Pert nyert a DK kastélyügyben

  • narancs.hu
  • 2025. április 5.

Belpol

A párt célja, hogy az ÉKM mutassa meg, mi alapján döntötte el Lázár János, melyik műemlék melyik pályázóé lett.

Szerette volna megtudni a Demokratikus Koalíció, mi alapján döntötte el Lázár János építési és közlekedési miniszter, hogy a kastélytörvény keretében melyik ingatlant melyik pályázó kapja ingyenesen tulajdonba. Az ellenzéki párt közérdekű adatigénylést nyújtott be ebben az ügyben a tárcához, amely azonban így sem közölte a kért információkat.

A DK ezután közérdekű adatigénylési pert indított.

A bíróság most úgy döntött, hogy a minisztériumnak ki kell adnia minden kastélyprovatizációval kapcsolatos dokumentumot, a DK közleménye szerint annak érdekében, hogy kiderüljön, kik pályáztak, milyen pályázati anyagot adtak be, milyen felújításokat vagy fenntartói feladatot vállaltak a kastélyért cserébe.

Sebián-Petrovszki László (DK) országgyűlési képviselő szombati sajtótájékoztatóján azt mondta, ez az elsőfokú ítélet, tehát az Építési és Közlekedési Minisztérium még fellebbezhet. A párt azonban folytatja a jogi eljárást, és reméli, kiderül, „mire költik az adófizetői forintunkat, és kik, miért kapják meg közös nemzeti kincseinket”.

Lázár János miniszter február közepén hirdette ki videóban, hogy első körben négy kastély új gazdájáról döntött a kormány nevében. A vg.hu írása felsorolta, hogy a nádasdladányi Nádasdy-kastély a Richter Gedeon gyógyszergyáré, a bajnai Sándor-Metternich kastély a Mol Új Európa Alapítványé, a majki Esterházy-kastély az oroszlányi önkormányzaté, a szabadkígyósi Wenckheim-kastély pedig a hódmezővásárhelyi önkormányzaté lett. Utóbbi döntését aztán fölülírta a minisztérium és felfüggesztette a tulajdonba adást, miután a hódmezővásárhelyi közgyűlés ellenzékben lévő fideszes képviselői népszavazási kezdeményezést nyújtottak be kastélyügyben.

 

 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.