„A három párt kampánycsapata részben ugyanazokból áll majd, akik 2002-ben Medgyessy Péter kampányán dolgoztak: Gyurcsány Ferenc, Szigetvári Viktor és Baja Ferenc. Jól ismerik egymást, a kérdés, hogy félretehetők lesznek-e a konfliktusok a következő 85 napra” – mondta a Narancsnak Horn Gábor, az MSZP-nek évek óta elemzéseket készítő Republikon Intézet vezetője. Interjúnk végén az elkövetkező szűk három hónap ellenzéki lehetőségeiről kérdeztük őt.
|
„MN: Milyen típusú kampány lehet sikeres az ellenzék számára?
HG: Kormányzati alternatívát úgy nem tud már kínálni a baloldal, mint tette azt mondjuk 2002-ben – ennek az esélyét eljátszották a szereplők. Amire van lehetőség – és én erről már egy évvel ezelőtt írtam –, hogy népszavazást kell csinálni ebből a választásból, és azt a kérdést feltenni a választóknak: akarják-e Orbán Viktor további országlását, vagy sem. Normális esetben a kampány a negatívumok kiemelésével indul, és lassan tér át a pozitív, a reményteljes jövőkép bemutatására. Erre nem lesz idő, ezeket az állításokat párhuzamosan kell megtenni. Néhány politikusnak ki kéne lépnie a komfortzónából: a sajtótájékoztatók teljesen hatástalanok, a médiaviszonyok átrendeződése miatt a kültéri akciók és provokációk működnek csak. Mi a mozgósítás fontosságát hangsúlyoznánk: ha ugyanis 65 százalék feletti a részvétel, akkor meg lehet verni Orbán Viktort. Az 1994-es, illetve a 2010-es választásokat kivéve minden választást azok döntöttek el, akiknek nincs határozott pártpreferenciájuk, és jellemzően az utolsó pillanatban határozzák el, kire adják a voksukat. Számukra fontosabbak az anyagi, mint a közjogi kérdések – erre választ kell találni. Még egy dolog jellemző erre a tömegre: a győztesre szeret szavazni. Emiatt valóban fontos feladata az ellenzéknek a hátralévő kevés időben, hogy elhitesse a bizonytalanokkal: képes győzni. Kevés szakpolitika, erős negatív kampány – stadion helyett kórház.”
Az MSZP stratégiájáról, Gyurcsányról és Bajnairól szóló teljes interjú a csütörtökön megjelenő Narancsban olvasható.