Reformtervek a MÁV átalakítására: Változó menetrend

  • Mészáros Bálint
  • 2003. június 19.

Belpol

A Magyar Államvasutak (MÁV) átalakítását, fejlesztését valamennyi rendszerváltás utáni kormány tervbe vette, de az átfogó rendezésbe egyikük sem fogott bele. Manapság is készül egy reformtervezet: ez várhatóan júliusban kerül a kormány elé. A dolgok jelenlegi állása szerint a mostani döntéshozók már nem halogathatnak tovább.

Az 1993-as részvénytársasággá alakulása óta számos koncepció készült a MÁV megreformálására. E tervezetek dátuma szinte tetszőlegesen cserélgethető: lényeges pontjaikban (finanszírozási rendszer átalakítása, mellékvonalak sorsa, decentralizáció stb.) ugyanis nincs közöttük tartalmi különbség. Célszerű lett volna, ha az európai uniós belépéssel együtt járó piacnyitást felkészülten várja a vasúttársaság, de a reformok megvalósítása akkora költségvetési terhet és olyan nagy társadalmi feszültséget vetített előre, amely elvette a politika kedvét a cselekvéstől.

A vasút százmilliárdokat emésztett fel az elmúlt években, miközben állapota folyamatosan romlott; az Állami Számvevőszék (ÁSZ) a társaságnál elmaradt beruházások összértékét 2001-ben 1320 milliárd forintra becsülte.

A reformok távlati célja - az eddigi koncepciókhoz hasonlóan - a piacgazdasági körülmények között is működőképes vállalat létrehozása. Ennek eléréséhez a gazdasági tárca 2015-ig szóló közlekedéspolitikai tervezete önmagában nem elég, a társaságon belül is alapvető változtatások szükségesek: az önálló mérleggel rendelkező üzletágak elkülönítése, az állami finanszírozás EU-konform rendszerének kialakítása. A versenyképesség megtartásához elengedhetetlen volna a járműállomány fejlesztése (állami segítséggel), a pályahálózat használatát lehetővé kellene tenni az idegen vasúttársaságok számára (vagyis versenyhelyzetet teremteni), a forgalom legnagyobb részét bonyolító ún. törzshálózat nívóját pedig - uniós források igénybevételével - európai szintre kellene hozni.

Az első lépéseket már megtették: a MÁV Rt.-ben 2003. január 1. óta külön szervezetként tevékenykedik a pályavasút, a személyszállítási, az árufuvarozási, illetve a vasúti járművek mozgatásáért felelős vontatási üzletág, továbbá létrehozták az ingatlangazdálkodási és a szolgáltatási üzletágat is. A szétválasztásra a működés átláthatóságán kívül azért is szükség volt, mert az unióban az állam csak a személyszállítást és a pályafenntartást támogathatja - a többinek piaci alapon kell működnie.

A szervezeti átalakítás önmagában persze nem oldja meg az alapvető problémát, hogy ti. a vasút mindegyik területének működtetése

ráfizetéses

A MÁV Rt. évi 80 milliárd forint körüli állami támogatása mellett bevett szokássá vált, hogy a kormány rendre átvállalja a társaság mintegy 25-30 milliárd forintos, állami garanciával felvett rövid lejáratú hitelének visszafizetését. E hiteleket a személyszállítási kötelezettség, azaz az állam által "megrendelt", közszolgálati feladat ellátására vette fel a MÁV. (A személyszállítás veszteséges; ha a társaság a menetdíjak árában érvényesítené költségeit, akkor azok olyan magasak volnának, hogy kevesen szállnának vonatra. Az állam ezért - szociális és egyéb megfontolásokból - alacsonyan tartja a tarifákat.) E gyakorlattal szakítani kell: az uniós szabályok nem teszik lehetővé az állami támogatási rendszer fenntartását - előírják ugyanakkor, hogy az állam köteles megfizetni minden olyan szolgáltatás veszteségét, amelyre törvényileg kötelez egy céget. Vagyis a személyszállítás menetdíjakkal nem fedezett, illetve a vasúti pályák fenntartásának-fejlesztésének pályadíjakkal nem fedezett költségei a jövőben a költségvetést terhelik. 2004-től tehát a MÁV az eddigi támogatásnál mintegy 60 milliárd forinttal kérhet többet a költségvetésből. A csatlakozásig azonban ehhez jogilag rendezni kell a MÁV és az állam közötti megrendelő-szolgáltató viszonyt.

Az európai vasút-liberalizációhoz igazodva nálunk is leválik a vasútpálya a piaci társaságként üzemeltetendő vasút-kereskedelemről. A pályát az állam építi és tartja karban, igénybevehetőségét bérleti díj fejében biztosítja a különböző fuvarozócégeknek. A kereskedővasutak a jövőben az otthoni és az idegen pályákon szabadon versenyeznek egymással a szállítási piacon. Az EU-csatlakozáskor a vonalak húsz százalékát, 2007-re pedig a teljes hazai vasúthálózatot szabaddá kell tenni a konkurens vasúttársaságok előtt.

Noha a MÁV gazdasági szerkezetének átalakítása nyomán a rendszerváltás után utazóközönsége és fuvaroztatói jó részét elvesztette, a fuvarpiacon és a személyszállításban való részesedése meghaladja az európai vasutak hasonló adatait. Az árufuvarozói üzletág 22 százalékos részesedése a piacnyitás után csökkenhet; ennek elkerülésére - az egyre sürgetőbb fejlesztések mellett - az európai vasúti szövetségekhez való csatlakozás is megoldást jelenthet. A gazdasági tárca szerint a MÁV-nak vannak olyan tartalékai (például az indokolatlan áruszállítási kedvezmények), melyek felszabadíthatók, s így 2008-ig akár 50 milliárdos megtakarítás is elérhető.

A fejlesztések középpontjában

a hosszú távon is állami tulajdonban maradó vasúti törzshálózat fejlesztése áll. Ezen a - tíz európai közlekedési folyosóból a három Magyarországot is érintő szakasz 1800 km-ével együtt - 2727 km-en zajlik a vasúti közlekedés nagy része. A MÁV tájékoztatása szerint ahhoz, hogy a törzshálózat elérje az uniós szintet, körülbelül 1000 milliárd forintra volna szükség. A jelenleg folyamatban lévő - az unió ISPA projektje, az EIB hitelei, valamint a hazai költségvetés által finanszírozott - fejlesztésekkel 2007-ig 200 milliárdért felújítják a hálózat egy részét. A további rekonstrukciókra az EU Kohéziós Alapjától várható támogatás; a konkrét összegek a pályázatok eredményétől függnek. E pénzeket az országon áthaladó páneurópai folyosók határtól határig történő teljes modernizációjára adják.

A gazdaságos működtetés egyik feltétele az optimális vállalatméret meghatározása. A reformtervezet elkészítését megelőző előkészítő munka feltárta, hogy a MÁV a személy- és áruszállítás 90 százalékát a 7800 kilométernyi vonalhálózat 4950 kilométert kitevő 49 vonalán teljesíti. A fennmaradó 2850 kilométer mellékvonaltól a társaság így vagy úgy, de szabadulni igyekszik. Nem új elképzelés ez sem: azok a külföldi szakértők, akiket a vasút átvilágításával a MÁV 1994-ben az EBRD kezdeményezésére bízott meg, már akkor 3400 kilométernyi vonalhálózat megszüntetését javasolták. Ezt azonban a Horn-kormány nem vállalta, és kikerülte e rendkívül kényes rendezést az Orbán-kormány is, amely döntött ugyan 1200 kilométer felszámolásáról, ám e határozatát később visszavonta.

A vállalatgazdálkodási, jövedelmezőségi szempontok mindenképpen a veszteséges mellékvonalak megszüntetését indokolnák, de a társadalompolitikai aspektusok a tulajdonos államot egyéb megoldások felkutatására (és főleg a megoldás halogatására) ösztökélték. A vasút népességmegtartó és foglalkoztatási szerepe kétségtelen, és nem elhanyagolhatók a környezetvédelmi szempontok sem. (A MÁV honlapján található adatok szerint például a vasúti közlekedésben a 100 kilométerre vetített kőolaj-felhasználás kevesebb mint a fele a közúti és majdnem a harmada a légi közlekedés hasonló értékeinek.)

A készülő reformtervezettel öszszefüggésben a sajtóban megjelent, hogy a kormány több ezer kilométernyi vasútvonal megszüntetését tervezi. A MÁV menedzsmentje és a gazdasági tárca illetékesei pánikszerűen cáfoltak, mondván, nem a megszüntetés a cél, hanem az, hogy a mellékvonalakat leválasszák a MÁV-ról, és külön gazdálkodó egységekbe szervezzék. Ez a többször hangoztatott koncepció korábban helyi érdekű vasút és profitcentrum néven futott, most - az unió régióközpontú szemléletéhez igazodva - a jobban hangzó regionális közlekedési társaságok elnevezést kapta. Az elképzelés értelmében pontosan feltérképeznék a mellékvonalak állapotát, forgalmát, üzemeltetésük költségeit, valamint felmérnék az alternatív közlekedési lehetőséget, szem előtt tartva a társadalmi, környezetvédelmi hatásokat is. Mindezek ismeretében döntenének a mellékvonalak sorsáról, folyamatos párbeszédet ígérve a szakmai, tudományos és társadalmi szervezetekkel, valamint az önkormányzatokkal és a társadalom érintett rétegeinek a képviselőivel. Ahol mégis felszámolnák a vasúti közlekedést, ott a személyszállítást továbbra is a MÁV Rt. oldaná meg, újjáélesztve a MÁVAUT-ot (a vonatokat a MÁV buszjáratai váltanák ki).

A létrehozandó társaságokba a MÁV vasúti eszközökkel szállna be, a gazdálkodás és a döntéshozatal az önkormányzatok feladata lenne. A tervek szerint e társaságokba a későbbiekben a magántőkét is bevonnák. Nagy tülekedés egyelőre nem várható, hiszen a mellékvonalakon csak a pályák felújítása - ami további 10-15 éves üzemeltetést tenne lehetővé - 140-150 milliárd forintba kerülne.

De a vonalfelszámolás sem olcsó mulatság: a rekultiváció súlyos tízmilliárdokba kerül, a közlekedés közúthálózatra terelése pedig az aszfaltutak fejlesztését, járműpark beszerzését feltételezi. A MÁV jelenlegi elemzései szerint az üzemeltethető állapotú mellékvonalakon nem jelent szignifikáns megtakarítást a buszos közlekedésre való átállás.

A reformfolyamat leginkább támadott része éppen e mellékvonalak sorsa. Fülöp István országgyűlési képviselő (MDF) lapunknak kifejtette: a vonalhálózat szétválasztásával ellentétben ő az egységes vasút híve, amelyben a modernizált szervezeti rendszerben működő társaság gazdaságosan működő részei húzzák magukkal a csak támogatással fenntartható egységeket. Ha a hátrányos helyzetű mellékvonalakat rásózzák az önkormányzatokra, azzal nem oldják meg a működtetést, előbb-utóbb megszűnnének, ami - a folyamatban lévő postahivatal- és iskolabezárásokkal együtt - a vidéki kistelepülések elnéptelenedését segíti elő. Ez már egyfajta falurombolás - összegzett Fülöp István.

Szalay Gábor, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (a cikk készítésekor még hivatalban lévő) politikai államtitkára a Narancsnak elmondta: a regionális közlekedési vállalatokat nem "stafírung" nélkül engednék útjukra. Az átalakulás lépcsőzetes lesz, kezdetben nyilván elengedhetetlen az állami szerepvállalás. Első ütemben Nógrád megyében és a vésztői körzetben jönnének létre a helyi önkormányzatok, esetleg a magántőke részvételével a közlekedési társaságok, majd az itt szerzett tapasztalatok felhasználásával máshol is. Nem kizárható, hogy egyes, valóban kis forgalmú vonalak így sem lesznek üzemeltethetők, és ezeknél elkerülhetetlen lesz a megszüntetés. Mivel adóforintokról van szó, nem várható el a minden áron való életben tartásuk. Szalay Gábor megjegyezte: megérti az ellenzéki aggodalmakat, és természetes, hogy rákérdeznek a reformokra. Ám ha a kormány nem tenne semmit, akkor azt kérdeznék, miért öntik az adófizetők pénzét egy korszerűtlen vállalatba. Ami biztos: a MÁV jelen állapotában nem üzemeltethető gazdaságosan, még nullszaldósan sem, vagyis nem lehet tovább várni a reformokkal.

A MÁV a tervezetről szóban tájékoztatta a szakszervezetek reform konzultatív bizottságát. Gaskó István, a Vasutas Dolgozók Szabad Szakszervezetének elnöke szerint a kormány eltökéltsége őszinte, de nem látszik az átgondoltság: a reformtervezet üzemgazdasági, nem pedig makrogazdasági szemléletű. A megújítást nem szervezeti átalakítással, hanem a stratégiai célok kijelölésével kellene kezdeni, jelenleg azonban nincs piackutatás, nem vizsgálják a személyforgalom és az árupiac trendjeit, nem folyik komoly marketingmunka.

A MÁV illetékesei szerint viszont a vasútreform stratégiai célokra épül, és már régóta folynak a felmérések, háttérelemzések.

Simon Dezső, a Vasutasok Szakszervezetének elnöke úgy látja: alapvetően jó irányba haladnak a dolgok, a konszernszerű vállalatirányítás kialakult. A mellékvonal-hálózat jövője viszont szerinte sem egyértelmű: a MÁV vezetőségének nyilatkozatai szerint nem számolnák fel ezeket, ugyanakkor tudni lehet, hogy a társaság már vásárolt 50 autóbuszt. Nem világos tehát, hogy hol akarják ezeket használni. (Erre a kérdésre lapunk sem kapott választ a MÁV sajtóosztályától.)

Az egykor százezer főt foglalkoztató MÁV-nál most 54 ezren dolgoznak. A hagyományosan erős érdekérvényesítő képességgel rendelkező vasúti alkalmazottak kíváncsian várják, hogy

a reformok leépítésekkel járnak-e

Simon Dezső szerint határozottan kijelenthető: a jelenlegi működési rendszerben nincs fölösleges munkaerő. Amennyiben a szerkezetváltás vonná maga után a létszámcsökkentést, azt természetesen tudomásul kellene venniük, de az elbocsátásokat akkor is tárgyalásoknak kell megelőzniük (a szakszervezetekkel kötött megállapodás értelmében a MÁV köteles átképzést biztosítani az elküldötteknek).

Értesüléseink szerint a reform munkaanyaga a következő időszakra 1500 fő korengedményes nyugdíjaztatásával számol (ők 5 havi átlagkeresetnek megfelelő egyszeri támogatást kapnának), akiknek a helyére a MÁV nem venne föl újakat. Körülbelül 3700 munkavállalót a nem MÁV-tulajdonú társaságokba szerveznének át, a beruházások, technikai fejlesztések megvalósításával pedig mintegy 5600 dolgozó munkaerejét váltanák ki. Az elbocsátottak legalább egy évig igénybe vehetnék a MÁV Foglalkoztatási Alapítványának a szolgáltatásait (átképzések, közelebbről meg nem határozott átmeneti foglalkoztatási lehetőségek), miközben alapbérüknek megfelelő fizetést kapnának.

A folyamat végét nem látni; arról pedig, hogy mikor ülhetünk föl az adóforintjainkat ésszerűen felhasználó MÁV percre pontosan érkező - és tisztességesen takarított - mátészalkai gyorsvonatára, végképp nincs fogalmunk.

Mészáros Bálint

Figyelmébe ajánljuk

Eldobott aggyal

  • - ts -

A kortárs nagypolitika, adott esetben a kormányzás sűrű kulisszái mögött játszódó filmek, tévésorozatok döntő többsége olyan, mint a sci-fi, dolgozzék bármennyi és bármilyen hiteles forrásból.

Nemes vadak

Jason Momoa és Thomas Pa‘a Sibbett szerelemprojektje a négy hawaii királyság (O‘ahu, Maui, Kaua‘i és Hawai‘i) egyesítését énekli meg a 18. században.

Kezdjetek el élni

A művészetben az aktív eutanázia (asszisztált öngyilkosság) témaköre esetében ritkán sikerül túljutni egyfajta ájtatosságon és a szokványos „megteszem – ne tedd meg” dramaturgián.

A tudat paradoxona

  • Domsa Zsófia

Egy újabb dózis a sorozat eddigi függőinek. Ráadásul bőven lesz még utánpótlás, mivel egyelőre nem úgy tűnik, mintha a tucatnyi egymással érintőlegesen találkozó, egymást kiegészítő vagy egymásnak éppen ellentmondó történetből álló regényfolyam a végéhez közelítene: Norvégiában idén ősszel az eredetileg ötrészesre tervezett sorozat hatodik kötete jelenik meg.

„Ha kém vagyok, miért engedtek oda?”

Mint ukrán kémet kitiltották Magyarország területéről a kárpát­aljai magyar politikust. A kormánypropaganda olyan fotókat közöl leleplezésként, amelyeket korábban Tseber Roland osztott meg a nyilvánossággal. Ő azt mondja, csak az ukrán–magyar viszony javításán dolgozik.

Törvény, tisztesség nélkül

Hazánk bölcsei nemrég elfogadták az internetes agresszió visszaszorításáról szóló 2024. évi LXXVIII. törvényt, amely 2025. január 1. óta hatályos. Nem a digitális gyűlöletbeszédet kriminalizálja a törvény, csak az erőszakos cselekményekre felszólító kommentek ellen lép fel.

Nem így tervezte

Szakszerűtlen kéményellenőrzés miatt tavaly januárban szén-monoxid-mérgezésben meghalt egy 77 éves nő Gyulán. Az ügyben halált okozó, foglalkozás körében elkövetett gondatlan veszélyeztetés vétsége miatt ítélték el és tiltották el foglalko­zásától az érintettet.

Amikor egy haldokló csak az emberségre számíthat – életvégi ellátás helyett marad a várakozás a sürgősségin

A gyógyító kezelésekre már nem reagált az idős szegedi beteg szervezete, így hazaadták, ám minden másnap a sürgősségire kellett vinni. Olykor kilenc órát feküdt a váróban emberek között, hasán a csövekkel és a papucsával. Palliatív ellátás sok helyen működik Magyar­országon – a szegedi egyetem intézményeiben még nem.