Orbán a bombariadókról: „Egy bolond százat csinál”, de az állam a helyén van

  • narancs.hu
  • 2025. január 24.

Belpol

Trump beiktatásával szerinte „visszatértünk a történelem főutcájára”, az energia- és a benzinárak pedig azért magasak, mert az ukránok „kibabráltak” velünk.

„Dolgozik a Belügyminisztérium, nyomozati munkát végeznek. Magam is bizonytalan vagyok ennek a kimenetelét illetően. [...] Ami a bizonytalanságot okozza a fejemben, az az, hogy Magyarország nem az egyetlen ország, ahol ez megtörtént” – mondta Orbán Viktor szokásos péntek reggeli rádióinterjújában a Telex összefoglalója szerint a csütörtöki országos bombariadóról. A miniszterelnök azt mondta:

az állam a helyén van, és bár szerinte „egy bolond százat csinál”, minden diák, tanár és szülő biztonságban van.

Szerinte az egészet el lehetne intézni egy vállrándítással, de legalábbis egy tudomásulvétellel, ha nem lennének terrorcselekmények Nyugat-Európában. „A legfontosabb, hogy a migránsokat nem szabad beengedni” – foglalta össze miniszterelnök, aki szerint az uniós „migrációs paktum” Magyarország számára „halálos fenyegetés”.

Donald Trump amerikai elnök beiktatását a magyar kormányfő úgy kommentálta: „Visszatértünk a történelem főutcájára, mi vagyunk a mainstream.” Orbán szerint Trump máris helyretette a dolgokat: „az apa férfi, az anya nő, bingo”. Az Ukrajna elleni háború és a gáztranzit leállítására áttérve úgy fogalmazott: Az ukránok „kibabrálnak velünk”, aminek következtében felmennek az árak.

„Ha rendesen viselkednének, ha nem babrálnának ki velünk” az ukránok, akkor az energiaárak sem itt tartanának, a benzin sem lenne ilyen drága”

– mondta, mivel értelmezése szerint 7500 milliárd forintot vettek el tőlünk a szankciók bevezetésével. Elmondása szerint kérte, hogy nyissák meg azokat a gázszállítási útvonalakat, amik miatt Magyarországon felment az energia ára, az EU-t pedig arról próbálja győzködni, hogy vegyék rá az ukránokat, hogy „ne a magyarokkal fizettessék meg a szankciók árát.” Hozzátette, hogy nem akar siránkozni, mert továbbra is úgy gondolja, hogy 2025 egy fantasztikus év lesz.

A gazdasági helyzetre rátérve Orbán kijelentette, hogy „izmos középosztályunk van”, mivel olyan 90 ezer milliárd forintnyi megtakarítás van a magyar családoknál, ez alapján pedig Magyarország a 13. helyen áll az Európai Unióban. „Megindultunk, repülőrajt, utazósebesség, aztán sprint!” – fogalmazott, majd zárásként arról beszélt, hogy a koronavírus-járvány kialakulásának 5. évfordulója alkalmából vasárnap este 7 órától olyan részleteket árul majd el a YouTube-csatornáján, amiket eddig még nem mondott el.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.