Orbán a filmfinanszírozásról: Végre állami támogatás nélkül készülnek saját lábukon megálló filmek is

  • Narancs.hu/MTI
  • 2025. január 30.

Belpol

Orbán a 42 milliárdból felépített fóti filmstúdió megnyitóján értékelte a filmipar történelmét és helyzetét. 

Elkészült Fóton a Nemzeti Filmintézet 42 milliárd forintból épített új stúdiókomplexuma, a létesítményt csütörtökön Orbán Viktor miniszterelnök nyitotta meg.

Orbán szerint a magyaroknak vérükben van a filmgyártás, mert az első némafilmek megjelenésekor és Hollywood születésénél is ott voltak, a XX. század második felében pedig a film segítette a magyarokat abban, hogy elviseljék az elviselhetetlent és kimondhassák a kimondhatatlant, mint fogalmazott, meggyőződése szerint a kommunizmus alatt született filmek is jelentősen hozzájárultak a kommunizmus bukásához.

Orbán szerint a magyar film sodró lendülete viszont megtört a rendszerváltás után, a "rendszerváltó magunkfajták" és az "ancien rezsim" küzdelme húsz évig tartott, és ez nem tett jót a magyar filmnek – fogalmazott, hozzátéve, hogy az államnak is van felelőssége abban, hogy éppen milyen állapotban van a magyar filmgyártás. Mint mondta, "nem a filmes kreativitásról van szó, ebben a kormány szerencsére egyáltalán nem illetékes. A film nemcsak ipar, de művészet is, és a művészet szabad. Ezt a filmesek tudják a legjobban. De a filmipar fejlesztéséhez már szükség van az államra is."

Szerinte a 2000-es években elhibázott volt a filmpolitika, ezért 200 millió dollár bevételtől esett el Magyarország, és ezen "rajtavesztettek" a magyar emberek, a magyar filmesek és a magyar film is. Szerinte a korábban világszínvonalú magyar filmes infrastruktúrát hagyták leépülni, így Magyarország egy időre lekerült a világ filmes térképéről, a külföldi stábok más városokat választottak Budapest helyett. A "nemzeti kormány" viszont nem akart beletörődni ebbe, és Orbán szerint Andy Vajna személyében talált egy olyan embert, aki értette, mitől jó egy modern film, és hogyan lehet az elmaradt tudást pótolni. Orbán méltatta a 2019-ben elhunyt Vajna munkáját, mondván létrehozta a Nemzeti Filmintézet körüli intézményrendszert, amely a magyar film megújításáért felelt, "nélküle nem tartanánk ott, ahol most".

Orbán szerint a filmes fejlesztések nyomán Magyarország évente több mint százmilliárd forintos szervízprodukciós költést vonz, a magyar filmgyártás még a koronavírus-járvány évében is 220 milliárd forintos forgalmat generált, ma pedig a regisztrált költés meghaladta a 250 milliárd forintot. Az általa ismertetett adatok szerint a filmipar ma több mint húszezer embernek ad munkát, ami felér Fót teljes lakosságával.

Orbán szerint

végre eljutottak arra a pontra, hogy állami támogatás nélkül készülnek saját lábukon megálló filmek is. 

"Végülis ezt akartuk, legyen a film mindenkié" – kommentálta a jelenséget, miközben valójában a kormány a neki kedves filmprojekteket milliárdokkal támogatja meg, csak a vele szemben kritikus alkotóknak nem szeret pénzt adni. 

Mint Pataki Ágnes producer fogalmazott a Narancsnak adott interjújában, még jobb lenne a magyar film helyzete, "ha a szakma nem válna ketté a nagyon sok pénzzel támogatott kedvezményezettek szűk körére és azokra, akik nem jutnak állami támogatáshoz, de önerőből, szeretetből, összefogásból még képesek filmeket készíteni – nem is akármilyeneket!"

Orbán emellett arról is beszélt, hogy ma már világhírű stúdiók állnak rendelkezésre Magyarországon, ez pedig lehetővé teszi, hogy az ország London után a legkeresettebb filmgyártó központ legyen Európában, de Londont is be akarná előzni. Orbán Viktor úgy értékelt, a fóti fejlesztés új szintre emeli a magyar filmipart.

Úgy fogalmazott,

a filmes világban szép számmal vannak liberálisok, akik "nem éppen barátai a mai nemzeti kormánynak", azonban a nemzeti kormány beruházásával "az a filmes is jól jár, aki nem ránk szavaz".

Elmondta, a 42 milliárd forintos projekt minden idők legnagyobb állami stúdiófejlesztése, az új stúdiók, a rengeteg itt forgó film és a folyamatosan fejlődő szakemberek pedig mind azt mutatják, hogy Magyarország újra a világ filmgyártásának egyik fontos helyszínévé vált. 

A miniszterelnök reményei szerint ez egy olyan korszak kezdete, amelyikre mindannyian büszkék lehetünk. Ez a stúdió is azt üzeni, hogy mi magyarok nem érhetjük be a középszerrel, "nem érdekel bennünket a hátsó sor vagy a kakasülő, nekünk a nagyszínpad kell" – fogalmazott Orbán Viktor.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Eldobott aggyal

  • - ts -

A kortárs nagypolitika, adott esetben a kormányzás sűrű kulisszái mögött játszódó filmek, tévésorozatok döntő többsége olyan, mint a sci-fi, dolgozzék bármennyi és bármilyen hiteles forrásból.

Nemes vadak

Jason Momoa és Thomas Pa‘a Sibbett szerelemprojektje a négy hawaii királyság (O‘ahu, Maui, Kaua‘i és Hawai‘i) egyesítését énekli meg a 18. században.

Kezdjetek el élni

A művészetben az aktív eutanázia (asszisztált öngyilkosság) témaköre esetében ritkán sikerül túljutni egyfajta ájtatosságon és a szokványos „megteszem – ne tedd meg” dramaturgián.

A tudat paradoxona

  • Domsa Zsófia

Egy újabb dózis a sorozat eddigi függőinek. Ráadásul bőven lesz még utánpótlás, mivel egyelőre nem úgy tűnik, mintha a tucatnyi egymással érintőlegesen találkozó, egymást kiegészítő vagy egymásnak éppen ellentmondó történetből álló regényfolyam a végéhez közelítene: Norvégiában idén ősszel az eredetileg ötrészesre tervezett sorozat hatodik kötete jelenik meg.

„Ha kém vagyok, miért engedtek oda?”

Mint ukrán kémet kitiltották Magyarország területéről a kárpát­aljai magyar politikust. A kormánypropaganda olyan fotókat közöl leleplezésként, amelyeket korábban Tseber Roland osztott meg a nyilvánossággal. Ő azt mondja, csak az ukrán–magyar viszony javításán dolgozik.

Törvény, tisztesség nélkül

Hazánk bölcsei nemrég elfogadták az internetes agresszió visszaszorításáról szóló 2024. évi LXXVIII. törvényt, amely 2025. január 1. óta hatályos. Nem a digitális gyűlöletbeszédet kriminalizálja a törvény, csak az erőszakos cselekményekre felszólító kommentek ellen lép fel.

Nem így tervezte

Szakszerűtlen kéményellenőrzés miatt tavaly januárban szén-monoxid-mérgezésben meghalt egy 77 éves nő Gyulán. Az ügyben halált okozó, foglalkozás körében elkövetett gondatlan veszélyeztetés vétsége miatt ítélték el és tiltották el foglalko­zásától az érintettet.

Amikor egy haldokló csak az emberségre számíthat – életvégi ellátás helyett marad a várakozás a sürgősségin

A gyógyító kezelésekre már nem reagált az idős szegedi beteg szervezete, így hazaadták, ám minden másnap a sürgősségire kellett vinni. Olykor kilenc órát feküdt a váróban emberek között, hasán a csövekkel és a papucsával. Palliatív ellátás sok helyen működik Magyar­országon – a szegedi egyetem intézményeiben még nem.