Reagált a kormány a tanárok és diákok tiltakozására

  • narancs.hu
  • 2022. október 14.

Belpol

Lesz béremelés, sztrájkoljanak törvényesen, és egyébként is baloldal. 

Miközben pénteken reggel-délelőtt országszerte élőláncokkal, flashmobokkal, tüntetésekkel, sztrájkkal, polgári engedetlenséggel demonstrálnak tanárok, szülők és diákok az oktatás helyzete miatt, közleményt adott ki a Kormányzati Tájékoztatási Központ

"A pedagógusok további béremelését egyedül a baloldal akadályozza"

címmel.

A pénteki országos pedagógus sztrájkra, tüntetésekre reagáló közleményben arról írnak, hogy "a kormány elkötelezett a pedagógusok bérének további emelésében", és a csütörtöki Kormányinfóra utalva azt, hogy "minden eddiginél nagyobb pedagógus-béremelés következhet, amint meglesz az uniós megállapodás". (Mint arról beszámoltunk, sajtóinformációk szerint egyébként az Európai Bizottság az, ami sürgeti a béremelést.)

A kormány mostani közleménye megismételte a Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter által elmondottakat, miszerint az a cél, hogy a pedagógusok átlagbére 2025-re elérje a diplomás átlagbérek 80 százalékát, ennek jegyében a mostani bérhez képest 2023-ban az eddig hazai forrásokból tervezett 10 százaléknál magasabb, csaknem 21 százalékos, 2024-ben 25 százalékos, 2025-ben pedig 29-30 százalékos lehet a béremelés mértéke.

"Egyedül a baloldal az, aki folyamatosan akadályozza a pedagógus-béremelést, hiszen Brüsszelben folyamatosan azon dolgoznak, hogy Magyarország ne kapja meg a hazánknak járó forrásokat, amelyek többek között a korábban tervezettnél magasabb pedagógus-béremelést is fedeznék" – találta meg már megint a főbűnöst a kormány.

Végül a közlemény így fogalmaz: "Ezúttal is hangsúlyozzuk, hogy a törvényesen szervezett sztrájk a véleménynyilvánítás törvényes és következmények nélküli formája. Azokat a pedagógusokat, akik törvényes sztrájkban vesznek részt, retorzió nem éri. A baloldali állításokkal ellentétben semmiféle tömeges kirúgásról nincs szó, felmentésre eddig mindösszesen azon 5 pedagógus esetében került sor, akik többszörösen is jogszerűtlen munkabeszüntetésben vettek részt."

Emlékeztetőül: a kormány idén februárban a tervezett tanársztrájkra válaszul kiadott egy olyan rendeletet, amely gyakorlatilag ellehetetleníti a pedagógusok munkabeszüntetését. Sztrájk idején is minden intézményben biztosítani kell gyermekfelügyelet, továbbá a tanórák 50 százaléka – végzős évfolyamokon 100 százaléka – is megtartandó. A kormányrendeletből azóta törvény lett, tehát ma már magasabb szintű jogszabály korlátozza a tanárok sztrájkjogát. Vagyis a kormány által emlegetett "törvényes sztrájk" azt jelentené, hogy dolgozni kell szinte ugyanúgy, mint sztrájk nélkül, a tanárok pedig most a béremelés és a megbecsülés mellett a rendes sztrájkjogért is demonstrálnak. 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit.