Be lehet-e vetni civileket a járvány elleni védekezésben?

Belpol

Katasztrófahelyzetekben a polgári védelem szavatolja az emberek biztonságát, és ennek érdekében állampolgárokat is behívhat. A pandémia jelenlegi fázisában erre nincs szükség, de mi lenne akkor, ha valamikor több gócpont is kialakulna? Ennek jártunk utána.

„Azt hittük, mindenre fel vagyunk készülve, (…) de a Covid-19 minden elképzelhetőt felülmúlt, amikor hirtelen a kellős közepén találtuk magunkat” – nyilatkozta április elején Agostino Miozzo, az olasz polgári védelmi hatóság országos koordinátora.

Polgári védelem (pv) más országokban is tevékenykedik: tagjai Spanyolországban maszkokat osztogatnak a forgalmasabb metró- és vasútállomásokon, az Egyesült Államokban pedig bevetették a Nemzeti Gárdát, amely gyógyszerek, gyógyászati segédeszközök biztosítását, mobil orvosi rendelők felállítását végzi.

Magyarországon viszont az illetékesek arról sem tájékoztatnak, hogy a katasztrófavédelemnek milyen kötelezettségei vannak, pedig a pv-t pont az olyan helyzetekre találták ki, mint amilyen a mostani: feladata többek között a lakosság kimenekítése, kitelepítése, a létfenntartáshoz szükséges anyagi javak (víz-, élelmiszer-, takarmány-, gyógyszerkészletek, állatállomány) biztosítása, és a halálos áldozatokkal kapcsolatos halaszthatatlan intézkedések lebonyolítása.

Olasz polgári védelmi önkéntesek a leginkább nélkülözők számára állítanak össze élelmiszercsomagot az észak-olaszországi Buccinascóban a koronavírus-járvány ide

Olasz polgári védelmi önkéntesek a leginkább nélkülözők számára állítanak össze élelmiszercsomagot az észak-olaszországi Buccinascóban 2020. április 2-án.

Fotó: MTI/EPA/ANSA/Monia di Santo

Minden településen

„A pv össztársadalmi feladat, eszköz, intézkedési rendszer, ami akkor lép életbe, ha katasztrófa vagy fegyveres összeütközés esetében a lakosság életét meg kell védeni” – mondja Endrődi István, a Magyar Polgári Védelmi Szövetség (MPVSZ) országos elnöke. Ebből mindenki kiveszi a részét, az állampolgároktól kezdve az önkormányzatokon, járási hivatalok védelmi bizottságain át egészen a minisztériumokig.

A Polgári Védelem Országos Parancsnoksága 1996-ban alakult meg (a pv azt megelőző történetéről lásd keretes írásunkat), valamint felálltak a területi szervek: mind a 19 megyében és a fővárosban létesültek kirendeltségek és irodák.

Ez az időszak nem tartott sokáig, ugyanis az első Orbán-kormány idején, 2000-ben létrejött az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság (OKF), s ez alá csatornázták be a pv-t, a hivatásos tűzoltóságot, majd 2012-ben az önkéntes tűzoltó egyesületeket is.

A katasztrófavédelem valamennyi megyében és a fővárosban igazgatóságokat működtet, a helyi szintű feladatokat pedig 65 katasztrófavédelmi kirendeltség és 104 hivatásos parancsnokság végzi. Ezeken belül három terület van: a pv, a tűzvédelem (tűzoltóság, tűzmegelőzés, tűzvizsgálat), valamint az iparbiztonság (ipari üzemek és veszélyesáru-szállítás hatósági kontrollja, a létfontosságú infrastruktúrával kapcsolatos feladatok).

Magyarországon minden településnek rendelkeznie kell egy úgynevezett veszélyelhárítási tervvel, amelyet az adott településre jellemző veszélyekre fókuszálva dolgoztak ki az önkormányzatok. A települések katasztrófavédelmi osztályokba vannak sorolva, attól függően, hogy milyen kockázati tényezők fordulhatnak elő helyben; figyelembe kell venni a hidrológiai, geológiai, közlekedési és ipari veszélyeket.

A katasztrófavédelmi törvény szerint pv-feladatokra kötelezhető az összes állami igazgatási szerv, az önkormányzatok, a gazdasági és civil szervezetek is. Az állami szervek közül vannak ún. együttműködők (Országos Rendőr-főkapitányság, Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal, Nemzeti Népegészségügyi Központ), illetve közreműködők (Magyar Honvédség) – utóbbiaknak nincs irányítási, csak végrehajtási jogköre.

Endrődi István úgy tudja, 47 ezer rendőr, 2–3 ezer katona, 43 katasztrófavédelmis, valamint 30 ezer polgárőr kapcsolódik be a koronavírus-járvány elleni védekezésbe. Az állampolgárok közül azokat lehet behívni, akik már elmúltak 18 évesek, de még nem érték el a nyugdíjkorhatárt, illetve nem mentesülnek a törvény hatálya alól. Csak arra kötelezhetők, amit normál esetben a kárelhárítási szerveknek kell elvégezni, ám azok a megnövekedett feladatok miatt erre nem képesek: jelen esetben ez például a mentesítés, a fertőtlenítés lehetne. Endrődi szerint jelenleg elvben 150 ezer civil bevethető.

Orovecz István, a pv korábbi (1996–2000) országos parancsnoka arra hívja fel a figyelmet, hogy a feladatrendszert a katasztrófavédelmi törvényen túl a honvédelmi törvény is szabályozza. Ez szerinte nem szerencsés, hiszen így két alárendeltség is van.

A Hernád gátja a Borsod-Abaúj-Zemplén megyei Gesztely közelében. Megszűnt a közvetlen árvízi veszélyhelyzet Borsod megyében, már nincsenek jelentősebb , már nin

A Hernád gátja a Borsod-Abaúj-Zemplén megyei Gesztely közelében 2010. június 10-én.

Fotó: MTI Fotó: H. Szabó Sándor

 

Kinőtték magukat

Belügyminisztériumi hatáskörbe tartozó szervezetként 1935-ben hozták létre a hivatásos légoltalmat, amelynek az volt a feladata, hogy megteremtse a bázisát az önkéntes alapú polgári védelemnek. 1937-ben létrejött a 450 ezer önkéntesekből álló Légoltalmi Liga, amelynek a feladata a háború idején a bombázás elleni védekezés volt.

Az 1948-ban újjáalakult pv berkein belül létrejött egy tűzszerész főosztály is, feladatainak köre kibővült a robbanótestek mentesítésével, majd 1962-ben a hidegháború, valamint az atomfegyverek fenyegetettsége miatt a pv átkerült a Honvédelmi Minisztérium (HM) alá.

„Onnantól kezdve hátországvédelemnek hívták, és közvetlenül a honvédelmi miniszter irányítása alá tartozott” – idézi fel Endrődi István, a Magyar Polgári Védelmi Szövetség elnöke. A rendszerváltást követően a hátországvédelmi ezredek megszűntek, a pv visszakerült a BM-hez, majd 1993-ban egybevonták a Tűzoltóság Országos Parancsnokságával, ezt azonban akkor még az Alkotmánybíróság jogellenesnek ítélte meg, ezért 1995-ben szétválasztották a két szervezetet. Endrődi szerint abban az időben a lakosság 0,7 százalékát (körülbelül 70 ezer embert) lehetett pv-feladatokra kötelezni, de nem volt olyan helyzet, ami ezt indokolta volna.

 

A tervezés hiánya

„A katasztrófavédelemnek számos logisztikai feladata van” – mondja Mukics Dániel, az OKF szóvivője, de a részletekbe nem avat be. Orovecz szerint alapvetően minden minisztériumnak vannak polgári védelmi teendői, például az agrárminisztériumnak kell az élelmezés feltételeit biztosítani, a Pénzügyminisztérium foglalkozik a gazdasági kérdésekkel, fegyveres konfliktusok esetén a HM mozgósít. „A rendészeti szervek egyenruháit a börtönök gyártják, most maszkokat állítanak elő” – mondja Endrődi, hozzátéve, a kormány a katasztrófavédelmi törvény alapján csoportosítja át a „felesleges” kapacitást az egyik egészségügyi intézményből a másikba.

A cégek is kötelezhetők arra, hogy kivegyék a részüket a védekezésből, ahogyan az önkormányzatok is: a Mol Magyarország például kézfertőtlenítőt gyárt. „A törvény erre lehetőséget ad az államnak, de fizetnie kell érte” – mondja az elnök, aki szerint például egy tömegközlekedési szolgáltató járművei is lefoglalhatók, amennyiben azokat betegek szállítására kell bevetni.

A korábbi főparancsnok szerint a tervezési-szervezési feladatokkal békeidőben kellett volna foglalkozni: például azokat a szerződéseket már korábban meg kellett volna kötni, amelyek a védőeszközök gyártására vonatkoznak. „A rendszer nagyon áttolódott a katasztrófavédelem irányába, miközben egyes veszélyhelyzetek során lefagyhat a társadalom: mi történik, ha az áram-, a gáz-, a vízellátás vagy a kommunikáció megszűnik?”

Orovecz nem látja, hogy a szükséges tervek rendelkezésre állnának, szerinte inkább ad hoc megközelítések vannak. Példaként a kórházi ágyfelszabadítási procedúrát említi meg, ugyanis szerinte célszerűbb lett volna ezt több etapra lebontani. „Az első időszakban ott kellett volna lépni, ahol ez könnyen megoldható, aztán jöhetne a többi intézmény, végül azok, ahol a krónikus betegeket kezelik. Az általános ellátást nem lehet csak úgy átalakítani” – mondja.

Endrődi szerint a legfontosabb az élelmiszer árusításának, szállításának, valamint az egészségügyi alapellátásnak a biztosítása, és fel kell mérni a kritikus infrastrukturális elemeket. „A világ minden országának kellenek védőeszközök. De hol van az alapanyag? Ki gyártja le azokat? Honnan lesz liszt a boltokban? Vagy só? Olaj? Tej? Az állatállomány biztosítva van? Ki eteti őket? Vannak-e a halálos áldozatokkal kapcsolatos halaszthatatlan intézkedések? Ezekkel kell foglalkozni, és örüljünk neki, hogy az ivóvizet nem támadta meg a vírus” – mondja.

Összességében a megkérdezettek szerint egyelőre nem indokolt az állampolgárok bevonása a védekezésbe: nincs annyi fertőzött és haláleset, a szükséges erő pedig rendelkezésre áll. „A pv szervezetek közül csak annyit mozgatnak, amennyi szükséges” – mondja Endrődi István. Mukics Dániel szerint a katasztrófavédelem nagy hangsúlyt fektet az önkéntes mozgalom fejlesztésére, és ennek eredményeként „vészhelyzetben annyi önkéntes szokott jelentkezni, hogy nemigen van szükség kötelező polgári védelem szolgálat elrendelésére.”

Mire képes a honvédség járvány idején?

A helyzet fokozódik, idővel szükség lehet a katonák komolyabb jelenlétére a védelemben. A seregnek vannak hiányosságai, de azért nem teljesen eszköztelen. „Tényleg szeretnének ezzel a témával foglalkozni?" - kérdezett vissza egy, a honvédelmi körökben otthonosan mozgó forrásunk, amikor arról érdeklődtünk, a járvány fokozódása esetén a Magyar Honvédség (MH) milyen mértékben tudná segíteni a lakosságot (alapvető élelmiszerek eljuttatása, segítség a közszolgáltatások fenntartásában stb.).

(Borítóképünkön: Az Olasz Vöröskereszt és az olasz polgári védelem tagjai dobozokban kapnak frissen fogott halakat egy halásztól az olaszországi Civitavecchiában 2020. április 23-án. A szervezetek a halakat a koronavírus-járvány miatt nehéz helyzetbe került lakosoknak adják.)

Figyelmébe ajánljuk

A polgármester kételkedik a pofonjáról készült felvételben, pedig létezik

Nagy János szigetszentmiklósi polgármester képviselői kérdésre nem cáfolta, hogy megütött egy helyi lakost az adventi vásárban, ugyanakkor megkérdőjelezte az erről készült térfigyelő kamerás felvétel létezését. Lapunk a vita eldöntését azzal segíti, hogy közreadja a felvétel egyik részletét. A polgármester pofonja utáni testületi ülésen a városvezetőt kötelezték arra, ha büntetőügy részese lesz, köteles arról beszámolni.