Nyílt levélben kérnek segítséget a Sajátos Nevelési Igényű gyerekeket nevelő családok

  • narancs.hu
  • 2020. október 26.

Belpol

Továbbra sem megoldott az SNI-s gyerekek oktatása, fejlesztése a pandémiás időszakban.

A Lépjünk, hogy léphessenek! Közhasznú egyesület érintett szülőkkel, tizenöt szervezettel és szakemberekkel közösen nyílt levelet fogalmazott meg Maruzsa Zoltán köznevelésért felelős államtitkárnak arról, hogy mire van szüksége a Sajátos Nevelési Igényű (SNI) tanulóknak és családjaiknak ahhoz, hogy a koronavírus járvány második hulláma alatt se sérüljön az oktatáshoz való.

Az államtitkárt korábban is keresték már levélben, de érdemi választ nem kaptak, és az SNI-s tanulók oktatás-neveléséhez továbbra sem érhető el olyan protokoll, mely lehetővé tenné, hogy az újabb pandémiás helyzetben a diákok részesüljenek a tankötelezettségük teljesítéséhez szükséges fejlesztésekben – mindezért fordult most a nyilvánossághoz az egyesület.

„A tantermen kívüli oktatás az SNI-s tanulók jelentős részénél súlyos negatív következményekkel járt, a kimaradó fejlesztések lemaradásokat, visszaeséseket okoztak számos diák részére. Az SNI-s tanulók így ebben az időszakban a tanuláshoz való jogukat nem gyakorolhatták, példaul a súlyosan, halmozottan fogyatékos gyermekek a törvényileg előírt 20 órás fejlesztést tartalmazó tankötelezettségüknek sem tehettek eleget.” – foglalja össze az egyesület a csoportot érintő problémákat.

A levélben arra kérik az államtitkárt, hogy a következő intézkedéseket tegyék meg:

  • A fogyatékossággal élő tanulók számára, akik eleve tipikusan kis csoportokban (6-8 fő) tanulnak a tantermen kívüli oktatás egy lehetséges újabb időszakában is tegyék lehetővé a tantermi oktatást a megfelelő járványügyi óvintézkedések betartása mellett és szülői döntés alapján!
    Ez a csoport egy eleve szűkebb réteget takar, ahol a fogyatékossággal élő gyermekek támogatási szükségletei következtében jelentősen kevesebb a nagyobb közösségekbe való ingázás lehetősége. Többségében a szokásos napi rutint jelentő helyszínek között (pl. iskola-otthon) történik a tényleges mozgás, ami ezáltal könnyebben utánkövethető. Mindezeket figyelembe véve, számukra az otthonmaradás legtöbb esetben nem indokolt.
  • A tantermen kívüli oktatás időszakában a fogyatékossággal élő tanulók mozgásfejlesztései tipikusan elmaradtak, aminek súlyos következményei voltak egészségügyi állapotukra nézve. Ellentmondásos helyzet állt elő, melynek során az államilag alkalmazott pedagógus nem biztosíthatott személyesen oktatást-fejlesztést, miközben a szülő – ha rendelkezett vele – saját költségén kénytelen volt mozgásfejlesztő szakemberrel pótolni a kieső gyógytornát, gyógypedagógiát.
  • Ezek tükrében kérjük, hogy amennyiben az iskolák alkalmazásában lévő szakemberek nem tarthatják meg a tantermi óráikat, és a digitális oktatás nem biztosítja a megfelelő mozgás- és gyógypedagógiai fejlesztés lehetőségét, a gyermekek után járó iskolai normatívát csoportosítsák át a Sajátos Nevelési Igényű gyermekek otthonában történő egyéni, személyes fejlesztés megvalósításának piaci alapú finanszírozására.
  • Amennyiben a tantermi oktatás mégsem megoldható, például fokozottan veszélyeztetett gyermekek esetében, a Sajátos Nevelési Igényű tanuló képességeinek megfelelő digitális távoktatását a megfelelő digitális platformok használatával (például Zoom vagy Teams) kérjük szervezzék meg! A tavaszi tantermen kívüli oktatás időszakában a gyermekek lemaradásához vezetett a kontaktórák és csoportos órák hiánya, az e-mailben elküldött, önállóan vagy szülői segítséggel megoldandó feladatok nem elégségesek, ezért kérjük, hogy a tantermen kívüli oktatás kötelezően jelentsen heti rendszerességű egyéni és csoportos online órákat! Amennyiben egy családban nem áll rendelkezésre videóhívásra alkalmas eszköz vagy internetelérés, ennek biztosítására csoportosítsanak át támogatást!
  • A tanítás élőben való folytatásához nagyon fontos a potenciálisan érintett tanulók és pedagógusok gyors tesztelése, hogy napokon belül kideríthető legyen, hogy elterjedt-e a vírus. Azonban, a PCR-tesztek 30 ezer forint körüli ára sokaknak nehezen vagy egyáltalán nem kifizethető. Ezért kérjük, hogy amennyiben fertőzés gyanúja áll szemben egy tanuló vagy pedagógus esetében, biztosítsanak számukra ingyenes PCR-tesztelést az osztályközösségek biztonsága érdekében!

A sajátos nevelési igényű gyerekek számára még nagyobb kihívás a digitális távoktatás, pedig ennek nem kellene így lennie – a számítógépes eszközök kifejezetten hasznosak lehetnének a fejlesztésben. A lelkesebb gyógypedagógusok próbálkoznak, de vannak intézmények, ahol egyáltalán nem működik a karanténiskola. – minderről részletesen írtunk korábbi print kiadásunkban.

Keresik az egyensúlyt

A sajátos nevelési igényű gyerekek számára még nagyobb kihívás a digitális távoktatás, pedig ennek nem kellene így lennie - a számítógépes eszközök kifejezetten hasznosak lehetnének a fejlesztésben. A lelkesebb gyógypedagógusok próbálkoznak, de vannak intézmények, ahol egyáltalán nem működik a karanténiskola.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.