Rekordösszegért ülésezett Debrecenben a Fidesz-frakció

Belpol

56 millió forintot költöttek a háromnapos programra, ennyi pénzből korábban öt kihelyezett ülést is meg tudtak tartani.

Fekete kordonok mögé bújt a Fidesz – írta meg az országos sajtó, amikor kiderült, hogy a kormánypárt frakciója június 16-18. között paravánok mögé rejtőzve tartotta meg debreceni kihelyezett ülését.

Az esetről a helyi Debreciner számolt be először: cikkük szerint az esemény előtt teljesen lezárták a Baltazár Dezső teret is, ahol a képviselők átsétálhattak a konferencia helyszíne és a szálláshelyként szolgáló Hotel Lycium között.

A lap úgy tudta, hogy a párt vezérkara nem a Lyciumban, hanem az egyébként üresen álló Aranybikában pihent, amelyet korábbi tulajdonosától nemrég vásárolt fel a Mathias Corvinus Collegium (MCC) .  Frissítés! Bár az Aranybikáról szóló értesülést mi is átvettük, Erdei Krisztián, az MCC  kommunikációs igazgatója jelezte, ez tévedés: a Mathias Corvinus Collegium szállodája nem adott ki szobákat a Fidesz-frakció tagjainak, eddig csak saját munkatársaikat szállásolták el ott. Jelenleg azon dolgoznak, hogy ősztől egyetemisták is használhasssák az átalakítás alatt álló épületet.

A Parlament honlapján azt is megtudhattuk, mennyibe került a háromnapos program: az üvegzseb oldalra töltött adatok szerint az Országgyűlés Hivatala 56 millió forintot fizetett a rendezvény után az önkormányzati tulajdonú Debreceni Sportcentrum Nonprofit Kft.-nek. Ez óriási összeg, legalábbis a korábbi ülésekhez viszonyítva: a Fidesz kihelyezett rendezvényei eddig nem lépték túl a 17 millió forintos keretet, legalábbis a nyilvánosan megismerhető szerződések alapján. 2013 szeptembere és 2019 februárja között összesen öt ilyen ülést tartottak, melyek összege együttesen 59 millió forintra rúgott – ezekhez képest is kimagasló a debreceni monstre program.

A Magyar Narancs az érintettektől szerette volna megtudni, hogy miért lett ilyen drága a debreceni konferencia – hiszen nem kizárt, hogy a rejtőzködés és területlezárások emelték meg ennyire a számlát. Lapunk az Országgyűlés sajtószolgálatának, Kocsis Máté Fidesz-frakcióvezetőnek és a pártnak, valamint Debreceni Sportcentrum Nonprofit Kft-nek is kérdéseket küldött a költségekkel kapcsolatban.

Megkerestük a képviselőknek szállását biztosító hotelt is. Debrecen fideszes polgármesterétől, Papp Lászlótól pedig azt szerettük volna megtudni, hogy a város kért-e-közterület-használati díjat a Baltazár Dezső tér részleges lezárásáért, és ki döntött a kordonozásról.

 

A Debreceni Önkormányzat jelezte: a frakcióülést szervező városi cég 2400 négyzetméternyi közterület használatára kért és kapott engedélyt, a háromnapos program után pedig 426 ezer forintot fizettek a közterületek után. A  szállást adó hotel és a Debreceni Sportcentrum Nonprofit Kft. azt ajánlotta, forduljunk a Fidesz frakciójához, de a frakcióhoz továbbította kérdéseinket az Országgyűlés Sajtóirodája is. A kormánypárt eddig nem reagált levelünkre.

Orbán Viktor mindenesetre nem először bújik fekete leplek mögé a nyilvánosságtól tartva: 2019. februári, Várbazárban tartott évértékelő beszédét szintén leplezve, kordonok mögött tartotta meg.

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért.

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők. De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.