottság új elem, az előző ciklusban nem volt ilyen, akkor egyszerűen a donor országok dönthettek az alapkezelőről. Más országokban nem is nagyon alkalmazzák ezt a megoldást, egyedül a lengyeleknél vezettek be hasonló rendszert. Itt is van azonban egy fontosnak tűnő különbség: míg Lengyelország esetében az szerepel a szabályzatban, hogy amennyiben a bizottság második alkalommal sem tud megállapodni, a donor országok dönthetnek a civil alapkezelőről, a magyar dokumentumból nem világos, mi történik, ha másodszorra sincs konszenzus.

A norvég fél azért megpróbálta biztosítani, hogy a magyar kormánynak is érdeke legyen kompromisszumra jutni, az együttműködési megállapodásból ugyanis az következik, hogy ha december 21-től számítva hét hónapon belül nem sikerül kiválasztani a civil alapkezelőt, akkor egyáltalán nem indulnak el a Norvég és EGT Alapok programjai Magyarországon,

tehát bukjuk a teljes, 214,6 millió eurós támogatást.

Az előző ciklusból tanulva a norvégok annak is megpróbálták elejét venni, hogy a magyar kormány megint vegzálhassa a civil alap pénzeiből részesülő NGO-kat. Az együttműködési megállapodásban kikötötték, hogy a civil alap pénzeire nem lehet kivetni a bevándorlási különadót, és a támogatási összeg nem számít bele a „külföldről finanszírozott szervezetek” támogatásába sem, sőt a későbbiekben sem lehet ezekhez hasonló „civilellenes” törvények alá vonni a norvég civil pénzeket.

 
Részlet a magyar és a norvég kormány által aláírt megállapodásból. 

Ez gyakorlati szinten persze nem nagy engedmény a magyar kormánytól; a 25 százalékos bevándorlási különadót ismereteink szerint eddig nem vetették ki egyetlen szervezetre sem, és a „külföldről finanszírozott szervezetek” regisztrációját sem igazán tartatják be a hatóságok. Ettől még a Soros- és Brüsszel-ellenes kommunikációban fontos szerepet játszott a két törvény, és mindenképpen érdekes, hogy a kormány írásba adta: a norvégoktól várt közel 4 milliárdnyi civil támogatást kiveszi a hatályuk alól.

(Címlapképünkön: A norvég és a magyar fél képviselői az együttműködési megállapodás aláírását követően. Forrás: Norvég Királyság Nagykövetsége Facebook)

Figyelmébe ajánljuk

Megéri ma csomagolásmentes boltot működtetni?

Sok csomagolásmentes bolt húzta le a rolót az elmúlt pár évben. Talán elment a kedve az embereknek attól, hogy környezettudatosan éljenek, nem akarnak már erre plusz pénzt költeni? Részben így van, ám olyan üzlet is akad, amely az egyik legjobb nyári forgalmat az idén érte el. Az azért biztos, hogy nem ez a legkönnyebb biznisz.

Nem az a baj, hogy zebrára költi, hanem hogy lopta

  • Upor László

„Hé, emberek, nem látjátok, hogy egyesek komoly szervezettséggel talicskázzák tova, ami a tiétek, illetve nektek járna?” Upor László dramaturg, egyetemi tanár, a Freeszfe Egyesület alapítójának írása az SZFE-blokád meghirdetésének ötödik évfordulóján.

Eldobott aggyal

  • - ts -

A kortárs nagypolitika, adott esetben a kormányzás sűrű kulisszái mögött játszódó filmek, tévésorozatok döntő többsége olyan, mint a sci-fi, dolgozzék bármennyi és bármilyen hiteles forrásból.

Nemes vadak

Jason Momoa és Thomas Pa‘a Sibbett szerelemprojektje a négy hawaii királyság (O‘ahu, Maui, Kaua‘i és Hawai‘i) egyesítését énekli meg a 18. században.