Sorvezetőt kaptak a DK-sok Gyurcsány bevédésére

  • narancs.hu
  • 2024. július 7.

Belpol

Az elnök lemondására az "ajánlott" ellenérv: minden ellenzéki párt tönkre ment, amelynek elnökei lemondtak a választások után.

Kommunikációs paneleket kaptak DK-s képviselők arra, mit reagáljanak, ha szóba kerül, hogy Gyurcsány Ferenc felelős 2010 óta mind a négy kétharmadért, vagy hogy a DK elnökének le kellene mondania.

A rövid és a hosszú vitához használható fordulatokat és a kísérőlevelet Varju László, a DK alelnöke küldte szét. Varju a többi között azt írta, „az eddig megismert tapasztalatok alapján összeállítottunk példaként Neked a kommenteléshez segédanyagot, egy olyan több témára kiterjedő érvkészletet, amit

meggyőződésünk szerint könnyen és hatékonyan tudsz használni a DK-t és Gyurcsány Ferencet érintő Facebook-kommentfolyamokban, ha érvelő, higgadt vitákat kívánsz folytatni.”

Varju levelét a 444 olvasója küldte tovább, akinek másodkézből van meg ez a sorvezető.

Arra, hogy Gyurcsány lenne a felelős a négy kétharmadért, az első ellenérvük, hogy a 2010-ben Bajnai Gordon volt a miniszterelnök (az őszödi beszéd, a bevallottan hazugsággal megnyert választás és a világgazdasági válság mintha meg sem történt volna – a szerk), a DK pedig csak 2011-ben alakult.

A 2014-es és 2018-as kétharmadot a sorvezető szerint az LMP és a Jobbik nyakába kell varrni, mert a két párt nem volt hajlandó részt venni az összefogásban, holott akkor még több szavazójuk volt, mint a DK-nak. (A Jobbikkal való összefogáshoz 2018-ban is nagy levegő kellett, az négy évvel korábban elképzelhetetlen lett volna – a szerk). 2022-ben Márki-Zay Péter volt a közös miniszterelnök-jelölt, aki egy fej-fej melletti állást vesztett el, ráadásul arra kérte Gyurcsányt, ne vegyen részt a kampányban. „Így is történt. Jött az újabb fideszes kétharmad.”

A hosszú érvek is ugyanerre épülnek, csak jó sok számmal, és kellemetlen idézetekkel Márki-Zay Pétertől.

Arra pedig, hogy Gyurcsánynak miért nem kellene lemondania, a következő érveket kapták segítségül: minden ellenzéki párt tönkre ment, amelynek elnökei lemondtak a választások után 2010-et követően. Eltűnt az Együtt, küszöb alatt az MSZP, a Jobbik és az LMP is. A hosszú verzió itt is ugyanez, szintén néhány plusz eredménnyel.

A kisokost szétküldő levélben Varju László arról írt, mint azt bizonyára a levél olvasója megtapasztalta, az elmúlt napokban „sokan kiemelt figyelemmel szervezzük és követjük a közösségi felületen zajló kommunikációt.”

Gyurcsány Ferenc „eddig vitatott, elhallgatott kérdéseket tesz napirenddé”, amiket a vezető DK-s politikusok, képviselők aktívan kommentelnek.

„Megválasztott képviselőként a politikai megállapodásunknak megfelelően feltétlenül számítunk a közreműködésedre.

Ez a folyamat az idődet és a figyelmedet egyaránt igényelni fogja, kérlek teremtsd meg ezt magad számára a közös céljaink elérése érdekében.”

A levéllel és a sorvezetővel kapcsolatban telefonon kereste a lap Varju Lászlót, aki végül e-mailben válaszolt. Azt írta, ahogy az a 444-gyel folytatott vitából is látszik, a DK úgy döntött, nyilvánosan is megvitatja azokat a kérdéseket, melyek megvitatásától korábban tartózkodtak. Ez nem egyik vagy másik vezető vitája, hanem a DK-é, így bekapcsolódnak országos és helyi vezetők is, ami politikai közösségként természetes.

Mi készségesen és örömmel teljesítjük a helyi szervezetek azon kérését, hogy a korábbinál rendszeresebben és szervezettebben kapják meg a DK vezetésének álláspontját, amit figyelembe tudnak venni a nyilvánosságban történő megszólalásaik alkalmával.”

Varju szerint helyi szervezetek kéréséről van szó, más viszont úgy gondolja, a DK papagájkommandóvá zülleszti megválasztott embereit.

A kudarcos EP-választás után (8 százalék és 2 EP-mandátum) Gyurcsány Ferenc nem mondott le, pedig többen, több irányból javasolták neki.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.