Simplicity: Matolcsyék alapítványai sorra bukják jogerősen a pereket

  • Böszörményi Jenő
  • 2016. március 24.

Belpol

A jegybank kecskeméti alapítványa másodfokon is elvesztette a lapunk által indított közadatpert. Matolcsyék manővere a közpénzek láthatatlanná tételére elhasalni látszik a bíróságokon.

„A fellebbezés alaptalan” – mondta ki tegnapi jogerős verdiktjében a Kecskeméti Törvényszék. A másodfokú ítélet arra kötelezi a Magyar Nemzeti Bank által több mint 30 milliárd forintos vagyonnal kistafírozott Pallas Athéné Domus Mentis Alapítványt (PADMA), hogy a Narancs közérdekűadat-igénylésben megfogalmazott kérdéseit 15 napon belül megválaszolja.

false

 

Fotó: MTI

Tudomásunk szerint ez immár a harmadik olyan per, amelyben a bíróság az alaptörvény és a hatályos jogszabályok rendelkezéseit értelmezve jogerősen arra a következtetésre jut, hogy a jegybank által alapított egyik vagy másik Pallas Athéné alapítvány tevékenységével, működésével és gazdálkodásával kapcsolatos adatok közérdekű adatok.

„A bizonyítás sikertelen”

Közérdekű adat kiadása iránti megkeresésünkben az alapítvány pályázatairól, megítélt támogatásairól, testületeinek üléseiről, a rendelkezésére bocsátott több tízmilliárdos vagyon kezelőjéről és díjazásáról, illetve az alapítványok rejtélyes tanácsadó testületeiről érdeklődtünk. A per folyamán – melyben képviseletünket a Transparency International Magyarország közreműködésével a Karsai Dániel Ügyvédi Iroda látta el – az alperes alapítvány tagadta, hogy közpénzből gazdálkodna vagy hogy közfeladatot látna el, s hogy következésképp a tevékenységével kapcsolatos adatok közérdekű adatok lennének. Magyarán tagadta, hogy tevékenységének és gazdálkodásának a nyilvánosság számára átláthatónak kellene lennie. A bíróságon előadott érvelésében már ekkor felbukkant a jegybanktörvény módosításának indoklásában is szereplő, azóta híres-hírhedtté vált fordulat, miszerint az MNB vagyonának mint közvagyonnak az alapítványokba helyezése révén e vagyon „elveszítette nemzeti vagyon jellegét”.

A másodfokú bíróság azonban nem volt vevő a közpénzeket láthatatlanná tevő hókuszpókuszra: a „bizonyítás az alperes részéről sikertelen”, összegzett tömören a Kecskeméti Törvényszék, amely szerint egyértelmű, hogy a közvagyon nem veszíti el közvagyon jellegét, akkor sem, ha az MNB alapítványokba helyezi ki a pénzét. A háromtagú bírói tanács – Koós Gabriella elnök, Bulla László előadó bíró és Kárpátiné Erdődi Andrea törvényszéki bíró – által jegyzett ítélet szerint „megállapítható, hogy [a Pallas Athéné Domus Mentis Alapítvány] közfeladatot lát el, a működéséhez szükséges vagyont a nemzeti vagyon terhére az alapító MNB bocsátotta rendelkezésére, ezért az alperes kezelésében lévő és tevékenységére vonatkozó vagy közfeladatának ellátásával összefüggésben keletkezett információk a közérdekű adatok körébe tartoznak” [kiemelés – B.J.].

Kíváncsian várjuk tehát az adatokat, s ebbe, reméljük, nem fog belekavarni az Alkotmánybíróság sem, amely a köztársasági elnök alkotmányossági vétója nyomán épp a napokban vizsgálja a jegybanktörvény „titkosítási záradékát”.

Az ítélet szövege a Transparency honlapján teljes terjedelmében elérhető.

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.