Ronggyá ázott gyerekek az esőben, a sínek között

  • narancs.hu
  • 2015. szeptember 12.

Belpol

A képek a legszörnyűbbek. A képek a legfontosabbak. A képek végigkísérik az egész menekültkatasztrófát, soha ennyi képet nem láttunk, mint az elmúlt napokban. És a képek nem hazudnak.

Írhat bárki bármit. Mondhat bárki bármit. Beszélhetünk a politikus vagy épp a sajtó pártállásáról, szándékairól. Lehet terroristákat, új európai kalifátust vizionálni, s persze lehet keblünkre ölelni a világot. És persze lehet ezer kilométereket lehúzni bármelyik pillanatban elsüllyedni képes lélekvesztőkön, zsúfolásig tömött, levegőtlen kisbuszokban, vonatokon, és lehet, mint a kivert kutya gyalogolni a sínek között, esőben, karon a gyerekkel, mint ezekben a napokban Röszkén. És lehet addig nézegetni a képeket, míg minden beleég a retinánkba, s végre tudatosítja, hogy akkor is felelősök vagyunk, ha nem miattunk történik mindez. A képek nem engedik, hogy áltassuk magunkat. Jól nézzék tehát meg ezt az újabb tucatnyi képet a ronggyá ázott, sínek közt vonszolt gyerekekről. Ez történik velük/velünk 2015-ben Magyarországon.

Németh Dániel képei

Németh Dániel képei

Németh Dániel képei

Németh Dániel képei

Németh Dániel képei

Németh Dániel képei

Németh Dániel képei

Németh Dániel képei

Németh Dániel képei

Németh Dániel képei

Németh Dániel képei

Németh Dániel képei

Németh Dániel képei

Németh Dániel képei

Németh Dániel képei

Németh Dániel képei

Németh Dániel képei

Németh Dániel képei

Németh Dániel képei

Németh Dániel képei

Németh Dániel képei

Németh Dániel képei

Németh Dániel képei

Németh Dániel képei

Németh Dániel képei

Németh Dániel képei

 

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.