Pálinkás József: Egy hatalmi játék és zsarolás része lett a Magyar Tudományos Akadémia

  • narancs.hu
  • 2019. február 17.

Belpol

Az egykori MTA-elnök csalódott az egész magyar értelmiségben, hogy fél kiállni.

Ennyi erővel mással is megzsarolhatták volna az Akadémiát, például néhány akadémikus unokáját is ellophatták volna. Egyszerűen zsarolás, amit Palkovics miniszter csinál – mondta Pálinkás József a felvidéki Pátria Rádió Szombat délután című műsorában Veiszer Alinda vendégeként.

Pálinkás József 2001 és 2002 között fideszes oktatási miniszter, 2008 és 2014 között az MTA elnöke, 2015-től tavalyig pedig a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal vezetője volt.

2008-ban, mikor az MTA elnöke lett, kilépett a Fideszből.

Az egykori MTA-elnök jelen helyzetben kompromisszumos végkifejletet még el tud képzelni, de az Akadémia számára pozitívat már nem.

"Palkovicsnak az az ambíciója, hogy ő lesz az a nagy ember, aki a magyar kutatást felvirágoztatja. Ez ezen a módon nem fog menni – nyilatkozta Pálinkás, hozzátéve, örülne, ha sikerülne a miniszter terve, de mindezt úgy nem lehet, ha fenyegetik a kutatókat, és a legjobbak elmennek. Egy ilyen intézményhálózat nyolc hónap–másfél év bizonytalanságot nem bír ki – tette hozzá.

"Csalódott vagyok. Csalódtam az egész magyar értelmiségben, hogy fél kiállni, hogy teljesítse értelmiségi feladatát, azaz megmondja, miről mit gondol, kertelés nélkül."

Pálinkás szerint a Fidesz nem arra használja a hatalmát, politikai felhatalmazását, hogy egységesebbé tegye és összefogja a nemzetet, hanem nagyon sokszor megosztás és a szembenállás fokozása a cél.

„Azt, hogy kezd kialakulni egy kritika nélküliség, értelmiségiként rémülettel szemlélem. Elhiszem, hogy senki sem szereti a kritikát, de én mindig igyekeztem magam olyanokkal körbevenni, akik ha hülyeséget akarok csinálni, megmondják a szemembe” – mondta Pálinkás József.

Pálinkás szerint az lenne a releváns kérdés, Magyarország hogyan tudná segíteni a legtehetségesebbeket, hogy sikeresek legyenek. Úgy véli, a világ annyira differenciálódott, hogy a konzervatív, liberális és hasonló jelzőknek nem sok értelme van már.

"Én magam liberális-konzervatívnak tartom. Konzervatív nézeteket vallok, de nem kívánom másra rákényszeríteni a nézeteimet, ízlésemet. Az érdeklődést, lelkesedést csak a szabadság tudja felszabadítani az emberekben.”

A teljes interjú itt hallgatható meg.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.