Simplicity: Matolcsyék alapítványai sorra bukják jogerősen a pereket

  • Böszörményi Jenő
  • 2016. március 24.

Belpol

A jegybank kecskeméti alapítványa másodfokon is elvesztette a lapunk által indított közadatpert. Matolcsyék manővere a közpénzek láthatatlanná tételére elhasalni látszik a bíróságokon.

„A fellebbezés alaptalan” – mondta ki tegnapi jogerős verdiktjében a Kecskeméti Törvényszék. A másodfokú ítélet arra kötelezi a Magyar Nemzeti Bank által több mint 30 milliárd forintos vagyonnal kistafírozott Pallas Athéné Domus Mentis Alapítványt (PADMA), hogy a Narancs közérdekűadat-igénylésben megfogalmazott kérdéseit 15 napon belül megválaszolja.

false

 

Fotó: MTI

Tudomásunk szerint ez immár a harmadik olyan per, amelyben a bíróság az alaptörvény és a hatályos jogszabályok rendelkezéseit értelmezve jogerősen arra a következtetésre jut, hogy a jegybank által alapított egyik vagy másik Pallas Athéné alapítvány tevékenységével, működésével és gazdálkodásával kapcsolatos adatok közérdekű adatok.

„A bizonyítás sikertelen”

Közérdekű adat kiadása iránti megkeresésünkben az alapítvány pályázatairól, megítélt támogatásairól, testületeinek üléseiről, a rendelkezésére bocsátott több tízmilliárdos vagyon kezelőjéről és díjazásáról, illetve az alapítványok rejtélyes tanácsadó testületeiről érdeklődtünk. A per folyamán – melyben képviseletünket a Transparency International Magyarország közreműködésével a Karsai Dániel Ügyvédi Iroda látta el – az alperes alapítvány tagadta, hogy közpénzből gazdálkodna vagy hogy közfeladatot látna el, s hogy következésképp a tevékenységével kapcsolatos adatok közérdekű adatok lennének. Magyarán tagadta, hogy tevékenységének és gazdálkodásának a nyilvánosság számára átláthatónak kellene lennie. A bíróságon előadott érvelésében már ekkor felbukkant a jegybanktörvény módosításának indoklásában is szereplő, azóta híres-hírhedtté vált fordulat, miszerint az MNB vagyonának mint közvagyonnak az alapítványokba helyezése révén e vagyon „elveszítette nemzeti vagyon jellegét”.

A másodfokú bíróság azonban nem volt vevő a közpénzeket láthatatlanná tevő hókuszpókuszra: a „bizonyítás az alperes részéről sikertelen”, összegzett tömören a Kecskeméti Törvényszék, amely szerint egyértelmű, hogy a közvagyon nem veszíti el közvagyon jellegét, akkor sem, ha az MNB alapítványokba helyezi ki a pénzét. A háromtagú bírói tanács – Koós Gabriella elnök, Bulla László előadó bíró és Kárpátiné Erdődi Andrea törvényszéki bíró – által jegyzett ítélet szerint „megállapítható, hogy [a Pallas Athéné Domus Mentis Alapítvány] közfeladatot lát el, a működéséhez szükséges vagyont a nemzeti vagyon terhére az alapító MNB bocsátotta rendelkezésére, ezért az alperes kezelésében lévő és tevékenységére vonatkozó vagy közfeladatának ellátásával összefüggésben keletkezett információk a közérdekű adatok körébe tartoznak” [kiemelés – B.J.].

Kíváncsian várjuk tehát az adatokat, s ebbe, reméljük, nem fog belekavarni az Alkotmánybíróság sem, amely a köztársasági elnök alkotmányossági vétója nyomán épp a napokban vizsgálja a jegybanktörvény „titkosítási záradékát”.

Az ítélet szövege a Transparency honlapján teljes terjedelmében elérhető.

Figyelmébe ajánljuk

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.