Paul Lendvai: „Orbán illiberális rendszerének az az alapja, hogy a lekötelezettjeivel veszi magát körül”

  • narancs.hu
  • 2019. augusztus 17.

Belpol

A magyar származású újságíró szerint a miniszterelnök lebontotta a demokratikus intézményeket, aláásta a jogállamiságot, felszámolta a fékeket és ellensúlyokat, továbbbá gúzsba kötötte a független médiát.

A szeptemberi-októberi számában a Foreign Affairs öt autokratát mutat be: Hszi Csin-ping kínai elnököt, Recep Tayyip Erdogan török elnököt, Vlagyimir Putyin orosz elnököt, Rodrigo Duterte fülöp-szigeteki elnököt, valamint Orbán Viktor magyar miniszterelnököt – írta meg a hvg.hu

A tematikus lapszámot így vezeti fel a folyóirat szerkesztője, Gideon Rose: „Minden kornak megvolt a maga saját vezetői típusa. Az 1920-as években ilyenek voltak a kezdő demokraták, a 30-as és a 40-es években jöttek a diktátorok, az 50-es és a 60-as évek a nacionalista antikolonistáké volt. A 70-es évek a gerontokratákat láttuk, majd a 80-as és a 90-es években újfent a zöldfülű demokratákat láttuk hatalmon. Most visszatérünk a diktátorokhoz.”

 

Orbán Viktorról Paul Lendvai, magyar származú, Bécsben élő újságíró írt. Cikkét – amely az átváltozó – Orbán evolúciója és Magyarország kimúlása címet kapta – Nagy Imre újratemetésével kezdi. Úgy gondolja, hogy az akkori Orbán előtt fényes jövő állt, de azóta eltelt harminc év, és megdöbbentő fordulatnak lehetünk szemtanúi. „A magyar demokrácia legígéretesebb védelmezőjéből a halálának fő szerzője lett” – fogalmaz.

Állítása szerint, Orbán lebontotta a demokratikus intézményeket, aláásta a jogállamiságot, felszámolta a fékeket és ellensúlyokat, továbbbá gúzsba kötötte a független médiát.

Úgy látja, a magyar miniszterelnök rendszere nem az elnyomáson alapszik, hanem azon, hogy a hatalmi pozíciókat szétosztja, amivel egy olyan személyekből álló kört alaktít ki maga körül, aminek tagjai a lekötelezettjei: ez a miniszterelnök által nevezett illiberális demokrácia.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.