Jelentősen átszabja a középiskolai biológiaoktatást a szeptembertől hatályba lépő módosított Nemzeti alaptanterv (NAT) és a kerettantervek, írja a Magyar Nemzet.
Ősztől a biológiaoktatás középiskolai szakasza lerövidül: csak a gimnáziumok első két évében kell tanulni a tantárgyat. Az új Natnak megfelelően kétféle középiskolai tankönyv készült: az alapkoncepció követi az élővilág szerveződési szintjeit, a molekuláris szintről a sejteken át jut el az életközösségekig. A másik változat a magasabb szerveződési szintekről indulva jut el a kémiai ismereteket is igénylő témakörökig.
Új témakörök és újabb elméletek is helyet kaptak a könyvekben. "Napjainkban akár a járványtan, akár egyéb orvosi területek vagy a mezőgazdasági technológiák számos problémát, kérdést vetnek fel. Az evolúció témaköréről pedig a legújabb elméletek és eredmények figyelembevételével kapnak képet a tanulók" – mondta el a lapnak Veres Gábor tankönyvfejlesztő.
"Fontos célkitűzés az is, hogy a gyerekek ne csak értsék, hanem meg is szeressék a természettudományos tárgyakat. Ennek megfelelően a korábbinál több olyan téma is bekerült a tananyagba, ami közel áll a kamaszok érdeklődéséhez. Az emberi bőr témájánál például a tetoválások és a testmódosítások is szóba kerülnek az órán" – tette hozzá a szakértő.
Emellett kiemelt témakör az emberi szervezet felépítése és működése, és sok szó esik többek között:
- a fenntarthatóságról,
- vagy a Föld és a Kárpát-medence értékeiről.