Polgári szolgálat: Papírmunka

publikálva
1997/19. (05. 08.)
Twitter megosztások száma
Google +1
Egyéb megosztás

Ha a polgári szolgálat iránti kérelem oka "összefüggésbe hozható a személyiséget meghatározó valamely lényeges meggyőződéssel, legyen az vallási, erkölcsi vagy egyéb természetű", azaz ha valaki a lelkiismereti ok Alkotmánybíróság által meghatározott definíciójából kiindulva kéri, hogy bevonulás helyett polgári szolgálatot teljesíthessen (és erőszakos bűncselekményt nem követett el), akkor nem hívható be. Erről néhány napja rendelkezik egy, idén júliusban hatályba lépő törvény, amelyet a parlament hároméves huzavona után szentesített.

Ha a polgári szolgálat iránti kérelem oka "összefüggésbe hozható a személyiséget meghatározó valamely lényeges meggyőződéssel, legyen az vallási, erkölcsi vagy egyéb természetű", azaz ha valaki a lelkiismereti ok Alkotmánybíróság által meghatározott definíciójából kiindulva kéri, hogy bevonulás helyett polgári szolgálatot teljesíthessen (és erőszakos bűncselekményt nem követett el), akkor nem hívható be. Erről néhány napja rendelkezik egy, idén júliusban hatályba lépő törvény, amelyet a parlament hároméves huzavona után szentesített.

Polgári szolgálat esetében egy év helyett jelenleg 18 hónapig tart a katonaság (a szolgálati idő várható csökkentésével - a tervek szerint 9 hónapig szolgálják a hazát a "sorosok" - a polgári szolgálat 15 hónapra rövidül). A "lelkiismereti okok" figyelembevételének fontosságán túl számos előnye lehet annak, ha valaki a hadsereg helyett ezt választja - állítják többen, akik vagy polgári szolgálatosként, vagy az őket foglalkoztatók térfelén vettek részt eddig is ebben a játékban. A törvény pontosan körülírja, hol tölthető le a polgári szolgálat, illetve a jogszabály eloszlathatja azt a félreértést is, amely szerint a polgári szolgálat nem egyéb, mint "másfél évig tartó szívás egy kórházban".

Egy szervezet

A polgári szolgálatosok helyzetéről és jogállásáról szóló törvénnyel szembeni aggályokat - a témához pozitívan viszonyuló országgyűlési képviselőkön kívül - leginkább a polgári szolgálatosok érdekvédelmi szervezeteként fellépő Alba Kör fogalmazta és fogalmazza meg. Õk elég sokat próbáltak tenni azért, hogy ez a törvény szinkronba kerüljön a hasonló európai szabályozásokkal: megfigyelőként végigülték a Honvédelmi Bizottság összes ülését, és javaslatokkal, véleményekkel bombázták más, illetékes bizottságok tagjait is. Sőt még egy európa parlamenti képviselőt is meg tudtak nyerni, hogy a törvény előkészítése során "lobbizzon" a polgári szolgálat időtartamára vonatkozó módosításért - igaz, a jelek szerint sem a törvény tervezetét előkészítő munkaügyi miniszter, sem pedig a magát legfőbb illetékesnek tartó parlamenti bizottságnak, a honvédelminek az elnöke nem hallgattak rá. De nem vettek figyelembe számos más módosító indítványt sem a képviselők, legalábbis a plenáris vita során - foglalta össze a Narancs kérdésére Maloschik Miklós, az Alba Kör titkára a három éve folyó törvény-előkészítés során kifejtett tevékenységüket. Azt azonban ő is elismerte, hogy számos ponton előrelépést jelent a (júliustól hatályos) törvény a jelenlegi szabályozáshoz képest. A törvény több pontjával azonban még mindig elégedetlenek, olyannyira, hogy esetleg az Alkotmánybírósághoz fordulnak. Ilyen kérdés például a szolgálat előbb említett időtartama: az Alba Kör szerint a nemzetközi gyakorlat alapján a sorkatonai és a polgári szolgálatnak azonos időtartamúnak kellene lennie, vagy legfeljebb egyharmaddal lehetne hosszabb a polgári - szemben azzal a hazai törvényi meghatározással, hogy a mindenkori sor- és tartalékos katonai szolgálat együttes ideje, azaz jelenleg 12+6 hónap a polgári szolgálat ideje.

Egy eljárásmód

A helyzet így július végétől úgy fog kinézni, hogy legkésőbb az eskü aláírásáig lehet kérelmezni a polgári szolgálatot, de el lehet kezdeni a papírmunkát már akkor is, amikor az illető részt vett a sorozáson, ám valamilyen okból nem kíván élni az egy évig tartó katonáskodás nyújtotta lehetőségekkel. Ez esetben a megyei közigazgatási hivatal vezetőjéhez kell kérelmét benyújtania. Az ehhez szükséges adatlapot helyben is lehet kapni (ingyér´), és csatolni kell egy önéletrajzot. Ha a kérelmet elfogadják, az érintett semmilyen körülmények között nem hívható be békeidőben (ha meg nem fogadják el, lehet fellebbezni). A kérelem pozitív elbírálását követően a megyeileg illetékes (Budapesten a fővárosi) munkaügyi központhoz megy a reménybeli polgári szolgálatos. Itt - legalábbis Greman József, a Pest Megyei Munkaügyi Központ illetékese így csinálja - elbeszélgetnek a jelentkezővel, hogy esetleg meglévő szaktudásához és általában az érdeklődésének megfelelő helyet találjanak neki. A Pest megyei munkaügyis például két-három "foglalkoztatót" tud felajánlani a polgári szolgálatosnak, aki elsétál a megfelelő helyre, megbeszéli leendő munkaadójával, hogy mit kellene csinálnia, és ha nem nagyon tudnak megegyezni egymással, a jelentkező kipróbálhat még egy-két másik munkahelyet is. Ez utóbbi attól függ, hogy a megyében hány szabad hely van. Általában sok: a munkaadóknak nagyon bejön, ha polgárist alkalmaznak, mert olcsó; az állam a kötelező étkezési hozzájáruláson kívül ugyanis minden költséget megtérít a foglalkoztatónak (a polgári szolgálatos minden juttatást a munkahelyén kap meg). Egy polgári szolgálatos jelenleg 325 forintot kap naponta, amiből élelmet vételezhet magának, a zsold havi 3500 forint, továbbá fizetik a bérletét, távolsági buszon és vonaton 90 százalékos kedvezménnyel vehet jegyet, 500 egység a havi ruhapénze (júliustól ez 3500 Ft-ra emelkedik) - ebből a munka megkezdésekor a munkaadó egyévi összeget előre lepenget. Ezenkívül a polgári szolgálatost megilleti a bevonulási segély is, ez tízezer forint körüli összeg. (A polgári szolgálat ideje alatt viszont nem lehet munkaviszonyt fenntartani.) További előny, hogy a tartalékos állományban lévőknek, illetve a harminc év fölöttieknek csak 4 hónapot kell lehúzniuk polgári szolgálatban. A törvény szerint a polgári szolgálatot szociális és egészségügyi intézményeknél, a gyermek- és ifjúságvédelem terén, oktatási, kulturális szervezeteknél, természetvédelmi és vízgazdálkodási területen és - ami újdonság: - a tűzoltóságnál lehet letölteni. Az Alba Kör szerint ez utóbbi ütközik a polgári szolgálat jellegével, hiszen a tűzoltóság - amellett, hogy szigorú függelmi rendben működő szervezet - a törvény szerint rendvédelmi szervnek minősül (mint például a rendőrség). Érdekes, hogy ez ellen a megoldás ellen maguk a tűzoltók is tiltakoznak. Az is igaz viszont, hogy tűzoltó csak akkor lehet polgári szolgálatosból, ha az illető írásos beleegyezését adja ehhez. Ami az eddigi szabályozásokhoz képest igen nagy újdonság: állampolgári jogvédelemmel foglalkozó szervezetek is lehetnek foglalkoztatók.

Egy hely

A leendő polgári szolgálatosok általában örültek annak (ámbár nemigen éltek vissza vele), hogy nincs komoly szankciója a lógásnak, s számos módja van a szolgálat halasztásának is. Az új törvény szerint már szigorodnak a büntetések: egy igazolatlan napért plusz három nappal nő a szolgálati idő. Ezenkívül, mint eddig is, háromféle büntetésre számíthat az, aki nem dolgozik: megrovást kaphat, illetve a munkaadó áthelyezheti más munkakörbe, vagy - a foglalkoztató kérésére - a munkaügyi központ más munkahelyre (ahol aztán az egész kezdődhet elölről).

Meg lehet azonban oldani, hogy senki se lógjon - legalábbis a csillaghegyi Banán Klub vezetője, Derdák András, aki a saját polgári szolgálatát a Banánban töltötte, ezt állítja. Szerinte mindenkinek olyan munkát kell adni, ami a leginkább leköti: náluk négy polgári szolgálatos van, egy rockzenész, aki a plakátozást intézi, egy zongorahangoló, aki zongorát hangol, egy harmadik polgáris a pincegaléria programjait szervezi, egy elektrotechnikus pedig a klub és a rendezvények elektrotechnikai ügyeit intézi. További előny Derdák szerint az, hogy rengeteg kapcsolatot lehet kialakítani a polgári szolgálat ideje alatt, ami talán nem jön rosszul, ha a fiatalt később épp a munkanélküliség veszélye fenyegeti. Arról nem is szólva, hogy törvény szerint oktatásban is részesül - hogy ez pontosan mit jelent, azt majd (és még egy-két nyitott kérdést) a törvényhez tartozó végrehajtási utasítás tartalmazza. A Banán Klub vezetője pacifista meggyőződésén kívül - saját tapasztalatai alapján - amiatt is fontosnak tartaná, hogy többen vállaljanak polgári szolgálatot, mint eddig, mert ezzel erősödhetne a civil szféra: bérköltségre egyébként is nehezen, vagy inkább sehogy sem lehet pályázni, és amúgy is igen kevés élő kapcsolat van a fiatalok és a civil szféra mint olyan között. Derdák szerint a törvény gazdájának, a Munkaügyi Minisztériumnak lehetne feladata az, hogy "reklámozza" a katonáskodás eme formáját (az Alba Kör szerint viszont a korrekt tájékoztatásra kéne helyezni a hangsúlyt) - és a civil szervezeteknek is ideje lenne felismerniük, hogy foglalkoztathatnák a polgári szolgálatosokat.

Vultur Csaba


Öt százalék

Az Alba Kör titkára szerint a törvény-előkészítés végigkísérésén kívül sikeresnek mondható tevékenységük a leendő polgári szolgálatosoknak nyújtott információszolgáltatás is: 1995-ről 1996-ra megduplázódott a polgári szolgálatot kérők aránya 1989-hez képest, amikortól ezt a szolgálatot először lehetett kérni. Maloschik Miklós hozzátette azt is: a jelenlegi, körülbelül 3700 polgári szolgálatos kétharmadával találkoztak az Alba Kör munkatársai. A polgári szolgálatosok száma jelenleg körülbelül 5 százalék, bár a haderőreform következtében csökkenni fog a hadsereg állománya. Összehasonlításul: ugyanez az arány például Németországban 30, Franciaországban viszont csak 3 százalék.

publikálva
1997/19. (05. 08.)
Twitter megosztások száma
Google +1
Egyéb megosztás
Cimkék:
Ezt már olvasta?

Legfrissebb Narancs

„Nem kérünk bocsánatot”
Interjú „Tibi atyával”
Interjú Palkovics Lászlóval
Mi lesz az MTA-intézetekkel?
Évadnyitó melléklet
Jordán Adél, Carly Wijs, Pintér Béla színháza
Tartalomjegyzék Legfrissebb Narancs

best of Narancs

Narancs vélemény

Kis-Magyarország

Kultúra