Róna Péter: "ezt az országot nagyon nehéz Európához illeszteni"

  • CD
  • 2019. április 12.

Belpol

Az alapprobléma pedig nem Orbán Viktor.

Az ismert jogász, közgazdász szerint abban a pillanatban, amikor beindulnak a sztrájkok, bérkövetelések, gondok akadnak a munkaerővel, azonnal előtérbe kerül majd a Fidesz kizárása az Európai Néppártból.

Orbán Viktor sorsa a multinacionális gyárakban dől el Róna Péter szerint. A Magyar Hangnak adott friss interjújában (mely teljes terjedelemében a print változatban olvasható) elmondja, Magyarországon egyfajta keresztény mázzal leöntött pogány életfelfogás alakult ki, ahol létezik ugyan szeretet, de erősebb a gyűlölet. Orbán Viktor pedig ezt nagyon jól felismerte, ezért lehet sikeres politikus.

Róna arról beszél, hogy "alapjában ez nem egy keresztény ország. Szent István tűzzel-vassal térítette meg a pogány magyarságot, s ez az erőszak nyomot hagyott a magyarok lelkében. Így csak egyfajta keresztény mázzal leöntött pogány erkölcstan és életfelfogás alakult ki az országban, ami egészen más, mint a nyugati keresztény felfogás. Nyugat-Európában a kereszténység üzenete a szeretet, az egymás iránti megbocsátás, megértés. Nálunk viszont az alapérték az a hatalom iránti engedelmesség volt, és ma is az. Vagyis az egyik világ a szeretetre, a másik az engedelmességre épül. Persze nálunk is megvan a szeretet, de legalább ekkora a gyűlöletre való pogány hajlam."

A Brexitról, Magyarország elhagyásáról, de még meghiúsult festői karrierjéről, Oscar Kokoschkával való kapcsolatáról is mesél.

Az ország gazdasági helyzetét elemezve, Magyarország Európai Uniós jelenéről szólva Róna többek között úgy fogalmaz, hogy "Orbán tudja, az uniós pénz nélkül nem életképes a magyar gazdaság, ezért inkább bent maradna. Azonban azzal is tisztában van, hogy ezt az országot nagyon nehéz Európához illeszteni."

(...)

"az alapprobléma nem Orbán Viktor, hanem a magyar civilizáció összeegyeztethetetlensége az európaival, amin mostanáig nem sikerült túllépni. A magyarral szemben az unió alapítói mindegyike valódi keresztény, azon belül is katolikus volt, s erre épül az egész uniós eszme, ahol a nemzeti érzés csak másodlagos a kereszténységgel szemben. Ez nekünk nehezen érthető."

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.