"Primitív hazugsághalmaz" - Kósa Lajos a motorozásról, Gruevszkiről, a CEU-ról és a túlórákat érintő javaslatáról is beszélt

  • narancs.hu
  • 2018. november 28.

Belpol

"Többet nem fognak dolgozni a munkavállalók, hiszen valamikor sok a munka, de cserébe tudjuk, hogy lesz kevesebb is" - gondolja. Miközben december 8-ára országos demonstrációt hirdetett a Magyar Szakszervezeti Szövetség a javaslat ellen.

Kósa Lajos a Népszavának adott interjújában számolt be arról, hogy nem ismerik a javaslatot azok, akik "rabszolgatörvényt" vizionálnak benne.

Azt is elmondta, hogy a javaslattal a célja a magyar gazdaság hatékányságának növelése lenne, és bár a szakmai felekkel erről még nem egyeztetett, de a német modellt vette alapul az ötlethez, ahogy indokolja azért, mert "azt gondolom, hogy a német gazdaság hatékony, a munkavállalók érdekvédelme jó".

Az, hogy egyezteteés eddig nem történt, szerinte menetrendszerű, mert "egy javaslatról akkor lehet egyeztetni, ha előterjesztették. A parlamenti benyújtás után. Ezután történik a szakmai egyeztetés. Magam is beszélni fogok az érdekeltekkel, a munkavállalók képviselőivel például szerdán találkozom" - mondta.

A javaslat lényegét abban látja, hogy:

"Ha egy árucikk iránti kereslet nagy és a cég akarja tartani a piaci versenyt, akkor megkéri a munkatársait, hogy többet dolgozzanak. Cserébe viszont kötelező a többletmunkának megfelelő munkaidőt az elszámolási időszakra vonatkozóan visszaadni. Amikor ugyanis kisebb az igény, van, hogy négy-hat órát kell csak dolgozni."

Szerinte tehát a lényeg az, hogy az egy évről három évre növelt  elszámolási időszakban kijöjjön a napi 8 óra munka heti 5 munkanappal.

Hogy ez valóban ilyen egyszerű lenne, azt sokan kétlik, hiszen ez azt is jelenti, hogy a túlórákért járó fizetést, azok elszámolását ráérne a munkáltató három év múlva rendezni. A Magyar Szakszervezeti Szövetség kedd este be is jelentette, hogy december 8-ára országos demonstrációt hirdetnek a javaslat ellen.

Arra kérdésre, hogy ez a speciálisan szabályozott munkaidejű szakmákra (söfőrök, orvosok) nézve mit jelent, elmondta, hogy ott természetesen marad a speciális szabályozás.

A CEU elköltözéséről is faggatták, ez ügyben úgy látszik nagy a kormányoldali konszenzus, mert Kósa szerint is csak blöfföl az egyetem az elköltözéssel: "A Közép-Európai-Egyetem Budapesten fog maradni. Nem végez graduális, csak posztgraduális képzést, itt van Budapest belvárosában, nem tennék nagy összeget arra, hogy elmegy."; Hozzátette azt is, hogy nem is akarnak elköltözni, mert jól látják: Budapest jobb hely, mint Bécs.

Gruevszki ügyében arra hivatkozott, hogy ő még sosem látott menekültügyi eljárást, ezekbe nem is tekinthet bele, és egyáltalán azt kérdezi, hogy ha Gruevszkit a macedón hatóságok sem tartották az országban, akkor kinek is kellett volna elfogatóparancs híján elfogni.

Az interjú rátér arra is, hogy miért látták az édesanyja cége által lízingelt nagy értékű motorral? Erre csak annyit mond, hogy mindez "primitív hazugsághalmaz", mert a motor, amivel látták, az más típus.

A túlóra-növelés javaslatát egyébként tegnap tárgyalta az országgyűlés: a vita nem kis felháborodással ért véget, amikor is a éjjel fél 12-kor Lezsák Sándor - miután a hosszabb felszólalásokat nem engedélyezte és annak ellenére, hogy lettek volna még felszólalók - fogta, és (házszabályellenesen) lezárta a vitát.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.