Szesz és szatócsjog - Pálinkaügyi elmarasztalás és a trafikok

  • Tamás Gábor
  • 2014. április 30.

Belpol

Nem tarthatja fenn Magyarország a szabad pálinkafőzés 2011-től érvényes rendszerét - döntött a luxemburgi székhelyű Európai Bíróság. Ez egyébként jól is jöhet a kormányerőnek: úgy alakíthatja át a hazai szeszforgalmazás rendszerét és zárhatja ki belőle a kisboltokat, hogy közben az unióra mutogathat.

Az Európai Bíróság a múlt héten megállapította Magyarország szerződésszegését az Európai Unióval szemben amiatt, hogy három éve lényegében teljes pálinkafőzési liberalizációt vezetett be a második Orbán-kormány. Az akkori döntés értelmében 86 liter 50 fokos gyümölcspárlat készítése minden magyar polgár számára alapjog, azt családi körben szabadon fogyaszthatja, illetve falusi vendéglátás keretében bárkinek kínálhatja. A döntés nyomán "eltűnt" a hazai szeszfogyasztás harmada az úgynevezett jövedéki piacról - és az adórendszerből! -, vagyis a pálinkafőzetők szabadon állították elő a termékeket. Az eredeti rendelkezés szerint a finánc előzetes értesítés után, a tulajdonossal egyeztetve ellenőrizheti, mennyi volt a házi masina vagy a bérfőzetés tényleges hozama.

false

 

Fotó: MTI

A luxemburgi döntés konkrét szankciókat nem tartalmaz, de rossz pillanatban született: éppen most tárgyalunk bizonyos környezetvédelmi, agrárügyi és egyéb támogatások gyorsított elbírálásáról. A 2003-ban aláírt csatlakozási szerződés ugyanis nemcsak a termőföld forgalmára, hanem egyéb ügyekre (például a szennyvízkezelés rendszerének kiterjesztésére, a földnyilvántartás korszerűsítésére és naprakésszé tételére) is adott hosszabb-rövidebb idejű felmentést. Ezek közé tartozott a gyümölcspárlat jövedéki adószabályozása is, amelynek mértékét az uniós alapérték 50 százalékában kérte meghatározni Magyarország. (Ezt a megállapodást sértette meg a pálinkafőzés liberalizációjával.) Az erről szóló tárgyalások 2001 nyarán, vagyis még az első Orbán-kormány idején kezdődtek, az egyezség - az akkori szakdelegációtól kapott információ szerint - 2002 februárjában létrejött. Az akkor kapott derogáció 2015 elején lejár, vagyis pálinkaügyben még az idén újra kell szerződni az unióval, mivel a terminus lejárta a megkapott kedvezmények automatikus felülvizsgálatával jár együtt.

Elhárul

A pálinkaügyi hírek azonban a jelek szerint megmozgatták néhány kormányközeli programalkotó fantáziáját is. Ha ugyanis Magyarországon a pálinkapiac egésze kényszerűségből visszakerül az adóhatóság látókörébe, akkor komoly technikai akadály hárul el a szeszforgalmazás szigorúbb állami felügyeletének bevezetése, konkrétabban a nemzeti italforgalmazás (a dohányéhoz hasonló) kialakítása elől. Giró-Szász András kormányszóvivő ugyan "hírlapi kacsának" minősítette a hvg.hu két héttel ezelőtti értesülését - és közvetve azt a már egy éve létező elképzelést, amelyről annak idején hírt adtunk (lásd: Irányított felesek, Magyar Narancs, 2013. május 30.) - , miszerint a kormány nemzeti italboltok nyitását tervezné a választások után. Egy tervezett törvénymódosítás nyomán az élelmiszerboltokban csak sört és bort lehetne árulni.

A kabinet közlésének hitelességét erősen megkérdőjelezi az a tény, hogy az elmúlt három évben többször is ellentmondásba került a kormány hivatalos álláspontja a később - nemegyszer napokon belül - létrejött parlamenti, illetve kormányzati döntésekkel. Giró-Szász például 2013. május 22-én kategorikusan cáfolta, hogy a kormányzat megemeli a nemzetinek nevezett dohányboltok minimális árrését, miközben egy, már akkor is az Országgyűlés honlapján elérhető képviselői indítvány kifejezetten erről szólt. 2013 áprilisában a Nemzetgazdasági Minisztérium nyilatkozatban cáfolta, hogy a nemzeti trafikokban egyéb árucikkek is megjelenhetnének majd; később viszont, nagyjából nyolc hónappal az úgynevezett trafiktörvény elfogadása után arról döntöttek, hogy a 2013 júliusában megnyíló nemzeti dohányboltokban a korábban meghatározott termékkörökön kívül fagylaltot és jégkrémet is árulhatnak.

Meg talán egyebeket.

Kevés a haszon

Lapunk értesülései szerint ugyanis a nemzeti dohányboltokat üzemeltető, kormánypártoktól nem távoli több cég hivatalosan is jelezte, hogy a biznisz messze nem az előre jelzett hatékonysággal működik. (Megbízható forrásból származó információink szerint a trafikok szűk ötöde veszteséges, harmada az önköltségeit termeli ki, a többi pedig változó arányokban, de nem a remélt haszonnal üzemel. A nyereséges üzletek zöme bevásárlóközpontokban található, ám egy még el nem fogadott törvényjavaslat értelmében ezekből a forgalmi terekből ki lehetne tiltani őket.) A meghatározott tízszázalékos nyereséget csak akkor nem viszik el a munkáltatói, fenntartási, adminisztrációs és egyéb költségek, ha az üzlethez egyéb forgalmi tényező, például lottózó, a tulajdonos által üzemeltetett élelmiszerbolt vagy más fogyasztóvonzó szolgáltatás társul. Például a kis kiszerelésű alkoholos italok forgalmazása, illetve - ami jelenleg még tilos - az úgynevezett tartós élelmiszerek árusítása. Lapunk úgy tudja, e két termék külön tételként szerepel abban az előterjesztésben, amelynek Giró-Szász András a létezését is tagadja egyelőre.

Lapunk a már hivatkozott cikkben, 2013 májusában idézett a gazdasági tárca számára készült elemzésből, amely szerint a dohánytermékek forgalmazásának új szabályozási mintájára kellene átformálni a hazai alkoholpiacot is. A dokumentumban, amely a Magyar Narancs több forrásból megerősített információi szerint szerepelt az illetékes minisztérium tavalyi, második félévi jogalkotási programját tervező vezetői értekezletének napirendjén, többek között az áll, hogy a "szeszforgalom új szabályozásának lehetséges módjainak kialakításakor messzemenőkig figyelembe kell venni", hogy "a károsító termékek piacát fokozatosan korlátozás alá kell vonni. Ezen túl szintén kiemelt cél a kereskedelmi célú szeszpiac megtisztítása az adóelkerülő elemektől, különösen az illegális importáru kiszorítása." Az előterjesztés a kereskedelem "jelenlegi helyzetében" nem tartotta célszerűnek "a kiskereskedelmi egységekből való teljes kitiltást, mert annak a kívántnál nagyobb mértékű munkaügyi, vállalkozási és egyéb szempontú hátrányos következményeivel kellene számolni. (...) A szakértők becslése szerint mintegy 150 milliárd forintra tehető a magyarországi szeszforgalom mértéke. Ennek az utóbbi évben többször emelt adótételek után mintegy 55-65 milliárd forint jövedéki adótartalma van, amihez még külön tételként járul a forgalmi adó, amelynek becsült értéke meghaladja a 40 milliárd forintot. A szabályozás kialakításánál tehát figyelembe kell venni azt is, hogy ez a két tétel a költségvetés számára valamilyen módon lényegesen ne csökkenjen. (...) Javasoljuk annak mérlegélését, hogy a nagybani forgalmazás legyen valamilyen koncessziós alapú nemzeti szabályozás része."

A javaslat szerint ezt a forgalmat lehetne becsatornázni a nemzeti dohányboltok rendszerébe. Tavalyi cikkünk megjelenése után a tárca szűkszavú közleményben jelezte, hogy az ügy pillanatnyilag nincs napirenden, de az előterjesztés meglétét nem cáfolta.

A trafikoknak az alkoholt is!

A múlt héten elkészült új javaslat matematikája rendkívül egyszerű: az úgynevezett kisboltokat kizárnák az alkoholos termékek közvetlen beszerzési köréből, mivel arra külön pályázni kellene. Erre bőven akad nemzetközi példa és gyakorlat, például a skandináv országoké vagy Ausztráliáé. Az új leosztás alapja lenne az úgynevezett nemzeti alkoholkvóta, amelynek mértéke pillanatnyilag több okból nem állapítható meg. Egyrészt, mert a kommersz italok piacán meghatározó alkoholgyárak maguk is trükközgetnek a tömegitalok árával és alkoholfokával. (A gyár nagyjából száz forintért szállít a nagykereskedőnek, a nagybani, kartonos - legális - ár a kiskereskedő számára 110-130 forint, ezt a vásárló a kvázikocsmaként üzemelő miniboltokban, illetve most már a nemzeti dohányboltokban 0,4-0,5 centiliteres termék esetén 150-180 forintért veszi meg.)

Az elképzelés másik része viszont a mindennapok forgalmi cikkeit veszi számításba. Az úgynevezett tartós élelmiszerek esetleges forgalmazási joga (az alkoholok és a jégkrém mellett) ugyanis valóban jelentősen szélesítené a nemzeti dohányboltok kínálatát - apró gond, hogy a magyar élelmiszer-rendszerben nincs pontosan rögzítve, mi számít "tartósnak". Ehhez bizonyosan módosítani kell a Magyar élelmiszerkönyv megfelelő passzusait, illetve a dohányboltok működéséről szóló jogszabályokat. De a folyamat iránya világos: a szatócstól elvették a cigit, most viszont a dohányos megkapja a szatócsjogot.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.