Szépen hangzik, hogy mekkorát nőttek a magyar bérek, de ettől még mindig a nemzetközi statisztika végén kullogunk

  • narancs.hu
  • 2018. június 27.

Belpol

Sőt, az OECD-államok közül a mienknél csak Mexikóban rosszabbak a bérek.

Jól hangzó adat, hogy 2017-ben a magyar bérnövekedés 8,4 százalék volt, ennél csak az izlandiaknak ment jobban, ők ugyanis 10% fölött teljesítettek. Ám az se mindegy, hogy ki honnan indul és hova érkezik. A friss nemzetközi statisztikai adatsorok ennél sokkal kijózanítóbb képet mutatnak – írja az mfor.hu. A bérnövekedés ellenére – amely egyébként többnyire a minimálbér megemeléséből és a munkaerőhiány bérfelhajtó hatásából ered – még így sincsenek sehol a magyar fizetések: az OECD-államok sorában a sor végén kullogunk, nálunk rosszabb helyzet csak Mexikóban van.

A régiós eredményektől egyre kevésbé vagyunk elmaradva: a szlovák átlagtól a tavalyi 13%-hoz képest most „csak” 7,2 százalék választ el minket, a csehek átlagához képest 11, a lengyelhez pedig 16,5 százalék hiányzik. Ha a bérnövekedés üteme marad, pár éven belül beérhetjük őket. Persze a régió itt Szlovákiát, Csehországot, Lengyelországot jelenti; a szomszédos Ausztriában, ahol, mint híresztelik azt kormányközelben, nyilván súlyosan rossz a helyzet, még mindig kétszer annyit keresnek átlagosan, mint Magyarországon.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.