Olyan fotókat tesz közzé Szijjártó, amik pont a kormány szerint jogsértőek
Szijjártó Péter
Szijjártó Péter, egy Banja Luka-i látogatás során

Olyan fotókat tesz közzé Szijjártó, amik pont a kormány szerint jogsértőek

Belpol

Az alaposan dokumentált protokollesemények mellett az utca emberét is fotózza Szijjártó stábja, főleg a fiatal, csinos nőket. A gond csak az, hogy az Orbán-érában elfogadott – egyébként sokat bírált – magyar szabályozás szerint ez amúgy jogsértő.

Pénteken Kirgizisztán, hétfőn Bosznia-Hercegovina, kedden már a kelet-afrikai Seychelle Köztársaság – Facebook-bejegyzései alapján úgy tűnhet, Szijjártó Péter a világ minden pontjáról szinte egy időben jelentkezik, hogy újabb kormányközi megállapodásról vagy vakcinaadományról számoljon be.

A fáradhatatlanul utazó külügyminiszter teherbírása legendás, stábja pedig sokat tesz a legenda ápolásáért: alaposan dokumentálják a diplomáciai utakat, a hivatalos megbeszéléseken, protokoll kézfogásokon túl azonban próbálnak egy kis életet is lehelni Szijjártó hírfolyamába.

Például fiatal, csinos nők fotóival, hiszen az mindig feldobja az összképet. A külügyminiszter hivatalos oldalát pörgetve több olyan utcaképet is találtunk, melyet a jelek szerint a konvojból „kikattintva”, az autó ablakából lőhetett a politikus fotósa, és amelynek alapvetően semmi köze nem volt az adott miniszteri úthoz.

Ilyen fotók készültek Szijjártó október 28-i, párizsi látogatása során (a külügyminiszter ekkor a Pompidou Csoport 50. évfordulóján tartott párizsi rendezvényen járt),

egy nappal korábban Tallinban (a Bukaresti Kilencek ülése miatt utazott oda),

október 22-én Bécsben (a közép-európai országok C5 találkozójának alkalmából),

október 21-én Stuttgartban (ekkor egy munkalátogatás adta az apropót).

Szeptember 21-én New York-ban kaptak lencsevégre egy szelfiző lányt (az ENSZ 76. közgyűlésénél ez biztosan érdekesebb látvány lehetett),

Genfben egy gyermekét csípőjén hordó, papucsban sétáló színesbőrű nőt örökített meg Szijjártó fotósa (a miniszter az ENSZ Menekültügyi Főbiztosságának ülésére érkezett),

de júliusban is egy fiatal lány és egy háttérben álló gyerek került az albumba (külügyminiszter ekkor vette át a Szerb Zászló Rendjének Első Fokozata kitüntetést Aleksandar Vucic szerb elnöktől).

Ezekhez hasonló képek még tucatszám találhatóak a külügyminiszteri képtárban, és persze akadnak férfiakról, sétáló párokról készített fotók is. A közös ezekben az, hogy a fényképek az utcán, menet közben születtek. Sok járókelő láthatólag azt sem tudja, hogy kép készült róla, és ha észrevette is, tekintete nem tükröz beleegyezést; ritka az olyan fotó a Szijjártó-féle albumban, ahol a lekapott civilek belemosolyognak a kamerába, így jelezvén jóváhagyásukat.

Hangsúlyozzuk, itt egy magyar kormánytag hivatalos Facebook-profiljáról van szó, ahova indoklás nélkül kerülnek fel azonosítható civilek; közöttük lehet akár háborús menekült vagy politikai üldözött is, akiknél létkérdés, hogy tartózkodási helye ne váljon nyilvánossá.

Mindez pedig jogsértő, legalábbis a magyar Polgári törvénykönyv (Ptk) és a Büntető törvénykönyv (Btk) szerint. A 2013-ban, tehát már az Orbán-érában módosított Ptk 2:48 paragrafusa kimondja:

„Képmás vagy hangfelvétel elkészítéséhez és felhasználásához az érintett személy hozzájárulása szükséges.”

A Magyarországra is vonatkozó GDPR-szabályozás alapján a fénykép személyes adatnak, annak használata adatkezelésnek minősül – ezt egy 2018-as dokumentumban Péterfalvi Attila, a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság (NAIH) elnöke ismeri el.

Ennél szigorúbban fogalmaz a Btk 219-es paragrafusa: egy év szabadságvesztéssel büntethető vétségnek tekinti a jogosulatlanul vagy a céltól eltérően történő adatkezelést, de azt is, ha az érintettet nem tájékoztatták megfelelően személyes adatainak felhasználásáról – sőt, három évet is érhet, ha a vétséget közmegbízatás teljesítése közben követik el. Igaz, ehhez az is kell, hogy a vétkes tudatában legyen a bűncselekmény elkövetésének és haszonszerzés céljából sértsen törvényt.

Ez így biztosan nem jogszerű

A témában megkérdeztünk két médiajogászt is. „Ha az érintett személy azonosítható, a képmása személyes adatnak is minősül, vagyis ebben az esetben az adatvédelmi jogi aspektusokat is figyelembe kell venni” – mondta Szalai Anita ügyvéd. „A legbiztosabb megoldás a hozzájárulás jogszerűségének igazolására, ha írásban kéri az adatkezelő a fotó alanyának a hozzájárulását.” Hangsúlyozta, itt nem a konkrét esetről, hanem az általános, jogszerű eljárás rendjéről beszél.

„Ez nagyon fura, és biztosan nem jogszerű – mondta Szijjártó fotóiról Polyák Gábor médiajogász. Polyák szerint arra sem lehet hivatkozni, hogy közterületről készült képekről van szó, hiszen azonosítható arcokat látunk - egyúttal felhívta a figyelmet, hogy országonként ugyan eltérhet a képmáshoz való jog értelmezése, ám az általános adatvédelmi rendelet, vagyis a GDPR Európa minden országára érvényes.

Külügy: eddig senki sem reklamált

Az ügyben megkerestük a Külgazdasági és Külügyminisztériumot is. Szerettük volna megtudni, mi indokolja, hogy Szijjártó Péter külföldi utazásai során fotósa fiatal, attraktív nőket és gyerekeket is lefényképezzen, mennyiben fejezi ki az adott ország hangulatát, arculatát egy gyanútlan járókelőről lőtt fotó, és kitől kértek engedélyt a képek elkészítéséhez.

Levelünkre Szijjártó sajtófőnöke, Paczolay Máté válaszolt: „A külügyminiszter Facebook-oldalának elindulása óta közel 9000 fotót publikáltunk a felületen. A képszerkesztési gyakorlattal kapcsolatban eddig egyetlen esetben sem érkezett panasz, sokkal inkább azzal a jelenséggel találkozunk, hogy az emberek szívesen látják magukat viszont a képeken és a videókban, amelyeket örömmel osztanak meg ismerőseikkel a közösségi térben.”

Információink szerint kérdéseink megütközést keltettek a Szijjártó-féle stábnál, mivel ők csak színesíteni szerették volna a külügyminiszter albumát az utcai életképekkel – és sejthetően az ügy jogi vonatkozásaiba sem gondoltak bele. Bár erre Paczolay válaszában nem tért ki, úgy tudjuk, a képek elkészítéséhez nem kértek jóváhagyást. Mivel a képek engedély nélkül készültek, a MagyarNarancs.hu is csupán beágyazza ezeket felületén.

Egy fotós műfaj sorsa a kérdés

A magyar Ptk. és Btk. persze nem csak egy kormánytag hivatalos Facebook-oldalára érvényes, a szabályozás sok fotóriporter és művész munkáját is megnehezíti: „Az én életművem gyakorlatilag a streetfotóról szól, amit 2013-tól kvázi illegálisan kell csinálnom. Elkapott utcai jeleneteket, pillanatokat örökítek meg, amik azonnal 'meghalnának', ha fotózás előtt engedélyt kérnék az alanyoktól” – mondta lapunknak egy névtelenséget kérő sajtófotós, aki szerint a jogalkotás szigora lényegében egy teljes műfajt lehetetlenít el.

A művészet szabadsága és a személyes jogok tiszteletben tartása közötti feszültség máshol is jelen van: mint arról Völgyi Attila fotóriporter blogjában beszámolt, a japán Fuji céget komoly kritikák érték, mert egyik reklámjában a nyomulós, rámenős módszereiről hírhedt Tatsuo Suzuki streetfotója is szerepelt. 

Suzuki mellett amúgy nyílt levélben állt ki a magyar BPSPC streetfotó közösség is:  "Önáltatás a fotóművészeket azért meghurcolni, lejáratni, művészetüket leköpni, mert lefényképezik az utca emberét. Önáltatás akkor és abban a világban, ahol minden sarkon CCTV-k figyelnek minket, minden oldal adatot gyűjt és továbbít rólunk, amit megnyitunk, követnek minket GPS applikációk, jelentenek rólunk közösségi média felületek. (...) Nem mondjuk, hogy az utca embere ne kérhetné, hogy törölje a fotós a képet, ha az a kép alanyának nem tetszik. De azt nem látni, hogy amit ezek a művészek létrehoznak, az érték, az kordokumentáció, az a jelenünkre és a jövőnkre reflexió, a jövőből nézve pedig a múltunk értelmezéséhez, feldolgozásához elengedhetetlen szükséglet, az óriási hiba" – írták.

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért.

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők. De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.

A választókban bízva

Párttámogatás nélkül, főleg a saját korábbi teljesítményükre alapozva indulnak újra a budapesti ellenzéki országgyűlési képviselők az egyéni választókerületükben. Vannak állítólag rejtélyes üzenetszerűségek, biztató mérések és határozott támogatási ígéretek is.