Ronggyá ázott gyerekek az esőben, a sínek között

  • narancs.hu
  • 2015. szeptember 12.

Belpol

A képek a legszörnyűbbek. A képek a legfontosabbak. A képek végigkísérik az egész menekültkatasztrófát, soha ennyi képet nem láttunk, mint az elmúlt napokban. És a képek nem hazudnak.

Írhat bárki bármit. Mondhat bárki bármit. Beszélhetünk a politikus vagy épp a sajtó pártállásáról, szándékairól. Lehet terroristákat, új európai kalifátust vizionálni, s persze lehet keblünkre ölelni a világot. És persze lehet ezer kilométereket lehúzni bármelyik pillanatban elsüllyedni képes lélekvesztőkön, zsúfolásig tömött, levegőtlen kisbuszokban, vonatokon, és lehet, mint a kivert kutya gyalogolni a sínek között, esőben, karon a gyerekkel, mint ezekben a napokban Röszkén. És lehet addig nézegetni a képeket, míg minden beleég a retinánkba, s végre tudatosítja, hogy akkor is felelősök vagyunk, ha nem miattunk történik mindez. A képek nem engedik, hogy áltassuk magunkat. Jól nézzék tehát meg ezt az újabb tucatnyi képet a ronggyá ázott, sínek közt vonszolt gyerekekről. Ez történik velük/velünk 2015-ben Magyarországon.

Németh Dániel képei

Németh Dániel képei

Németh Dániel képei

Németh Dániel képei

Németh Dániel képei

Németh Dániel képei

Németh Dániel képei

Németh Dániel képei

Németh Dániel képei

Németh Dániel képei

Németh Dániel képei

Németh Dániel képei

Németh Dániel képei

Németh Dániel képei

Németh Dániel képei

Németh Dániel képei

Németh Dániel képei

Németh Dániel képei

Németh Dániel képei

Németh Dániel képei

Németh Dániel képei

Németh Dániel képei

Németh Dániel képei

Németh Dániel képei

Németh Dániel képei

Németh Dániel képei

 

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.