Orbán Viktor a fiatalok körében népszerű TikTokon is aktív, és a napokban feltöltött két olyan videőt, amiben a TV2 egyik műsorát, a Sztárban sztárt népszerűsítette – írja a 444.hu.
Az első videóban azzal próbálkozik Orbán, Kósa Lajos, Kocsis Máté és Varga Judit, hogy befejezzék magyar slágerek dalszövegeit, miközbn a Sztárban sztárból vágtak ki jeleneteket. A második videóban az előző videóhoz hasonlóan itt is vezető fideszesek (Németh Szilárd, Pócs János stb.) énekelnek, majd egy snitt után megszólal a TV2 reklámhangja, hogy közölje: indul a Sztárban sztár új évada.
A portál felhívja rá a figyelmet, hogy a videók ennyi alapján egyértelműen úgy tűnnek, mintha a TV2 műsorát népszerűsítenék, nem pedig Kósa Lajos énektudását, a hashtagek között azonban nem szerepel a #hirdetés vagy a #reklám, esetleg a #promóció.
Pedig a magyar szabályozások, illetve a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) influenszermarketingről szóló tájékoztatója szerint a reklámnak vagy hirdetésnek minősülő bejegyzéseknél – amennyiben azokat „véleményvezérnek minősülő” felhasználó teszi közzé –, legalább a hashtagek között jelölni kell, hogy az „termékmegjelenítés, szponzorált poszt, hirdetés, promóciós, népszerűsítő megjelenés vagy fogyasztói érdeklődést felkeltő” anyag. Mert amennyiben ezek a jelölések hiányoznak, azért a GVH megbírságolhatja és meg is szokta bírságolni az adott „véleményvezért”.
A lap megkereste e GVH-t, mit szól Orbán Viktor TikTok-videóihoz. Az alábbi válasz érkezett: „Tájékoztatom, hogy a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) konkrét ügyekben minden esetben lezárt versenyhatósági eljárások alapján foglal állást és ad tájékoztatást. A GVH által közzétett útmutatók, tájékoztatók iránymutatásokat tartalmaznak a piaci szereplők számára, konkrét ügyekre vonatkoztatva azokból nem vonható le jogi következtetés. Általánosságban tájékoztatom, hogy a GVH joggyakorlata szerint influenszerek által készített és közzé tett tartalmak akkor minősülnek reklámnak, ha azért a véleményvezérek közvetlen ellenszolgáltatásban részesülnek.”