Ötpárti tárgyalások a köztisztasági törvényekről - Áztatás, előmosás

  • M. László Ferenc
  • 2007. november 1.

Belpol

Konstruktív légkörben zajlik a két hete beterjesztett közhigiéniai törvénycsomag vitája, ám néhány ponton könnyedén fennakadhat a teljes egyeztetési folyamat. A szocialistáknál az összeférhetetlenség okoz turbulenciát, a Fidesz a politikai hirdetések tilalma és a képviselői tiszteletdíjak ügyében köti az ebet a karóhoz. A pártok hétfőn (lapzártánk után), az alkotmányügyi bizottság ülésén tárták a nyilvánosság elé álláspontjukat.
Konstruktív légkörben zajlik a két hete beterjesztett közhigiéniai törvénycsomag vitája, ám néhány ponton könnyedén fennakadhat a teljes egyeztetési folyamat. A szocialistáknál az összeférhetetlenség okoz turbulenciát, a Fidesz a politikai hirdetések tilalma és a képviselői tiszteletdíjak ügyében köti az ebet a karóhoz. A pártok hétfőn (lapzártánk után), az alkotmányügyi bizottság ülésén tárták a nyilvánosság elé álláspontjukat.

"Alternatíva, nem szakítópróba" - jellemezte lapunknak Répássy Róbert frakcióigazgató a Fidesz azon felvetését, amely a pártok kiadásainak drasztikus visszafogására minden politikai hirdetést megtiltana. Az ötletet még június elején dobta be a köztudatba Orbán Viktor, megakasztva azt a hosszú és sikeres egyeztetést, amit a parlamenti pártok a kampányfinanszírozás átalakításáról folytattak (lásd: A konstruktív semmi, Magyar Narancs, 2007. augusztus 23.).

Biztosra vehető, hogy az ellenzéki javaslat az elkövetkező hetekben is jelentős vitákat gerjeszt, ám a Narancs által megkeresett parlamenti képviselők szerint még ez sem akadályozhatja az egyezség létrejöttét. Lapunknak Répássy is derűlátóan nyilatkozott: a Fidesz álláspontjának kialakításáért felelős szakpolitikus szerint megnyugtató, hogy az október közepén beterjesztett öt törvénytervezet közül háromban jelentősen közeledtek az álláspontok, és néhány technikai módosítás után a legnagyobb ellenzéki párt kész megszavazni a javaslatok egy részét. A Fidesz már csak azért sem táncolhat ki a tervezetek mögül, mert magukba olvasztják az ellenzék több - a Zuschlag-botrány kirobbanása óta tett - javaslatát is. Ilyen a közpénzekből nyújtott támogatások és az állami vezetők javadalmazásának átláthatóságáról, illetve az egyes vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségekről szóló törvényjavaslat. Egyébként a Fidesz-KDNP-frakciószövetség az ügyet annyira magáénak érzi, hogy október 15-én - beelőzendő a miniszterelnök hasonló akcióját - több kérdésben referendumot kezdeményezett. Múlt szerdán az Országos Választási Bizottság (OVB) a leadott nyolc kérdésből hármat (részletesen lásd Egyet jobbra, hármat balra című keretes írásunkat) hitelesített, így hatalmas presztízsveszteség lenne elutasítani a kormánypártok javaslatait. Ráadásul ezek a törvények felesek, a szocialisták és a szabaddemokraták várhatóan már csak azért is megszavazzák, hogy kifogják a szelet a Fidesz-népszavazás vitorlájából.

Bár a szemben álló felek látszólag nyitottak egymás ötleteire, a liberálisok kezdeményezte ötpárti egyeztetések vontatottan haladnak. A múlt héten csak a vagyonnyilatkozatok ügyét és a képviselői jogállást tárgyaló munkacsoport ülésezett, igaz, a frakciók energiáit jelenleg az egészségbiztosítási reform és a 2008-as költségvetés vitája köti le, továbbá közbeszólt az ünnepek miatti két hosszú hétvége is. Ám az idő szűkre szabott, ugyanis a köztisztasági csomag több elemének költségvetési vonzata van. Ha csúsznának, a vita a következő esztendőre tolódik, ami lehetővé teszi a javaslatok

elmaszatolását, esetleg elaltatását,

miként tavaly ősszel is elszabotálták a pártfinanszírozásra vonatkozó törvénytervezet megszavazását (lásd: Ráérnek arra még, Magyar Narancs, 2006. október 26.). Ezt kívánja megakadályozni a kormányfő október 8-án bejelentett - majd az MSZP-frakció 147 képviselője által kezdeményezett - népszavazási akciója, amely komoly vérveszteséget szenvedett el az OVB október 24-i ülésén, ám még mindig versenyben maradtak azok a fajsúlyos kérdések, amelyek a felmérések szerint jelentős támogatást élveznek a választópolgárok körében.

A legnagyobb csörte a főállású képviselőség és a tiszteletdíj ügyében várható. Előbbinél a Fidesz múlt szerdán leszögezte: nem hajlandó egyértelműsíteni álláspontját, amíg a szocialisták nem rendezik belső vitáikat, és nem állnak elő a maguk kijegecesedett javaslatával. Bár az MSZP október 13-i frakcióülésén a képviselők - még csak nem is tárgyalva a kormányfő-pártelnök 2014-es kompromisszumos felvetését - az összeférhetetlenség 2010-es bevezetése mellett voksoltak, a kedélyek nem nyugodtak meg. A polgármesterek - akiknek többsége távol maradt az említett frakcióüléstől - főleg azt kifogásolják, hogy az összeférhetetlenség kérdése a "tisztasági csomag" része lett, és ez azt a látszatot kelti, hogy a településvezető-képviselők korruptak, visszaélnek a hatalmukkal. A csoport élére állt Molnár Gyula - Újbuda első embere - ezért azt javasolja, hogy a főállású képviselőséget vegyék ki a csomagból, és egy másik, "demokráciacsomagnak" nevezett tervezet keretében tárgyalják. Az elmúlt hetekben több ötlet is versengett a frakcióban. Az egyik elképzelés szerint maradna az október 15-én beterjesztett 2011-es start (2010-ben a polgármesterek, alpolgármesterek, a főpolgármester, a főpolgármester-helyettesek, a megyei közgyűlési elnökök és alelnökök még indulhatnak az országgyűlési választásokon, ám ha az őszi helyhatósági voksoláson is győznek, akkor a következő év elején meg kell válniuk egyik tisztségüktől), de ismét szóba került a 2014-es hatálybaléptetés is. A polgármesterek úgy vélik, a választókat nem az zavarja, hogy egyes politikusok két tisztséget töltenek be, hanem az, hogy két helyről vesznek fel fizetést: ezért fut egy olyan koncepció is, mely szerint 2010 után megtarthatják ugyan mindkét állásukat, de csak az egyik fizetésüket vehetik fel. Lendvai Ildikó frakcióvezető lapunknak azt mondta, hogy a pártvezetés minden javaslatra nyitott, a "demokráciacsomag" kidolgozása folyamatban van, az összeférhetetlenség ügyét mindenképpen rendezni fogják.

A szocialisták sokáig azt sem tartották kizártnak, hogy a főállású képviselőség elnyeri Orbán Viktor tetszését és támogatását, hiszen így a pártvezér megszabadulhat az önkormányzatokba visszahúzódott belső ellenzékétől. Fideszes forrásaink viszont egyöntetűen állítják, hogy Orbánnak esze ágában sincs bekapcsolódni egy ilyen háborúba - ami összefogásra ösztönözné az amúgy megosztott ellenzékét -, ráadásul a tavaly önkormányzati nagyhatalommá vált jobboldal elveszítené az elmúlt években felépített és helyben jelentős népszerűségnek örvendő képviselőit. "A nép nem tartja összeférhetetlennek a polgármesteri és a képviselői tisztséget, erről 1994 óta a polgárok már több választáson kinyilvánították a véleményüket" - hangsúlyozta Répássy, jelezve, hogy inkább a Molnár-féle javaslattal értenek egyet; de tárgyalási alapnak tekintik azt a felvetést is, amely a polgármestereket kivenné az összeférhetetlen tisztségek köréből. A frakcióigazgató viszont leszögezte, hogy a képviselői tiszteletdíj tervezett emelését

nem támogatják,

miként azt is elfogadhatatlannak tartják, hogy a pártok költségvetési támogatását megháromszorozzák.

Az elmúlt években a Fidesz jóléti és politikusellenes propagandájával (az egyik népszavazási kezdeményezésük az euró bevezetéséig befagyasztaná a képviselői fizetéseket) olyan helyzetbe manőverezte magát, amiből most nem tud kitörni. A háttérbeszélgetéseken a képviselőik elismerik, hogy a jelenlegi tervezet végre rendezhetné a költségtérítések ügyét, továbbá azt is tudják, hogy a kampányfinanszírozási korrupciónak csak az állami dotáció növelése vethet véget, de nem mernek szembemenni a hivatalos állásponttal. "Reálbércsökkenés idején elfogadhatatlan, ha emeljük a juttatásainkat" - mondta Répássy. A kérdésben az SZDSZ próbál közvetíteni, javaslatuk szerint átlagolni kéne a visegrádi négyek (plusz Románia) parlamentereinek fizetését, és ahhoz szabni a magyart - ami a térségben a legalacsonyabb. A Fideszben felmerült, hogy az átlagbérekhez kössék a tiszteletdíjat (ha rosszul megy a lakosságnak, akkor a képviselők fizetése is csökkenne), illetve az erre vonatkozó passzus bevezetését a következő ciklusra tolnák át - amit a szocialista forrásaink reális tárgyalási alapnak ítéltek. Az ellenzék viszont hallani sem akar a képviselők korkedvezményes nyugdíjazásáról, hiszen a kormány éppen most kívánja 65 évre emelni a nyugdíjkorhatárt.

Répássy szerint a pártok hivatalos ifjúsági szervezeteinek költségvetési támogatása önmagában nem szünteti meg a Zuschlag-jelenséget, hiszen a jövőben is biztos lesznek olyan fiktív civil szerveződések, amelyeket csak az állami pénzek megszerzése érdekel. Szerinte ezek támogatását a normativitás-anonimitás irányába kell eltolni - azaz éljenek meg az állampolgári felajánlásokból -, az állam pedig inkább kedvezményekkel segítse őket. A pártfinanszírozás ügyében egyértelmű Orbán útmutatása, aki csökkentené a pártok kiadásait, megtiltaná a médiakampányt, továbbá a teljes kampányidőszakban (nem csak az utolsó 21 napban) szilenciumra ítélné a kormányt. Az utóbbiban a szocialisták hajlanak a megegyezésre, az előbbi komoly vitákat fog még gerjeszteni, bár szocialista körökben azt hallani, ha a hirdetési stopot egy-két hétre zsugorítanák, a kormánypártok még erről is készek tárgyalni.

(Szombaton a szocialisták frissítették a pártfinanszírozásra vonatkozó tervezetüket, kitéve a szövegből azt a passzust, amely megtiltotta volna a pártalapítványok más gazdálkodószervezetekben való részesedését. A változtatás elsődleges célja a Szabad Sajtó Alapítvány Népszabadság-beli részesedésének megtartása. - M. L. F.)

Egyet jobbra, hármat balra

Míg a Fidesz tavalyi hét kérdését elfoglaltságára hivatkozva csaknem egy hónapig jegelte, az október 15-i héten benyújtott népszavazási kezdeményezéseket már lendületes rapiditással tűzte napirendjére az OVB. A jobboldali frakciószövetség nyolc kérdéséből hármat, a szocialisták húsz kezdeményezéséből ötöt hitelesített. Átment a Fidesz azon javaslata, amely nyilvánossá tenné a miniszterelnök, a miniszterek, az államtitkárok és az országgyűlési képviselők szja-bevallását, a vagyongyarapodásuk évenkénti vizsgálatát, továbbá vette az akadályt az is, amely kötelezővé tenné az állami vezetők illetményének nyilvánosságra hozatalát. Az egyértelműség hiányára hivatkozva dobta vissza a testület a politikai hirdetések tilalmára vonatkozó kezdeményezést, de hasonló okok miatt bukott meg az a kérdés is, amely törvényben tiltaná meg a kormánynak, a költségvetési szerveknek és az önkormányzatoknak, hogy tevékenységüket hirdetések útján népszerűsítsék. A Fidesz a 2002-es szintre vinné vissza az állami vezetők fizetését, illetve befagyasztaná őket az euró bevezetéséig, ám a testület ezeket is visszadobta. Az OVB-tagok többsége úgy vélte, ez a kezdeményezés a jogbiztonságot veszélyeztetné, hiszen az eurónak jelenleg nincs céldátuma, még azt sem tudni, hogy bevezetik-e egyáltalán. Nem kapta meg a többséget a kisebb parlamentre vonatkozó kezdeményezés sem. Ezt néhány hónapja két magánszemély is felvetette, a kérdést az OVB akkor még hitelesítette (lásd: Fél ház előtt, Magyar Narancs, 2007. augusztus 9.), de október 15-én az Alkotmánybíróság - egy korábbi határozatára hivatkozva, mely szerint az Országgyűlés hatáskörébe tartozó szervezetalakítási kérdésekről nem lehet referendumot tartani - elmeszelte a kezdeményezést.

Az MSZP kérdései közül versenyben maradt az a felvetés, mely szerint pártok csak magánszemélyektől fogadhatnak adományokat, zöld jelzést kapott a képviselői-polgármesteri összeférhetetlenség, az elszámolási kötelezettségekkel nem terhelt parlamenti költségtérítések eltörlése, az állami vezetők és vezető köztisztviselők rendszeres vagyongyarapodás-vizsgálata. Megbukott viszont az összes olyan kérdés, amely az Országgyűlésnek két hete benyújtott normaszövegekről szavaztatná meg a népet - az OVB szerint nem várható a polgároktól, hogy a több száz oldalt áttanulmányozzák. Az egyértelműség hiánya miatt buktak azok a kezdeményezések, amelyek kimondanák, hogy kik nem részesülhetnek a közpénzekből, de a kampányszámla bevezetésére vonatkozó kérdés is verte a lécet. "Ha valaki népszavazást akar, fogalmazza meg tisztességesen a kérdéseit, mert ezek slendrián módon lettek összeállítva" - mondta a Narancsnak Halmai Gábor, a testület elnökhelyettese. "Nem voltunk meglepve" - hangsúlyozta Lendvai Ildikó. Mint mondta, eleve úgy állították össze a kérdéseket, hogy több is ugyanarra a problémakörre vonatkozzon, vagyis legfontosabb kezdeményezéseik végül is átmentek a szűrőn.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.