Ők is szeretnek focizni – Az építőipar a Közgép-korszak után

  • narancs.hu
  • 2015. szeptember 30.

Belpol

A legnagyobb vállalkozásoknak semmiképpen nem árt, ha futballszeretetüket HUF-ban is kifejezik. Ízelítő a holnapi Magyar Narancsból.

Simicska Lajos Közgépének egyelőre ideiglenes kiválása után továbbra is nagy a helyezkedés az építőiparban. Piaci forrásaink szerint az átállás nem lesz egyszerű, hiszen a Közgép korábbi kivételezett helyzetét okkal lehetett kritizálni, de az általuk elvégzett munka többnyire jó minőségű volt. „Azt mindannyian látjuk, hogy a kormányzati szándék szerint a Közgép helyét részben a Duna Aszfalt és a Mészáros és Mészáros Kft. veszi át. De igazából az utóbbi vállalkozás még közel sem rendelkezik azzal a szakértelemmel, amellyel gond nélkül tudná vinni a legnagyobb állami megbízásokat a mély- és útépítő piacon, miközben még a Duna Aszfaltnak is lenne miben fejlődnie” – hangsúlyozta a legnagyobb építőipari cégek ügyeire rálátó forrásunk, akinek ennek ellenére sincs kétsége afelől, hogy azt a beruházást, amit Mészáros Lőrinc és Szíj László, a Duna Aszfalt vezére nagyon szeretne magának, a legtöbbször meg is kapják majd.

Bár Szíj Lászlóék sorra vásárolják fel azokat a döntően korábban jól menő építőipari vállalkozásokat, amelyek révén referenciákhoz is jutnak, számos nagy projekt elvégzése így sem lesz lehetséges a közvetlen vetélytársak, így a francia hátterű Colas, az osztrák Strabag és a Swietelsky szakértelme nélkül. Úgy tudjuk, Mészáros és Szíj a közelmúltban többször egyeztetett néhány külföldi hátterű céggel arról, hogy milyen formában képzelik el az együttműködést.

„Ezeket a beszélgetéseket nem úgy kell elképzelni, hogy közösen kijelöljük azokat az irányokat, amelyeket fontosnak tartunk, miközben megbeszéljük, ki miben erős, és ezt hogyan lehet majd később együtt a jogszabályi keretek között kamatoztatni. Itt nincs sok együtt eldöntendő kérdés, hanem egy új szituáció felvázolása történik, miközben leszögezik, hogy akkor lesz szerepünk, ha megfelelő módon együttműködünk” – mondta lapunknak az egyik nagyvállalat képviselője, aki arra is felhívta a figyelmet, hogy Orbán és Simicska szakítása óta egyelőre megszűnt az a bejáratott mechanizmus is, amelyen keresztül a nagy építőipari beruházások kivitelezői részben meg tudták „hálálni” a sikeres közbeszerzéseket.

Arról, hogy ez miben is állt, továbbá arról, hogy az utóbbi időszakban hogyan nyúlt bele a kormány több nagy építőipari beruházásba, és miért is támogatják a legnagyobb cégek Orbán kedvenc focicsapatait, a Magyar Narancs csütörtökön megjelenő lapszámában olvashatnak részletesen.

Figyelmébe ajánljuk

Újra ingyenes egyetemi kurzusokat kínál a Bibó István Szabadegyetem, nem csak egyetemistáknak

  • narancs.hu

Négy izgalmas, mindenki számára elérhető közéleti, politikai és társadalmi kurzussal indul a CEU Bibó István Szabadegyetem idei szemesztere. Boncasztalra kerülnek a balatoni infrastrukturális beruházásokat övező dilemmák, a választások apropóján az orbáni rendszer leváltásának lehetőségei és veszélyei, a szegénység sokszínű magyar arca és a gyerekvállalási, gyereknevelési kérdések az állami beavatkozások függvényében.

Mit reméljünk az áfacsökkentéstől?

A nyugdíjasok a magas áfa miatt kapják a 30 ezer forint értékű vásárlási utalványt a miniszterelnök szerint. Ez azonban azt is jelentené, hogy alacsonyabb forgalmi adó esetén csökkennének az árak, ami viszont így nem állja ki a tapasztalat próbáját. A tíz évvel ezelőtti hazai és egyéb külföldi áfamérséklések hatásai vegyes képet mutatnak.

Konzultáció kamu adóról, nem kamu adóból

Kibújt a szög a zsákból: a miniszterelnök bevallotta, amit eddig is tudtunk, miszerint a nemzeti konzultáció a Fidesz érdekeit szolgálja, mozgósítani lehet vele. A legújabbat egy senki által nem hitelesített, állítólagos Tisza-adóemelésről szóló sajtpapírra hivatkozva indítják el.