Paul Lendvai: „Orbán illiberális rendszerének az az alapja, hogy a lekötelezettjeivel veszi magát körül”

  • narancs.hu
  • 2019. augusztus 17.

Belpol

A magyar származású újságíró szerint a miniszterelnök lebontotta a demokratikus intézményeket, aláásta a jogállamiságot, felszámolta a fékeket és ellensúlyokat, továbbbá gúzsba kötötte a független médiát.

A szeptemberi-októberi számában a Foreign Affairs öt autokratát mutat be: Hszi Csin-ping kínai elnököt, Recep Tayyip Erdogan török elnököt, Vlagyimir Putyin orosz elnököt, Rodrigo Duterte fülöp-szigeteki elnököt, valamint Orbán Viktor magyar miniszterelnököt – írta meg a hvg.hu

A tematikus lapszámot így vezeti fel a folyóirat szerkesztője, Gideon Rose: „Minden kornak megvolt a maga saját vezetői típusa. Az 1920-as években ilyenek voltak a kezdő demokraták, a 30-as és a 40-es években jöttek a diktátorok, az 50-es és a 60-as évek a nacionalista antikolonistáké volt. A 70-es évek a gerontokratákat láttuk, majd a 80-as és a 90-es években újfent a zöldfülű demokratákat láttuk hatalmon. Most visszatérünk a diktátorokhoz.”

 

Orbán Viktorról Paul Lendvai, magyar származú, Bécsben élő újságíró írt. Cikkét – amely az átváltozó – Orbán evolúciója és Magyarország kimúlása címet kapta – Nagy Imre újratemetésével kezdi. Úgy gondolja, hogy az akkori Orbán előtt fényes jövő állt, de azóta eltelt harminc év, és megdöbbentő fordulatnak lehetünk szemtanúi. „A magyar demokrácia legígéretesebb védelmezőjéből a halálának fő szerzője lett” – fogalmaz.

Állítása szerint, Orbán lebontotta a demokratikus intézményeket, aláásta a jogállamiságot, felszámolta a fékeket és ellensúlyokat, továbbbá gúzsba kötötte a független médiát.

Úgy látja, a magyar miniszterelnök rendszere nem az elnyomáson alapszik, hanem azon, hogy a hatalmi pozíciókat szétosztja, amivel egy olyan személyekből álló kört alaktít ki maga körül, aminek tagjai a lekötelezettjei: ez a miniszterelnök által nevezett illiberális demokrácia.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány a tettes

A DK-s politikus visszavonulásának mindenki örül. Örül a Fidesz, örülnek azok is, akik őszintén a pokolra kívánják Orbánt és a rendszerét. Hiszen Gyurcsány távozása felér egy beismeréssel: tényleg mindenért ő a hibás.