Olimpia nélkül is sok pénzt el lehet lopni, pardon!, költeni

  • narancs.hu
  • 2015. augusztus 12.

Belpol

Friss lapszámunkban az olimpiarendezés vaskos költségeiről olvashat. Olcsó olimpia? Az egy vicc. Sőt, rengeteg pénzt el lehet szórni a haveroknak csak a pályázás időszakában.

A Narancs kérdésére napjaink egyik elismert sportközgazdásza, Andrew Zimbalist elmondta, nem nagyon lehet olcsó olimpiát rendezni. (...) Ennél sokkal nagyobb probléma azonban, hogy az elmúlt évtizedek olimpiáinak elemzései alapján a rendező országok nyereség helyett évtizedekig nyögik a játékok két hetének a terheit.

Amúgy az olimpia megrendezése nélkül is sokat kell költeni, hiszen a pályázati szakaszra is több tízmilliárd megy el. A PwC tanulmánya csak 10 milliárd forinttal számol, Zimbalist szerint azonban ez nem reális, ennek az összegnek legalább a két-háromszorosát kell elkölteni, hogy komolyan vegyék a magyar ajánlatot: Chicago 100 millió, Tokió 150 millió dollárt (28, illetve 42 milliárd forint) tett bele a végül vesztes pályázatába.

Az említett PwC-tanulmány frissítése egyébként önmagában 480 millióba került (ha ehhez hozzávesszük a két előző verzió árát is, már egymilliárd forintnál tartunk), a pályázat kidolgozása pedig ennek a sokszorosa. A végső döntést megelőző időszakban jelentéseket kell írni, külföldi találkozókra és konferenciákra járkálni, valamint fogadni kell a hozzánk látogató sportdiplomatákat. Szükség van nemzetközi tanácsadó és lobbicégek felbérlésére és komoly marketingre is, és ez nem pusztán drága mulatság, hanem az árazás is minimum szürkezónának tekinthető. A költés mindenesetre beindult: a MOB 136,5 millió forintot – figyelemre méltó körülmények között – már ki is adott. (...)

KERET

Elkezdődött

Az Egyenlítő blog vette észre, hogy a MOB augusztusban az olimpiához kapcsolódó hat közbeszerzési eljárásban hirdetett eredményt. A Combinatory Kommunikációs Kft. 24,75 millió forintért alakíthatja ki egy látogatóközpont szerkezetét és arculatát. A Poór Csaba tulajdonában lévő Poor Consulting szintén 24,75 milliót kap „kommunikációs feladatok” ellátására. Poór a 2010-es választások alatt a Fidesz szegedi jelöltjeinek kampányát segítette. Egy szintén az esetleges olimpiához kapcsolódó rendezvényt a Humán Telex Kft. 21,75, illetve 21,8 millió forintért szervezhet meg, e rendezvény technikai feltételeit pedig a Piccanteria Kft. biztosítja 21,8 és 21,65 millió forintért. A Piccanteria és a Humán Telex is Hajnal Tamás tulajdonában van, az utóbbi cégben pedig érdekelt Orosz Pál, az FTC Labdarúgó Zrt. vezérigazgatója, valamint Losonczy Pál, a Jobbik V. kerületi képviselője is. Hiába kapcsolódik több pályázat is ugyanahhoz a feladathoz, és nyerte el azokat egy cég, az egyes kiírások értéke 25 millió forint alatt maradt, így nyílt verseny nélkül lehetett dönteni.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.